tisdag, mars 11, 2008

"Men jag vill inte ha blattarna i min kommun!"

Läser i Svenskan att Mona Sahlin nu föreslår att nyanlända flyktingar inte helt ska få bestämma vilka kommuner de ska bo i när de kommer hit under de två första åren. Eller att de snarare ska få mindre bidrag om de flyttar till en annan kommun än den som blivit utvald. Och för första gången någonsin håller jag nästan helt och hållet med Mona Sahlin i en fråga.

Vi håller på att skapa mininationer ute i förorterna, och ett Södertälje som är översvämmat med irakier eller ett Rinkeby som bara består av somalier, är inget annat än att be om problem. Alla nationaliteter måste spridas runt i landet, för har man väl flytt från krig och förföljelse så lovar jag att man bör vara tacksam över att få sitta i en sliten lägenhet i Tranås.

Högern kommer här att invända att folk ska ha frihet att få välja sin egen boplats. Och även om jag håller med teoretiskt, kommer en stor majoritet av flyktingar söka sig till platser där de känner människor eller där det redan finns många från den egna folkgruppen. På så sätt minskar man förutsättningarna för att integreras in i samhället. Vem behöver lära sig svenska och svenskar när man kan få det mesta gjort på eget språk med egna landsmän?

Självfallet finns det en minoritet som ändå utvidgar sina vyer, men dessa är för få i antal. Det blir för lätt att klara sig utan att behöva anstränga sig. Varför ska kristna irakier bosätta sig i Norrtälje när de kan få leva ett liknande liv som de hade i hemlandet, i Södertälje?

Tror att en del som är mot ett sånt förslag i smyg är rädda för att få blattar som grannar, och det vet ju ni alla att såna kan ställa till med ett jäkla liv. Hur många flyktingar tog Danderyd in förra året? 10?

Vad dessa människor inte förstår dock, och som jag har poängterat tidigare, är att dessa potentiella brottslingar inte kommer att nöja sig med att hänga i Tensta hela dagarna. Snart kommer de med kofoten till din lägenhet på Östermalm, och våldtar din hund på Djursholm.

Vänstern å sin sida ogillar förslaget för att det inte är solidariskt. Det finns inga som är så rädda för att bli kallade rasister som vänsterfolk. De tror att folk som ställer ett krav på flyktingar automatiskt vill försvåra det för dem. Flyktingar är inga barn som bara ska ha och ha hela tiden. Som alla andra människor måste de ha motkrav. Daltande hör hemma på dagis och kennlar.

Hundsnack åsido. Förslaget är inte den ultimata lösningen. Men att inte göra någonting och bygga bort problemet kommer aldrig att fungera. Vi måste agera nu! Att packa in människor i en förort är att stoppa huvudet i sanden. Och innan du hinner skrika "Rosengård" har du blivit biten i arslet!

Edit: Wille tipsar en länk om det antal flyktingar Danderyd tog in förra året och det var hela 25 stycken. Jag har även bloggat själv om ämnet för nästan exakt ett år sen här. Då gällde det också en SVD-artikel. Det har med andra ord inte skett mycket, varken i mitt tyckande eller flyktingsituationen.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

aah, alltså det är så läskigt segregerat tex i Huddinge där det bara bor invandrare i flemingsberg och bara svenskar i villaområdet. Sen har jag dessutom träffat folk från typ täby som på fullaste allvar inte vågar åka till skärholmen för att de är rädda för invandrare (!) Sen håller jag med om att vänstern är för att rädda att kallas rasister. Jag tillhör iof själv vänstern. Det innebär ju på något sätt att man valt att tro på det här med att alla har samma människovärde mm mm och då måste man ju också våga behandla alla lika.

2008-03-11 19:11  
Anonymous Anonym said...

jag tänker att man kan samla alla invandrare på ett ställe, alltså verkligen ett ställe, då menar jag inte rinkeby utan en lägenhet, tänk om man smällde in alla nyanlända invandrare i en lägenhet som hette typ BUNKERN och så fick de bo där eller okej "bo" där i en månad, då skulle de vara sjuuuuukt tacksamma sen när de fick flytta därifrån och då skulle det inte vara några problem alls för dem att bo i avesta, älmhult eller robertsfors.

2008-03-12 10:15  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se