torsdag, mars 27, 2008

Jag har en smartare lösning , Bodström!

I takt med att vi närmar oss OS i Peking, höjs allt fler röster för att bojkotta spelen, p.g.a. avsaknaden av demkrati och mänskliga rättigheter i Kina. Idag vill Tomas Bodström att vi bojkottar delar av spektaklet, som t.ex. invigningsceremonin.

En bojkott är i mitt tycke helt fel väg att visa misstycke mot missförhållanden som råder i landet. Vem ska sakna lilla Sverige i den enorma paraden? Om vi inte är där, hur ska vi då påverka? Vi kan göra så mycket mer på plats. Jag föreslår att våra vanligtvis försiktiga idrottare tar tillfället i akt, och genom diverse aktioner visar makthavarna och det kinesiska folket, att man tar avstånd. Vad är bättre än att på pallplats eller invigning ta på sig Tibets flagga, eller visa upp en T-shirt med ett tydligt budskap?

Finns det egentligen en mer laddad sportbild än den som togs under Mexiko-OS 1968 på två svarta löpare som ville protestera mot amerikansk rasism?

Det ligger en fantastisk historia bakom bilden. Vinnaren Tommie Smith, som slagit världsrekord på 200 meter, övertygade bronstagaren, John Carlos att ta på sig en av de två handskar han hade med sig.
Aktionen blev otrolig kontroversiell, och många krävde att de skulle stängas av. Ett otursförföljt liv skulle följa dem bägge, med ironin att det mest gick åt helvete för den övertalade John Carlos. Läs mer här.

Klimatet är annorluna nu. En dylik protest mot den kinesiska regimen skulle leda till närmast hjältestatus. Även om kinesisk TV kommer att försöka censurera det minsta kontroversiella, kommer bilder och filmer att spridas världen över, även till kineserna.

Någon som kan meddela Stefan Holm?

Källa: SVD DN

7 Comments:

Blogger Wille said...

Tror du verkligen att Klüft kommer att stå på pallen?

2008-03-27 11:47  
Blogger Damon Rasti said...

Jävla Wille, som bara är där och kommenterar när jag har fel! Jag ändrar till besserwissern Stefan Holm ;)

2008-03-27 11:49  
Blogger Wille said...

Jag säger inte att du har fel men det blir ju lite hårdare konkurrens för Klüftskan nu när hon hoppar 7-kampen.

Dock så hoppas jag verkligen att hon kniper en bronspeng i längd. :)

2008-03-27 19:34  
Anonymous Anonym said...

Klockrent resonemang! Dessutom är den bakomliggande historien spännande. Har det gjorts någon film om det?

I övrigt vill jag tacka för en intressant och tankeväckande blogg.

2008-03-27 20:55  
Anonymous Anonym said...

Jag är inte så insatt, men när jag hörde om den kinesiske mannen som riskerar fem års fängelse för att han är motståndare till OS, känns det helt rätt att bojkotta. :-/

2008-03-27 23:31  
Anonymous Anonym said...

http://www.crabrace.com/

vilken magisk affärsidé!

2008-03-28 15:18  
Anonymous Anonym said...

Problemet är ju att OS och andra idrottsevenemang inte tillåter politiska åsikter. Här om veckan blev ju en serbisk simmare portad från prisceremonin för att han hade en t-shirt där han protesterade mot Kosovos självständighet.

Tanken är god men jag tror inte någora idrottsutövare vågar.

2008-03-31 10:18  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se