onsdag, december 12, 2007

Allt om Iran - del 2

Nu när vi har klarat av historien, är det kanske lika bra att prata om människorna.

Det historiska förloppet har gjort att Iran består av flera olika folkslag. Naturligtvis är det främst av den persiska befolkningen, de som s.a.s. skapade Persien och var av arisk härkomst. Men det finns även azerer (ett turkfolk) i norr, kurder, afghaner, araber och många fler etniska grupper. Många av dessa minoriteter behandlas tyvärr rätt illa, och exempelvis afghaner utnyttjas ofta som billig arbetskraft. I den del av Esfehan som jag växte upp i, bodde det många armenier, som dock ansågs lite mer classy än andra och dessa har t.ex. rätt, eftersom de är kristna, att dricka alkohol, något som är strängt förbjudet i Iran.

När jag var där förrförra sommaren, gjorde man det klart för mig redan första kvällen att alkoholdrickande bestraffas med offentligt piskande. Det är lägre straff för användande av narkotika (!) och att jag i så fall skulle komma undan med böter. Sedan frågade man om jag ville ha Absolut Vodka eller Smirnoff, och mina ögon blev lika stora som drickglasen.

"Dricker ni alkohol här?" frågade jag chockat. Alla dricker alkohol, blev svaret.

För Iran är transparensens land. Å ena sidan matas vi av bilder i TV.n på sjalklädda kvinnor och presidenter i Dressmankostymer. Å andra sidan är befolkningen unga i hjärtat och på pappret (efter kriget har Iran en väldigt ung befolkning) och man längtar efter frihet och vill vara som oss här i väst. Det fanns inte en mehmoni (när man går bort som gäster) jag gick på utan att folk ville veta hur vi hade det här, vilken musik vi lyssnade på, vilka kläder vi bar, och hur det var med kärleken. Förvånansvärt många gillade rock och hårdrock. Metallica var gudar för en del.

Skratt varvades med tårar, för det gjorde riktigt ont i hjärtat att höra deras berättelser om hur man var rädd och fick smyga med precis allt. Partners, smink, sprit, festande.

För festa gör man. Bara att det inte finns några uteställen, utan det är enbart hemmafester och landställen som gäller. I de finare villaområdena i Tehran finns det fester varje natt, och vanligtvis har man mutat områdets poliser, och det är hitmusik och sprit/droger, precis som här. Ibland slår dock polisen till, och man kan tvingas betala en kraftig muta för att inte hamna bakom galler.

Även hos den vanlig befolkningen är det nästan plikt att varje kväll besöka släktingar och vänner. Och det är väl det här som är det mest fantastiska med Iran. Närheten och värmen bland människorna. Middagar vid 23-tiden på en måndag, och så spelar man kort eller snackar skit till sent. Man diskuterar politik, tittar på satellit-TV (nästan alla har parabolerm trots att de är förbjudna) eller pratar om sin dag.

Och det bästa av allt. Ingen har slöja på sig. Nej, det man ser på gatorna är endast en fasad. Det är enbart gamla tanter eller strikt religiösa som bär slöja även inomhus. För där är man fri.
Och det är det folket drömmer om. Frihet. Vare sig det handlar om yttrande, religion eller kläder.

Och det är väl det som slår en mest. Vilket land det kunde ha varit.

Kom ihåg att för bara 30 år sedan, var Iran ett land som exempelvis svenskar var väldigt fascinerade av. En f.d. flickväns mamma har berättat för mig om hur hon köpte damtidningar för att se de senaste bilderna från det iranska kungahuset. Nuförtiden är ord som terrorism och kärnvapen det som medel-Svensson förknippar med landet. Även om iranier ändå är grymma på att rota sig i det svenska samhället.

Men även om ni inte vill ta mitt ord, så räcker det med att ni tittar runt er. Jag kan slå vad om att de flesta iranier ni känner, är bra på språket, trevliga och ambitiösa. Utbildning är viktigt, och jag kan nog påstå att folk med iranskt bakgrund är de kanske mest integrerade utomeuropéerna här i landet.

De är läkare, tandläkare, civilingenjörer och mediefolk. En och annan konstnär och designer finns det också.

Om jag tar den där jävla examen någon gång, så finns det en jurist också...

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Läste i nån bok eller artikel ur min kurslitteratur att iranier är den största utomeuropeiska invandrargruppen i Sverige, det gjorde mig lite förvånad. Fast så här i efterhand vet jag inte riktigt varför, kanske för att jag under min uppväxt träffade folk från en massa olika länder men inte just från Iran.

2007-12-12 16:34  
Blogger Damon Rasti said...

Elsa: Det stämmer inte längre. Efter den andra USA-inavsionen är irakier nu den största gruppen i Sverige. Men det är ju så där med kurslitteratur...

2007-12-12 16:40  
Anonymous Anonym said...

jag blir imponerad över hur lätt du beskrev iran. när folk frågar mig hur det är där vill jag kunna säga precis som du just skrev. men istället så vecklar jag in det och komplicerar allt så ingen fattar nått. ungefär so m jag gjort i det här inlägget. nästa gång hänvisar jag dom till din blogg istället..

2007-12-12 17:39  
Anonymous Anonym said...

Hehe...ja om jag läste det i den boken jag läser nu är det ju inte så konstigt..den är från 1993. Men inte ens 1993 upplevde jag iranierna som den största utomeuropeiska invandrargruppen...kanske helt enkelt för att man inte funderar över sådant när man är barn. Eller för att man inte känner till uttrycket "utomeuropeisk" är när man är barn.

2007-12-12 21:44  
Anonymous Anonym said...

Detta är mycket intressant att läsa Damon. Tack för att du vidgar mina vyer, inget får mig att må bättre än känslan av att jag har blivit av med en fördom. Mer sånt här.

Jag går på en teknisk högskola i Gbg och träffar där många utbytesstudenter från bl.a. Iran. Det är kul att känna att man har på fötterna när man pratar med dem. Givetvis även också med de iranier som är första eller andra generationens svenskar.

2007-12-13 02:10  
Blogger Anna said...

att iranier är den mest integrerade invandrargruppen är ingen nyhet för mig, kanske för att jag själv är förortskid med medelklassbakgrund (jo det går ihop!). vad jag vill ha är en analys av varför. varför hierarkin ser ut som den gör, och varför iranier toppar den. jag tänker mig att det har att göra med att den iranska kulturen också är en prestationskultur liksom den svenska, västerländska och att man därför har en del väbehövda koder med sig från början.

2007-12-13 12:40  
Anonymous Anonym said...

Precis så där är det. Kunde inte ha sagt det bättre själv. Men grejen är att det är så orättvist, varför Iran liksom? Okej så kan man väl inte säga riktigt men iaf..sen en annan grej som jag stör mej på när Iran beskrivs, är "den islamska revolutionen". Det var ju studenterna som ville ha demokrati som gjorde revolution sen kom khomeini o hans gäng som några fromma får o lurade alla o tog makten.

2007-12-13 15:07  
Blogger Hossein Nayebagha said...

Gillar verkligen inte hypotesen att vi iranier skulle vara mer integrerade än andra blattar för att vi har nån typ av "prestationskultur" gemensamt med Sverige. Det skulle antyda att andra blattar integreras ej för att de är... "lata"?

Jag vet inte ens om det stämmer att iranier är mest integrerade, men det är mycket möjligt. Och isf kan det bero på att det är skillnad på emigranter och emigranter. Medan många andra grupper kom hit i form av arbetskraftsemigration verkar de flesta i Iranier i Sverige haft en annan bakgrund. En stor del av dem är politiska flyktingar som hemma i Iran hade mer framträdande positioner vare sig det handlar om ekonomisk eller akademisk status.

Det är därför som "alla" iranska ungdomar ska bli läkare, matematiker, advokat osv. när de blir stora. Till och med "värstingarna" på högstadiet. Har men ett medvetet mål om att integreras lär man också göra det. Det är nog ingen slump att vi av många andra blattar beskrivs som rövslickare.

2007-12-13 23:22  
Blogger Damon Rasti said...

Tack för cred.
Mitra: Tack! Bring 'em over here!
Martin: Det gläder mig verkligen att höra, att vidga sina vyer är mycket av vad den här bloggen går ut på.
Panso: Jag skriver för medel-Svensson som kanske inte har lika bra iniskt. Men det är intressant att göra en analys, ska försöka ge mig på det någon gång!
anonym: Så känner nog många iranier, VARFÖR IRAN?! It's a shame!
Hossein: Fast det ligger visst sanning i att vi har en högpresterande kultur. När jag var i Iran träffade jag inte på någon ungdom som inte gått på universitet. Att de andra etniska grupperna inte skulle integreras p.g.a lathet stämmer väl inte, däremot finns det vissa andra faktorer som påverkar. Mer om det i ett eget inlägg!

2007-12-14 13:17  
Anonymous Anonym said...

Mycket bra skrivet Damon! Jag blir förvånad varje gång jag åker till iran (var där föra sommaren) över hur pass lik jag är mina jämnåriga kusiner, de har samma intressen, lyssnar på samma musik, har koll på samma kändisar, allt detta möjligt inomhus (det är där de ser parabol och har internet) Tänk vilket härligt land iran skulle vara utan den regimen som finns där just nu. Om alla bara kunde leva ut sina drömmar och göra vad de ville även utomhus. Jag har fortfarande hopp att iran en dag ska bli lika stort (och bra?) som det en gång var på 60- och 70-talet! :) /Nina

2007-12-16 01:16  
Anonymous Anonym said...

Hej hej!

Jag undrar bara om du har läst seriealbumen i serien Persepolis? De är väldigt bra, såg faktiskt filmen här om dagen också och den levde upp till förväntningarna :)

Du har väl antagligen läst dem, men om inte kan jag verkligen rekommendera dem!

2007-12-16 02:25  
Blogger Damon Rasti said...

Nina: Tyvärr ser det inte så ljust ut de närmaste åren. Men bra att kunna åka dit med lite vänner, kanske?!
Anonym: Nu får du läsa på lite, jag skrev ju om Persepolis förrförra veckan ;)

2007-12-16 12:59  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se