torsdag, februari 21, 2008

Varför är Jinge så rädd för sanningen?

Jag vet att jag lovade er att inte hamna i bråk med fler bloggare. Men den här gången ska jag inte bråka, utan bara sprida sanningen då någon försöker dölja den.

Vänsterbloggaren Jan-Inge Flücht har på Jinge.se har vid ett par tillfällen censurerat bort mina inlägg, där jag haft synpunkter på rena sakfel, alltid med väldigt dåliga orsaker. Rent politiskt har jag inte haft några argument mot hans åsikter, så det är inte av den orsaken det har blivit censurerat. Det har alltid handlat om tillrättavisanden på direkta felaktigheter. Sist var det ett felaktigt påstående om hur man räknar ut unika besökare på en blogg, och mina svar blev censurerade, trots att de var skrivna i god ton och bara innehöll ren fakta.

Han har tidigare utsatt bl.a. min vän Hanna Fridén för liknande behandling, och han verkar hyga visst agg mot unga kvinnliga modebloggerskor också, som flertalet gånger skrivits ner på bloggen. I tisdags skrev han ett inlägg om Blondinbella och hennes bolag, och han har rätt till sin åsikt, men inlägget innehöl åtminstone ett rent faktafel, vilket jag påpekade. Han menade att klädföretag styrde Blondinbellas bolag och pekade även felaktigt ut mitt annonsbolags chef som ägare till Blondinbella, och för att sprida lite ljus över hur det verkligen ligger till skrev jag en kommentar.

Detta är EXAKT vad jag skrev:

"Inlägget innehåller några fel:

1. Glife sysslar varken med klädförsäljning eller events. De sysslar med communities och annonsförsäljning. Det tar en minut att googla sig fram till det och det framgår ju rätt klart av Resuméartikeln att klädföretaget inte är kopplat til Glife.

2. Blondinbella blev aktiebolag för ett kort tag sen, och då är det inte helt ovanligt att det finns delägare. Och hon har varit väldigt öppen med det och att hon vill tjäna pengar. Du tror väl inte på fullaste allvar att Blondinbella eller någon annan släpper all sin makt bara för att bolagisera. Som vilken 17-åring som helst behöver hon hjälp, och det får hon.

3.”Personligen måste jag säga att jag faktiskt trodde att Isabellas blogg var en riktig blogg och inte ett verktyg för att tjäna pengar”. Så bara för att man tjänar pengar så är det ingen blogg längre? Luktar svensk avundsjuka lång väg det här. Klart att man hjälper sitt annonsföretag om de ber en om hjälp. Jag personligen skulle inte låta någon styra det redaktionella, men Glife, som jag samarbetar med, har t.ex. hjälpt mig att fixa gratis vin till en releasefest och då tackade vi med en fin länk tillbaka. Alla blir nöjda och glada!

Lite bättre research nästa gång, tack! Och kanske passa på att byta från jinge.se till jante.se (ironi, så att du inte censurerar mig nu)
"

Därefter skrev jag ett till inlägg för att vekligen minimera chansen till att åter bli censurerad då han har kommentatorsregler (som är mycket svårhittade) om att man bl.a. inte får provocera:

"Ps. Glömde ange min hemsida, plus att sista raden var försök till humor, det var ingen provokation! Du kan ta bort det stycket om Jante om du vill!

Peace in the middle east!
"

Självklart såg jag igår morse att han har censurerat inlägget igen, då många andra senare kommentarer i andra inlägg blivit godkända. Pinsamt värre! Visst, jag censurerar också bort kommentarer, men då är det anonyma påhopp, och det står klart och tydligt i högerspalten här att de är förbjudna. Min kommentar var främst ämnad åt att påpeka direkt lögnaktiga påståenden, jag är ingen högerbloggare som sökte en längre diskussion.

För om man googlar Jinge och censur får man fram en tydlig bild. Karln är ökänd för sitt godtyckliga beteende och retar upp mängder med andra bloggare. Det finns t.o.m. två bloggar (med högerinriktning) som har startats enbart i syfte att påvisa hans märkligheter, här och här.

Det måste vara en ödets ironi att en vänsterpartist beter sig som en gammal kommuniststat och censurerar den nakna sanningen. En bloggvärldens egna Pravda. Tur då att jag har en egen blogg som kan tala om min version av sanningen.

Detta är något som de flesta politiska bloggar tydligt är medvetna om, men jag känner att det är rätt att sprida mer ljus över den politiska blogg som har flest läsare (när jag kollar runt så verkar ett frenetiskt länkande till tidningsartiklar genom Twingly vara en stor orsak)

Jinge, vi vill dig inget illa, vi vill bara att sanningen ska komma fram!

Ps. Jag har mejlat karln och försökt få en förklaring innan jag skrev det här, men inget svar. Jag har även sparat en skärmdump för att påvisa att min kommentar inte har publicerats!

5 Comments:

Blogger Unknown said...

Hmm... tycker det där andas lite dubbelmoral. Karln har ju själv spammat sin blogg med adsensereklam så särskilt neggo mot att tjäna pengar på sin blogg kan han ju inte vara.

2008-02-21 16:12  
Anonymous Anonym said...

Skön liknelse med Pravda. Han verkar vara ökänd på nätet och ingen tar nog honom på allvar, men slösa inte tid på såna här gamla gubbar!!

2008-02-22 13:15  
Blogger Damon Rasti said...

Ulrika: Mycket bra point! Det måste svida att tjäna 5 kronor per dag på Google-annonser, när Bella drar in 100 gånger mer!
Kattis: Vissa behöver bli utsatta för lite kritik, men det kommer vara långt mellan liknande grejer!

2008-02-22 13:25  
Anonymous Anonym said...

Vilken pappskalle du är Damon!

2008-03-18 07:29  
Anonymous Anonym said...

Till anonym1:

Hej Jinge, uppe tidigt på morgonen?

2008-03-20 17:04  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se