tisdag, mars 18, 2008

Squace - Ruta ett mot framtiden

Nu har jag jobbat på mitt fantastiska nya jobb i två veckor och det här är grejen:

Jag blev kontaktad av ett nytt svenskt företag vid namn Squace, som har utvecklat en helt ny applikation för att surfa på mobilen, och jag ska hjälpa dem att kommunicera med bloggare och nätanvändare. Mobilt Internet är nästa stora grej, fastslog Niklas Zennerström i flera intervjuer igår, och det är branschen rätt överens om. Varför bara surfa på datorn, när du alltid har med dig mobilen överallt?

Det har hittills varit rätt krångligt att surfa med mobilen. Det tar även tid och kostar pengar att ladda hela första sidan.Att navigera runt tar dessutom sin lilla stund.

Hur fungerar då det här? Istället för att skriva in krångliga URL:er i telefonen och ladda ner fulla sidor, delar Squace upp varje sajt i rutnät. Varje ruta motsvarar en sida och du kan navigera väldigt snabbt med hjälp av knapparna på din mobiltelefon. Du kan skapa din egen startsida med favoriter, och allt eftersom flera sajter ansluter sig får du ett allt större utbud att välja på.

Särskilt intressant är detta för dig som bloggare, då du på väldigt kort tid kan göra din blogg mobilvänlig. Du som läsare kan även skapa din favoritbloggares sajt ganska lätt.



Andra nyttoområden är t.ex. dagis och skolor som har satt upp egna sidor och på så sätt kan du som förälder väldigt enkelt hålla koll på vad du ska tänka på inför morgondagen, eller vad lilla Annas pappa har för telefonnummer.

De som spelar fotboll kommer att kunna hålla koll på nästa match, när och var den spelas. Du kan även lämna ett litet meddelande om att du inte kan komma på träningen.

Möjligheterna är oändliga. Kliché men en absolut sanning.

Allt är så klart gratis. Hela tanken bakom Squace är att sajtägare och användare ska fylla på med eget content. Squace förmedlar tekniken. Det du betalar för är överförd data till din teleoperatör. Men operatörerna går allt mer mot fastpris och man kan t.ex. för 99 kr per månad få surfa fritt via Tele 2.


Gör så här för att få min blogg (eller någon annans) i mobilen:

Gå in på Squace här. Signa upp dig och få programmet skickat till mobilen via ett SMS. Det fungerar på telefoner som har stöd för Java, och det är ca 130 modeller i dagsläget.

Det finns en mobilsimulator i högerrutan på sajten som sedan visar dig hur du kan klicka runt. Du kan välja att dela med dig av rutor till andra, eller skicka meddelanden till dem. Kostnaden för detta är klart lägre än vad ett vanligt SMS kostar.

Vill du skapa din egen sida tar du "Create a site", och klistrar därefter in länken till ditt RSS-flöde. Om du vill kan du ladda upp en egen bakgrundsbild. Enkelt och smidigt. Prova att klicka runt.

Jag tror att det här är framtiden. Därför måste jag vara tacksam över att ha fått en sån fin chans. Att vara med och bygga något stort från scratch. Sweet!

Och namnet? Squace är ett sammanslaget ord av square och ja...face? Place? Något annat förslag? Jag måste lösa mysteriet snarast!

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

Oj! Låt mig få va den första som säger grattis Damon! Ska försöka få in rätt inställningar på mobilen först bara =)

2008-03-18 17:19  
Anonymous Anonym said...

Eller så använder man sin iPhone och får Internet precis som det ska vara :)

2008-03-18 17:30  
Anonymous Anonym said...

Square och ace :)
Eftersom det är en ace idé?

2008-03-18 17:35  
Blogger DanielM said...

Nej! Det är Opera mini man skall använda i mobilen. Det är fantastikt bra.

2008-03-18 18:16  
Anonymous Anonym said...

Oj ett sånt reklaminlägg. ;) Trodde inte det var riktigt din stil. Men älskar bloggen din, tappaade bort den ett tag - men nu är jag trogen läsare igen.

lycka till med allt

2008-03-18 20:32  
Anonymous Anonym said...

Först fattade jag ingenting, men det verkar vara en rolig idé! Hur konkurrera mot Opera mini som nämns?

2008-03-18 22:26  
Blogger Damon Rasti said...

Evelina: Tack! Ja, det går rätt snabbt att få inställningarna skickade till sig från operatörens sida!
Roger: Alla miljarder människor som inte har iPhone då?
anonym: Haha, ja! Det kanske är upp till tolkning för var och en?
Daniel: Opera mini är bra, men det här är ett grymt komplement.
Helena: Kul att ha dig åter! Men reklam? Jag jobbar ju för företaget nu, det är jag ju helt öppen med! Tack för lyckoönskningar, det värmer!
Henke: Ja, idén är cool! Jag ser det som ett bra komplement, när du hoppar ut på sidor utanför Squace behövs ändå en bra webbläsare. Men Squace kan vara mycket mer än bara en läsare. Låt mig få förklara flera fördelar så småningom!

2008-03-18 23:39  
Anonymous Anonym said...

Ironi biter inte på mig, det är square och space! Och jag är anonym för att slippa påhopp över min bristande förmåga att analysera och förstå skämtsamma inlägg och frågor.

2008-03-19 18:51  
Blogger Damon Rasti said...

Dessutom angående iPhone: Den har ju inte ens 3G än så länge, så det är bara när du befinner dig där det finns trådlöst Internet som det är aktuellt. På väg till och från jobbet är det rätt kört alltså!

2008-03-21 12:22  
Anonymous Anonym said...

Akta dig för fan för IQube och Johan Stal från Hälften! Jag säger detta för att jag har erfarenhet, du får vara glad om du har ett öre kvar på slutet. Vet att squace har en ganska bra idé, men kolla finanserna innan du ger dig ut på några vidare äventyr.

2008-03-26 00:22  
Blogger Damon Rasti said...

Micke: Johan äger endast en liten del av företaget och har inget ägarinflytande. Dessutom går jag ju inte in med några egna pengar, så jag känner mig trygg, men tack för the heads up!

2008-03-28 11:22  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se