onsdag, februari 21, 2007

Mitt liv som IT-miljonär

Nu är jag helt ärligt riktigt trött på att få höra ordet bloggmiljonär, eller bokmiljonär. Den senaste månaden har klimatet hårdnat mot mig och Gloria på diverse bloggar, då folk har fattat att vi kommer att tjäna lite pengar på att släppa en bok. Helt plötsligt anklagas vi för att utnyttja läsare, och leva på andras inskickade bidrag. Då har man glömt bort all gratistid vi har lagt ner, och att vi har hamnat efter i våra studier en termin. Jag ska en gång för alla dementera alla rykten om några stora pengar.

Utan att avslöja någonting om vår deal ska jag ge er mallen för hur det funkar generellt. En författare får royalty på F-priset på boken minus eventuella rabatter. F-priset på vår bok ligger på 60 kr, vanligtvis får stora kedjorna ca 20% rabatt, så då blir det 50 kr. Standarsroyaltyn ligger enligt förbundet på ca 18% för en kartonnagebok. Alltså 9 kr per bok. Delat på två personer blir det 4.50 kr. 10.000 sålda böcker ger alltså 45.000 kr. Slå ut det på de över 1000 timmar jag har lagt på sajten så skulle jag ha tjänat det tredubbla om jag hade haft kvar på mitt extrajobb. Vi har visserligen fått ett förskott, men vår royalty betalas ut först september följande år. Alltså 2008. Ridå!

Vi valde ett lågt pris för att folk skulle ha råd att köpa boken. Du kan få den för 76 spänn på Bokus, t.o.m. fraktfritt om du är student. Det är 50 öre per sida. Därför är det mindre kul att läsa om viss avundsjuka för att vi får in lite stålar. Och att vi skulle ha sålt ut oss. Annonspengarna som kommer in går mycket åt att driva sajten, betala en egen server, två personer som hjälper till m.m. Och utveckla nya funktioner. Och vi har inte tänkt att sälja Tjuvlyssnat utan driva sajten för att ge människor fler tjänster. Gratis!

Nej, det är inte på något sätt synd om mig, men kom igen, unna oss liiite pengar. Vi förändras inte som människor för det. Om ni inte tror mig så fråga CSN. Jag är fortfarande lånekund hos dem...

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad löjligt att klaga över att människor tjänar lite extra pengar. Särskilt när de man gnäller på är studenter. Njut av lite extra klirr i kassan. / Till en csnkund från en annan

2007-02-21 13:27  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med, så himla tråkigt att folks ak vara så småsinta att man inte kan unna någon annan någonting. Hade de själva vart i era kläder undra jag hur de hade låtit =)

Hoppas att vi kommer irån den där Jantelagen snart... hehe börjar bli tröttsamt! Kramen

2007-02-21 14:42  
Anonymous Anonym said...

Förstår dig Damon. Tror du upplever det jobbiga i att bli proffs oxå. Jag kände samma när jag hittade en intäktsmodell på moderskeppet.se. Man får nya krav på sig. Det som tidigare var folk som alltid var glada för allt vill nu ha mer och mer och mer. Och gärna precis det de själva tycker vore bäst. Kan vara påfrestande att leva upp till. Tror de flesta som gått från hobby till inkomst upplevt samma sak. Särskilt alla musiker och författare.

2007-02-21 21:52  
Anonymous Anonym said...

synd bara att allt är fejk.

2007-02-24 01:52  
Anonymous Anonym said...

Man ska akta sig för att tjäna pengar i det här landet. Grannarna slutade hälsa då vi byggde en pool...

2007-07-31 22:21  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se