måndag, december 10, 2007

Bögjävel!

Läser om en mycket tråkig händelse hos Centerpolitikern Federley. Att bli nedslagen för sin sexuella läggning i centrala Stockholm är en skam för oss alla. Lägg märke till hur förövarna även anmärker på blatten som driver korvkiosken där överfallet äger rum.

Det är påfallande ofta som män med homofobi även besitter främlingsfientlighet. Det är ständigt som folk skriver att jag är bög, eller att jag "säkert tar den i 2:an", när jag har åsikter, här eller på andra bloggar.

Som att jag skulle ta illa upp!

Hade jag varit bög hade jag varit förbannat stolt över det, och njutit av varje sekund. Då hade jag kunnat skämta ännu mer om homosexualitet också! Hell, jag önksar nästan att jag var bi!
För det är symptomatiskt för dessa män (ja, det är nästan alltid män), att tro att bög och blatte är något underlägset och skamligt. Att ta för givet att jag tar illa upp, som vore jag en macho-neandertalare.

Häromåret bodde en fotbollskompis från Göteborg hemma hos mig i en månad, medan han sökte studentbostad. När jag småpratade med en granne, och nämnde att det var en kompis som flyttat in, frågade han om "det var så vi kallade varandra nuförtiden". Jag stod kvar med öppen mun, medan han lämnade porten.

Homofober är ett efterblivet släkte, och jag måste pinsamt nog erkänna att det finns flera homofober bland mina gamla vänner! Kanske dags att börja radera ett par telefonnummer för gott?

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ursäkta att vi tar kontakt med dig på detta sätt, men vi hittar ingen emailadress vi kan skicka ett mail till.

Vi undrar om du är intresserad av att skriva ett inlägg i din blogg mot betalning. Vi jobbar med hälsoresor.

Hör gärna av dig så vi vet hur du ställer dig till det.


Med vänliga hälsningar

Habil Kantur

Perfekt Syn Hälsoresor
info@perfektsyn.se
www.perfektsyn.se

2007-12-10 15:53  
Anonymous Anonym said...

Jag blir alltid lika arg när jag läser om olika hatbrott.Blev otroligt förbannad tidigare idag innan en föreläsning när vi pratade om det som hänt Federly, säger en klasskompis att skyltar man med sin sexuella läggning får man skylla sig själv. När jag undrade om vi icke - straighta ska gömma oss under en sten kunde han inte riktigt svara på det. Resten av dagen gick han och fjäskade för mig. Han fick dåligt samvete kanske?

2007-12-10 16:32  
Anonymous Anonym said...

Förstår inte varför folk inte bara kan ha en åsikt, kanske dela med sig av den på ett behärskat vis, men utan att använda så jävligt onödiga saker som våld?!

2007-12-10 20:35  
Blogger Hossein Nayebagha said...

Hmm, då har Federley och hans misshandlare en sak gemensamt. Båda stör sig på blattar. De uttrycker det på olika sätt. De andra talar öppet om det medan Federley samlar pengar åt Israels armé mitt under det att de bombar Libanon.

2007-12-10 21:14  
Blogger Damon Rasti said...

Habil: Nej tack, jag vill inte skriva mot betalning!
Petra: Med ord och argument kan man nog omvandla de flesta. Fint jobbat!
Anonym: Våld måste vara den oförståndiges enda utväg?
Hossein: Bara för att Federley är Pro-Israel är han väl inte anti-blatte?
Han må ha en vidrig syn på Palestinafrågan, men mer våld gör honom inte nytta!

2007-12-10 21:40  
Blogger Hossein Nayebagha said...

Damon, jag menade såklart inte att det var någon nytta att han utsattes för våld. Kommenterar bara att han på ett sätt som vi inte tänker på har iaf tidigare jobbat aktivt för att andra ska lida. Man kan vara pro-Israel utan att vara anti-blatte, men att mitt under bombningarna aktivt stödja den israeliska armén (som om de behöver det) säger en del om hur han ser på människor o människor. Fatta att han se bilder på bomboffer och i praktiken säger "jag skiter i dig, vill se mer bomber över Beirut".

2007-12-10 21:47  
Blogger Damon Rasti said...

Hossein: Ok! Jag förstår hur du menar!

2007-12-10 21:58  
Anonymous Anonym said...

Varför hade du varit förbannat stolt över att vara bög? Är du förbannat stolt över att du är heterosexuell? Det är ingen större bedrift att ha en sexualitet i mina ögon. Att stå upp för något trots att man riskerar att kalasa på en knogmacka är däremot något man kan beundra en människa för.

2007-12-10 22:57  
Blogger Damon Rasti said...

mattis: Nej, men homosexuella är en minoritet, liksom att vara blatte, det är saker att vara stolt över. Att man ständigt får kämpa mot normen!

2007-12-10 23:09  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se