onsdag, mars 12, 2008

Lystring alla utomsocknes!

Trots att mitt kära Inter åkte ut igår kväll, har jag varit i ett konstant lyckorus efter Yasmin Levys fantastiska konsert. Jag lydde era råd och missade början på matchen för att få se klart konserten. Det fanns inget annat alternativ.

För hur mycket lockade 22 män när jag blev förälskad i denna starka vackra kvinna inom en halv minut? Bara några meter från mig stod denna judiska skönhet - inte bara med yttre skönhet - utan jag föll för hennes karisma, personlighet och berörande sång.

Hennes kärlek- och fredsbudskap skulle av cyniker upplevas som cheesy, låtarna handlar nästan uteslutande om olycklig kärlek och lidande, men med fantastisk komisk tajming, och en genuin självdistans rev hon ner skratt och applåder i 90 minuter. Hon bad oss blunda och njuta av en spansk kärlekssång, och fick samtliga i lokalen att sjunga med i "Adio Kerida". Varje låt förklarades kort och trots att troligen ingen förstod ladino, blev vi alla förförda.


Hon kommer till Piteå ikväll och därefter blir det Helsingborg, Göteborg och Lund. Biljetterna är billiga i jämförelse med vad skräpartister tar för sina gigs. Öppna ögonen och upplev en konstform och ett språk som är på väg att dö ut. Boka hos vidriga Ticnet.

Yasmin, una noche mas!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Man behöver inte veta vad det handlar om; heller inte förstå språket, redan några sekunder in i låten så känner man det: Hjärtat värker, språklös kommunikation som grabbar tag i en. Fantastiskt, och fan vad jag är avundsjuk.

2008-03-12 23:18  
Anonymous Anonym said...

Tack för tipset! Hon var verkligen bra; vilken förmedling av känslor.

2008-03-29 20:42  
Blogger Damon Rasti said...

Em: Fan vad kul att någon tog till sig detta! Tack själv!
Nadia: Så sant...Du får gå nästa gång. Du måste!

2008-03-30 05:24  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se