fredag, januari 11, 2008

Dadel-hummus

Tänkte bjuda på ett litet recept innan jag tar några dagars reseuppehåll. Jag är riktigt förtjust i libeanesiska röror, och här tänkte jag bjuda på den mest klassiska med en liten twist jag har adderat. Nämligen dadlar. Till Dadel-hummus behöver du:

1 burk kikärtor
1 lime
1 liten röd chili
3-4 dadlar
½ dl olivolja
1 msk tahini (sesampasta)
Salt och peppar
(Eventuellt lite persilja till garnering)

I med alla ingredienser i en matbredare eller mixer, det går också att blanda ihop för hand även om det tar lite tid. Glöm inte att ta bort kärnorna från chilin och dadlarna! Tahini finns väl i de flesta välsorterade matbutiker nuförtiden. Receptet är flexibelt och jag kollar aldrig exakta mått när jag lagar mat, men jag gillar verkligen mycket limesmak i min hummus, och starka chilin och söta dadlarna skär sig bra mot varandra.

Om du vill göra Baba ganoush istället, så skippa dadlar och kikärtor och ta en aubergine som du delar på mitten, pensla på lite olivolja och grilla i ugnen tills den får en mörk grillyta. Ta ut och låt svalna, och ta sedan bort skalet, men behåll vattnet som rinner ut, och skär upp auberginen i småbitar och in i mixern!

Du kan äta detta till maten, på mackan, ja egentligen bara som det är också! Eller kanske bara imponera på vegeterianer.

Alla får i hemläxa att prova på detta tills onsdag, när jag är tillbaka! Seså, bort från datorn nu!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mmmmm, det verkar smarrans. Hälsa min sambo. Han är också i barcelona.

2008-01-11 13:59  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se