fredag, mars 14, 2008

A Stockholm love story!

Det här är på sätt och vis en tragisk och meningslös historia, men jag kan inte låta bli att le åt den och vilja dela med mig.

Jag var ute och käkade med en kompis (Fille) förra helgen, och eftersom jag har blivit parig och tråkig, lämnade jag honom tillsammans med en annan kompis (Mackan) när det skulle bli utgång. Fille och Mackan känner inte varandra särskilt väl, så Fille ringde en pluggkompis (Alex) som joinade dem.

Alex - som jag bara har träffat en gång - verkar vara en snäll, men väldigt inovert kille från Småland och han har tydligen knappt fått ligga under sina fyra år i Stockholm, som han upplever som kallt, och har nu sålt alla möbler och ska flytta tillbaka till sin hemstad. Detta skulle således hux flux bli en av hans sista kvällar i stan.

Han kommer till restaurangen där jag hade lämnat dem, iklädd en ytterst tacky T-shirt, och Fille inser redan här att denna kväll inte kommer att sluta särskilt väl. Utseendefixerade killar (sjääälvklart inte jag) vill gärna röra sig med andra som har stil, och de är säkra på att det kan påverka deras chanser att jaga i grupp.

Men någonting händer. Eftersom min andra kompis, Mackan, är en trendig designer och Fille vanligtvis kör hårt söderstuk, får tjejerna för sig att Alex kör denna fula T-shirt som ett skämt - att han ironiserar över dess smaklöshet när han hänger med sina sköna polare - ovetandes om att Alex på fullt allvar tycker att plagget är snyggt. Det blir mycket snack om tishan och många som öser honom med komplimanger.

De är på gott humör och går vidare till Spy bar. Många coola och creddiga brudar, nu skiter det sig ändå hinner Fille tänka när de kommer in. Fem minuter efter att de har varit inne kommer det en tjej som enligt historien - jag har även sett bilder på Facebook - ser ut som en fotomodell och frågar Fille om han kom in med designer-Mackan. Fille svarar ja och då frågar fotomodellen om var han med den sköna tishan har tagit vägen, och om Fille kan "snälla snälla" hämta honom.

Fille är chockad, men springer mot gubbrummet, rycker tag i Alex och drar med honom tillbaka till tjejen. Hon är väldigt på och osäkra Alex har svårt att hänga med. Fille försöker dra några skämt och tar med dem ut för att röka. Då börjar tjejen hångla upp Alex, och Fille känner att hans jobb är utfört.

Då händer följande. Tjejen vill veta om han är fotograf eller annat flashigt yrke, men Alex vågar inte avslöja sin fritidspedagog-examen. Hon vill åka hem till honom, och de åker svarttaxi ut till hans 20 kvadrat stora studentlägenhet i Lappis, med endast en madrass på golvet (ni kommer väl ihåg att han har sålt alla sina möbler). Där har han sitt livs sex, och när de vaknar på morgonen så har de sex igen, och hon vill duscha tillsammans och äta frukost, han är självfallet helt lyrisk.

Eftersom han endast har ett halvt paket mjölk i kylen, beger de sig in till stan och äter gott. Han känner stark connection och väljer att berätta lite om sig själv. Om sitt jobb, och framtidsplaner. Ganska snabbt börjar hon tappa intresse, och ursäktar sig strax med att hon ska träffa en kompis. Hon lämnar fiket.

Dagen därpå skriver han ett mess till henne, och får enbart ett "jaha" tillbaka. Han provar igen och inget svar. Fasaden har fallit. Hon har insett att det inte var någon cool fotograf som hon bazzade utan en "simpel" arbetare. Att T-shirten inte var ironisk har hon nog också listat ut vid det här laget. Hon är inte längre intresserad.

Kanske var hon bara ute efter en engångsgrej. Men då vill man väl inte åka till stan och käka frulle tillsammans? Man vill ju bara bort när man vaknar på morgonen, särskilt om det är på en gammal madrass på golvet!


Först tyckte jag synd om honom. Sen blev jag ändå glad över att han fick ett fint minne med sig från detta, mitt Stockholm. EN galen kväll! Men jag undrar om han ändå undrar. Andra kläder, ett annat yrkesval. Ack, det som kunnat bli!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hoppas han kommer över sin blyghet så han kan träffa sin soulmate..som inte är en ytlig modellsnygg brud :)

Och hoppas han ser upplevelsen för vad det var, något jävligt kul och en historia att berätta för barnbarnen....eeeh kanske inte men åtminstone polarna..haha..

2008-03-14 11:32  
Anonymous Anonym said...

Ibland kan detta vara bättre, det liksom löst sig själv innan han fått reda på att hon varit med någon annan med ännu credigare yrke(?).

En erfarenhet rikare och ett minne för livet sitter aldrig fel heller...

2008-03-14 15:02  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker han ska tacka sin lyckliga stjärna över sitt yrkes- och klädval. Så ytliga brudar är väl inte mycket att ha.

2008-03-14 15:18  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se