måndag, februari 26, 2007

Reggaechauffören

En av de mest uppskattade tjuvlyssningarna i modern tid (läs de senaste månaderna) har varit den om en väldigt avslappnad och cool busschauför i Umeå som lyssnar på reggae. Även om vissa tycker att han betedde sig rätt nonchigt så har en överväldigande majoritet skrivt så mycket gott om honom, och vissa säger att han t.o.m. är deras ljuspunkt på dagen.
Därför blir jag riktigt förbannad när jag får läsa att han behandlas illa av polisen i Umeå, som hela tiden stoppar honom för att kontrollera om han är påverkad, delvis för att han onormalt stora pupiller, men det mörka utseendet och kärleken till Reggae gör säkert sitt också. Omar anmälde detta till Diskrimineringombudsmannen i december.

Nu visar det sig att den ansvarige på DO inte tycker "att det hela är så anmärkningsvärt", utan väljer att lägga ner förundersökningen. "Omar har trots allt inte har blivit stoppad varje vecka, utan vid några tillfällen av olika personer". Killen är lokalkändis och han har vädjat till poliskåren att de ska meddela sina kolleger om att hans utseende inte behöver vara synonymt med knark. Men gång på gång stoppas han. Och kom inte och säg att det är slumpmässigt.

I vilken värld kan Omar vinna över svenska poliser? Nu ska vi inte ge oss in på den juridiska diskussionen om han har utsatts för diskriminering eller ej, den är alltför viktigt och djup den här gången. Men frågan är vem hjälper Omar?

Häromdagen blev jag stoppad i rulltrappan på tunnelbanan av en vakt som tog fel och trodde att jag hade hoppat över spärrarna. Jag kunde ha gjort det enkelt för mig och visat mitt månadskort. Men när han lade handen på min axel, blev jag påmind om den frihet som vissa poliser och väktare anser sig kunna ta. Min replik blev väldigt kort. "Ta bort handen, jag pluggar juridik och du har ingen rätt att ens röra mig". Han såg ut som ett frågetecken. Ett tyst frågetecken som vandrade vidare.

Jag ska läsa på lite mer om fallet, innan jag uttalar mig ytterligare, men jag är än mer förbannad nu än när jag började skriva inlägget. Jag återkommer när jag kan tänka klart...

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hoppas du fick den där väktaren att tänka efter lite. Bra "replik"!

2007-02-27 09:40  
Anonymous Anonym said...

Eftersom du framstår så duktig på juridik, kanske du kunde utveckla ditt juridiska resonemang? Vilket lagrum stöder du din "replik" på?
- Juristen

2007-02-27 17:35  
Blogger Damon Rasti said...

Elsa: Det hoppas jag också.
Juristen: Jag diskuterar inte med anonyma spöken, framträd med namn, så utvecklar jag gärna resonemanget.

2007-02-27 17:40  
Blogger d.o said...

ååh så trist med Reggaechauffören. Det är en så fantastisk stämning på den bussen!

Roligaste väktarincidenten jag stött på i tunnelbanan var när AFA-kids stormade spärrarna och väktarna steg åt sidan och lät dem hoppa över. De stannar dock mig som kommer strax efter. Nu stoppade jag inte dem som du såg, säger väktaren, men det beror helt enkelt på att det är inte värt att ligga på sjukhus för det här jobbet...

2007-02-27 18:17  
Blogger Gitto said...

Åh, jag älskar Omar! JAg bodde flera år i Ume och han var ljuset i mitt liv när man tvingades ta bussen kl 7 på morgonen från Mariehem in till stan och det var 20 grader minus och ögonfransarna frös fast i varandra... Han var alltid den roligaste busschaffisen och jag tror inte en sekund att polisen stoppade honom av misstag. Reggae är lika med knark där uppe, samtidigt som de flesta medelsvenssonkillarna super skallen av sig varenda helg och spöar på sina fruar. Hyckleri, någon?

2007-02-27 20:07  
Anonymous Anonym said...

"Ta bort handen, jag pluggar juridik och du har ingen rätt att ens röra mig". Han såg ut som ett frågetecken. Ett tyst frågetecken som vandrade vidare.

-

Haaaaha, sett lite för mycket film tror jag...

2007-03-04 22:19  
Blogger Supernova said...

ja, även här spökar fördomar och generaliseringar gällande invandrare, mörkhyade och reggae. det är väl ganska typiskt att just den sortens diskriminering ska hända i en medelstorstad också, för det är ju något uppenbart "skumt" med ett par stora pupiller på en mörk man, som dessutom har högljudd musik på.

idag stod det dessutom i expressens umeåbilaga om att en man fått en knep på en resa med denna omar och därmed gått till attack med en sko, så att chaffisen fick trycka på överfallsalarmet. mannen med skon var för övrigt väldigt förfriskad.

aporopå medelklass män som bultar på sina flickvänner - så antar jag att inte det är typiskt umeå utan ganska vanligt i de flesta samhällen/städer.

2007-03-04 22:26  
Blogger Supernova said...

knep = knäpp. börjar bli trött.

2007-03-04 22:40  
Anonymous Anonym said...

Vilken skön replik!
Ingen! jag menar INGEN ska sätta sig på dig!
Gillar skarpt din replik till vakten!
Jag hoppas också att den goa busschuffören här i umeå blir förstådd av poliserna här.

D.N
polisstuderande
http://blogg.aftonbladet.se/16759

2007-09-28 21:11  
Blogger Ella Brodin said...

Åh Omar är så underbar. Han gör verkligen så många umebor glada!

2007-11-19 23:12  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se