SVD bara 3.5 månader efter Aftonbladet
Jag läste vid årsskiftet hos Vassa eggen, att scoopet har kommit att spela en allt mindre roll. Det handlar inte längre om vem som är först. Det handlar om vem som rapporterar bäst. Detta har SVD tagit fasta på i exemplet nedan. Artikeln om den fantastiska djurvideon kunde läsas hos Aftonbladet 24 maj. Den 9 augusti tyckte SVD att det var dags, antagligen för att TT tyckte det, och de tyckte det, för att BBC tyckte det. Vinklingen nu är att det skulle vara på väg att bli ett av de populäraste klippen på You tube. Vilket är konstigt då den har funnits i tre månader. Inte heller finns den på topp 20-listan. Hursomhelst så är det en fantastisk video, som ni verkligen måste titta er igenom. Det ger en verkligen hopp, när det känns som mest dystert.
1 Comments:
He he, vad kul! Jag såg det här klippet i våras. Fantastiskt.
Det är precis som du och Den vassa eggen skriver. Nu i sommartorkan tyckte väl TT att de behövde en lättsam featurenyhet, och så tog det den här från BBC, och sen rullade den in i SvD i behaglig mak.
Journalister härmar varann. De läser varandras nyheter varje dag. Branschen är tuff. De ska hitta lockande nyheter för att kunna presentera bra läsar/lyssnar/tittarsiffror och sälja annonser. Den som tror att de hinner fokusera på att hitta egna heta nyheter och göra ett gediget undersökande journalisthantverk tror fel.
Och små gulliga featurenyheter gillar de allihop. I våras var det en liten by som inte fick byta bort sitt namn Fjuckby. I varenda blaska fanns en notis och en bild på deras vägskylt. Inget fel i det, men kul att begrunda hur det fungerar, det där med media.
Skicka en kommentar
<< Home