onsdag, mars 12, 2008

Jurister, eller historien om de IT-efterblivna

Jag minns när vi hade informationsteknik på juristutbildningen. Det gick i korta drag ut på att lära sig lite om ordbehandlingsprogram och lära sig vad en cookie på nätet var för något. Mycket basic för oss som som är nätvana, och rätt enkelt för medelsurfaren, men dessa horder av gåsjackor till studenter stönade och ojade sig för nu fanns det inga lagparagrafer de kunde springa till, utan de var faktiskt tvungna att lära sig något praktiskt, ett ytterst sällsynt moment under 4,5 års studier.

Nu ser jag att en av lärarna i kursen, ger råd till professionella jurister på den juridiska portalen Dagens Juridik. Hon "tipsar dig om hur du kan utveckla dina IT-rutiner". Hennes senaste fantastiska tips är att man i Powerpoint-presentationer kan inkludera något så hett som animeringar. Den modige kan ge sig på att skapa en avancerad animering! Läs den ofrivilliga komedin här.

Där sitter de, alla dessa flashiga advokater i kostym och surfar på Netscape. De loggar in på mIRC och snackar lite med kollegorna på #Vinge. De fortsätter med att shoppa runt lite på torget.se och avslutar dagen med kolla sina aktier i Letsbuyit.com.

Jag tror jag skulle kunna tjäna grova pengar inom IT-rätt.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

HAHA, jag vet exakt vem hon är, den jobbiga tyskan!

2008-03-12 13:03  
Anonymous Anonym said...

Men snälla nån?! Kan det vara sant? Jag tror jag gick i sexan när jag lärde mig det där, och det är snart tio år sen! Och jag ser inte mig själv som särskilt haj på datorer.

2008-03-12 15:17  
Anonymous Anonym said...

Herregud, animeringar i powerpoint hör till Datorkunskap A som man läser första året på gymnasiet. Och DÅ tycker eleverna att det är för lätt ^^,

2008-03-12 15:19  
Anonymous Anonym said...

Samma princip finns att hitta på lärarprogrammet som jag läser (i Linköping). Det pedagogiska året går ut på att få igång tankarna kring lärarens roll, kommunikation, kunskap osv... Det blir allså mycket flum, men också en hel del insikter. Att sedan börja läsa faktiska ämnen chockar de flesta något oerhört.
"Jag tänkte bli svensklärare för det svenska språket kan man ju redan" säger någon första lektionen. Några lektioner senare låter det "Det här är för svårt!" och läraren får förklara att hon inte kan göra något åt den svenska grammatiken...

2008-03-12 16:13  
Anonymous Anonym said...

Nånstans är det ju ändå lite skönt att höra sånt här när man jobbar med IT och kommunikation.

Man vet att man kommer att ha jobb ett bra tag till utan att någon liten juristspoling snor det framför näsan på en.

2008-03-12 22:26  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se