måndag, september 10, 2007

Mejladress-dilemmat

De flesta av oss började ju använda nätet när vi är ganska unga. Barn eller tonåringar. Dumma, skulle någon säkert säga. Ovetande, kanske är ett bättre ord.

Ett av de mest grundläggande elementen är att skaffa sig en mejladress. Man använder ofta de stora jättarna, och det är svårt att få exakt det man vill ha. Nybörjare kan oftast luras i att använda hotmail, som är naturligt kopplat med MSN. Min första adress var damon4good@hotmail.com. Damn, vad jag tyckte att det var nyskapande. Jag älskade siffran fyra, och var en rolig kille. Ett lite oskyldigt och skönt avslappnat namn. "Damon..för skojs skull". Turligen bytte jag ganska snabbt då någon hackade sig in på kontot.

Tyvärr har inte alla haft den förmånen inser jag nu när jag tittar på min MSN-lista. Eftersom det är omständigt att skapa ett helt nytt konto, och överföra alla kontakter, och för att man kanske inte vill adda vissa kontakter, men ändå ha dem kvar, för att i smyg hålla koll på dem, så får man dras med sitt gamla konto. Särskilt gäller detta på MSN. Men det förekommer även i andra sammanhang.

När jag satt i kårstyrelsen och gick igenom ansökningar, var det påfallande ofta som folk hade riktigt imponerande CV:n som avlutades med "Kontakt: Spralliga_Stina_15@hotmail.com". Jag är ledsen, men jag hade personligen inte anställt Stina.

Jag ger er här, några av mejladresserna som finns på min MSN-lista. Jag hoppas att alla använder dem för MSN enbart. Men även då måste det bli lätt pinsamt, när man träffar någon och ber denne adda en på MSN. Avgör själva:

"Tea_4_ever" - Ja, hon menar alltså att hon kommer dras med mejladressen 4 ever.
"Sofi-an-propp" Antagligen för att hon heter Sofia, och det gick ett barnprogram som hette Soff-i-propp. Funkar tills man är 12 kanske.
"Svennemoses" Tillhör en svensk judisk kompis. Kanske inte allt för bra, om man ska söka juridikjobb.
"Ganghster" Är man som jag Internetnörd, kanske man ska välja något mer subtilt?
"Cola_Pelle" Gillar han Coca Cola eller att snorta Kola? Eller så vet han inte hur man stavar till coola?
"Miss_Elina_nr1" Vad är grejen med att många fjortisar vill vara number one?
"ZyberNicke" När var det inne att säga Zyber istället för Cyber? 1995?

Andra favortier är "AIK_ager" och "Bom_Bazz". Sport och slang är hett. Nu är det dags för dig att erkänna. Vilken mejladress skäms du över?

Ps. Jag har ändrat vissa bokstäver i samtliga nicks, för att ingen ska hängas ut, och jag hoppas att dessa vänner tar detta med glimten i ögat...

19 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag lovar, min msn är mer pinsam ;)

2007-09-10 12:55  
Anonymous Anonym said...

min första var epacsten@hotmail...
det är "netscape" baklänges. en fyndig kille på en kurs jag gick valde det åt mig.

min senare var inte helt 100 den heller. Har mailat den killen som har mitt förnamn-efternamn@hotmail.. och försökt "hota" mig till lösenordet med motivationen att jag är den "äkta" med det namnet. Men han ger sig inte. slyngel

2007-09-10 13:30  
Anonymous Anonym said...

absolut_mitra@hotmail.com hette jag då förut. använde mitt namn istället för vodka, det var väl trevligt? :)

2007-09-10 13:37  
Anonymous Anonym said...

Min första mailadress var fotbollstoken@bigfoot.com, dock var detta runt 1995-1996 eller något sånt. Jag var riktigt nöjd med den då. Haha. Nu har jag bara förnamn-efternamnsgrejen och en random skräpadress. :D

2007-09-10 13:58  
Blogger Wille said...

Hmm, jag känner mig lite träffad här. Fast när du skrivit om min hotmail-adress så faller hela betydelsen tyvärr bort. Den refererar till den byn jag är född och inte till något cosa nostra-aktigt om det var det du trodde... :)

(och ja, den används enbart för messenger)

2007-09-10 13:59  
Blogger Damon Rasti said...

Anonym: Tell me!
Vito: Hot funkar i längden..
Mitra: ännu en klasiker..
Sofia: fotboll igen..
Wille: Haha, då missförstod jag! Tänkte att det var något ironiskt från din sida! Det är nog flera som kommer känna sig träffade snart..

2007-09-10 14:18  
Anonymous Anonym said...

Min är fan värst, jag känner att jag bara måste göra en ny.

Princess_Shit_@hotmail.com

2007-09-10 14:27  
Blogger Sandra Lindqvist said...

Oj, alla har nog riktiga hemskheter att bekanna i just detta amnet. Min forsta var: mizz_trixi. Lyckligtvis bortbytt, men jag dras fortfarande med msn-mejlen freak_3. For lat for att byta bort aven den? Ja, sa kan man val sammanfatta det. :)

2007-09-10 15:10  
Anonymous Anonym said...

Jag har mitt för och efternamn samt tre siffror som hotmail "valde" bara för att någon redan hade mitt namn. Det var längesedan jag gjorde den, men jag har fortfarande kvar den, och jag kommer för alltid att irritera mig på dessa tre siffror.

2007-09-10 16:23  
Anonymous Anonym said...

Jag började skämmas för min mejladress rätt snart efter jag hade skaffat den (var 14 då jag skaffade mail), men den har hängt kvar precis som mobilnumret (varför är det så svårt att hitta folk man tappat kontakten med? Jo för dom har bytt mejl och mobilnummer tusen gånger om). Men ju fler mailadresser jag ser som är "värre" än min egen tynar den där ångesten över "töntig" mailadress bort.

Och om man nu vill verka lite seriös kan man ju alltid använda skolmejlen. Fast det behövs nog inte, jag har lyckats skaffa jobb den töntiga mailadressen till trots..

2007-09-10 17:35  
Anonymous Anonym said...

Usch ja. Jag har den fruktansvärda "_87" i slutet och innan är det inte mycket bättre, med mitt smeknamn från barndomen. Att göra om Mikaela till Melan är inte helt hett. Den har jag jämt haft och ännu inte bytt. Det kanske är dags...

2007-09-10 18:40  
Anonymous Anonym said...

Jag var mkt deppig och svår och hade dying_proof@hotmail.com, sedan bluenymph2. Alltid trist med siffror, känns så ounikt. Nu har jag bara en med mina namn, känns enklast och bäst.

2007-09-10 19:19  
Anonymous Anonym said...

jag tar alla priser. hey_yo_whats_up@hotmail...

2007-09-10 21:05  
Blogger Hemligt. said...

hade iwasdancinginthelesbianbar@hotmail.com innan (efter jonathan richmans svängiga låt). rätt bra, men svår att använda i seriösa sammanhang. ofta gjorde adressen att mina mail hamnade i folks skräppost-mappar.

2007-09-10 23:42  
Anonymous Anonym said...

förnamn@efternamn.se är ju heltklart det nya.

men på mitten/slutet av 90-talet fanns ju polisen.nu-adresser. de hade man ju roligt med. minns inte vad jag hade, men säkert nåt i stil med kravall@polisen.nu

2007-09-11 00:42  
Anonymous Anonym said...

måste fylla på lite.
Skulle fixa en åt en kompis som var lite fresh inom datorer o så. Valde grodanboll@rocketmail.com. lustigt nog så blev han ganska bra på datorer sen och jobbade riktigt högt upp på itbubblan med den adressen i sitt Cv.

2007-09-11 09:57  
Anonymous Anonym said...

Jag körde "egenhändigt påhittat jättecoolt smeknamn"-metoden under mina första år på nätet. Jag insåg ganska snabbt hur hopplöst det kändes att behöva förklara tanken bakom adressen om och om igen, så jag övergav alla gamla adresser och skaffade aningen mer praktiska utifrån uppbyggnaden användningsområde@förnamnefternamn.com.

Men jag vet hur trenderna fungerar. Om några år kommer någon att skriva om hur fånigt det var att lämna ut sitt namn i sin mailadress, och då sitter jag där! :)

2007-09-11 11:37  
Blogger Helen Eriksson said...

water_helle@hotmail.com , ska byta när studenten börjar närma sig och jag ska börja söka jobb, men du har rätt, det är lite jobbigt när det hänger med msn och alla möjliga andra sidor som mejlar

2007-09-11 17:13  
Anonymous Anonym said...

Men hur svårt är det att skaffa en ny "seriös" mail-adress som man kan ha på CV o till seriösa kontakter osv? Så kan man ha kvar sin smurf-mail för mer oseriösa grejer, o för att inte tappa bort folk som man inte haft kontakt med på länge... Så har jag gjort o det har blivit så bra så. ;)

2007-09-17 22:41  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se