torsdag, december 13, 2007

Arla chockhöjer sina priser

Jag är helt besatt av Keso. Eller grynost eller cottage cheese som det egentligen heter. Det kommer i olika smaker, och är ett gott, nyttigt frukostalternativ. Så snacka om att jag höll på sätta mackan i halsen (bildligt talat) när jag skulle köpa Keso (som egentligen är Arlas märke) häromdagen. Jag kom ihåg att tidningarna skrev om att en höjning skulle ske i december, och jag tänkte att någon krona hit eller dit spelar inte så stor roll.

Det vart lite mer än så. Ett litet paket som tidigare kostade 12.90 kostar nu 19.90 på Vi-butiken. Det är en höjning på 54%!! I lågrisbutikerna där det kostade 9.90 är priset nu 14.90, alltså ca 50% höjning!

De stora burkarna som kostade 24.90 kostar nu 29.90. Hade jag varit 60+ hade jag skrivit en insändare till lokaltidningen!

Jag gick iväg till Konsum för att dubbelkolla, för jag har märkt på sistone att Vi-butiken i Hornstull kraftigt har höjt sina priser, och många basvaror är billigare på Konsum som är ökända för sina höga priser. Men samma sak där.

Igår var jag förbi Willys där en stor burk av deras eget märke kostade 16.90. Arlas Keso var 50% dyrare här. Det är dags att bryta upp Arlas monopol (som egentligen är ett oligopol), fler och fler butiker tar in varor från andra mejerier, och det är dags för oss konsumenter att stödja även andra märken. Hur gullig den där tjejen i Arlareklamen än verkar.



30 spänn för en burk Keso. Snart blir det billigare att äta kött till frukost, fy fäään!

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Helt sjukt. varför gör de det?

2007-12-13 20:41  
Blogger Hossein Nayebagha said...

Livsmedelsfrågor... Alltid lika intressant. Undrar var prishöjningen beror på.

Har inte märkt det själv för jag har tagit avstånd från Keso tidigare. Det är en väldigt bra produkt med rimlig pris, men problemet är att man äter för mycket av det. Det är så mjukt att det bara rinner med och vips så har man käkat klart hela paktet på en dag. Känner inte att jag har budgeten till det.

2007-12-13 23:26  
Blogger Damon Rasti said...

Anonym: Alla livsmedelprsier är på väg upp, och Arla har väl höjt ersättningen till bönderna (vilket är bra), men så hög höjning är inte acceptabelt.
Hossein: Hehe, du måste vara Sveriges första Keso-bojkottare?

2007-12-14 13:12  
Anonymous Anonym said...

Jag som tyckte Keso var dyrt innan höjningen.. Synd att det är så satans dyrt när man väl börjat gilla det..avskydde keso när jag var yngre.

2007-12-14 19:13  
Anonymous Anonym said...

Dags att skicka ut "någon tekniker" ;)

2007-12-14 22:40  
Anonymous Anonym said...

Har för mig att prishöjningen beror att mjölktillgångnen har minskat. så priserna höjs för att minska konsumtionen lite.

Hörde om det på nyheterna lite snabbt bara så jag är inte helt säker. Dom passar säkert på att höja lite extra för att tjäna pengar också.

2007-12-15 18:40  
Blogger Damon Rasti said...

Flabio: Typ, det beror på att försäljningen i andra länder, som Kina, ökat rejält och då finns det inte tillräcklig med mycket mjölk!
Det är hett att vara bonde nu...

2007-12-16 13:02  
Anonymous Anonym said...

flytta till göteborg! här kostar en stor burk fortfarande 23.90!

2007-12-27 22:52  
Anonymous Anonym said...

1 stor Keso på Ica Nära 21:90, har dom sänkt priserna nu?

2007-12-28 19:56  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se