onsdag, december 13, 2006

Bloggens nackdelar del 1

Varför är det så svårt att kommunicera över bloggar? Ja, alltså det är inte svårt att nå ut till människor. Men när man ska diskutera fram och tillbaka, så krävs det antingen ett oerhört bra minne, eller en hel del bookmarks för att komma ihåg i vilket inlägg, på vilken blogg man har skrivit en kommentar. För du får ju aldrig reda på om du har fått svar på det du har skrivit hos en viss person. Och besöker man ett 50-tal bloggar varje dag och skriver 10-20 kommentarer så måste man manuellt ta sig tillbaka till varje inlägg för att kolla om man har fått en replik.

Var det här verkligen det bästa sättet? Själv brukar jag ibland svara i den andra personens blogg, vilket inte är helt klockrent heller, då jag kanske skriver något om bloggsiffror i ett inlägg om ett par skor. Det ideala vore ju att man likt i communitys har en speciell gästbok där svar på dina inlägg kommer upp automatiskt. Då kan med ett enkelt klick direkt komma till det inlägg där man har fått svar. Sen funkar det väl inte i realiteten eftersom folk använder olika bloggprogram. Finns det något jag har missat här, eller ska det vara så här jobbigt att ha diskussioner genom bloggen?

6 Comments:

Blogger Emanuel Karlsten said...

Nja, det är mest vi som använder oss av lite småsugiga bloggverktyg som inte har kommit på funktionen "skicka mig ett mail när det ytterligare kommentar har kommit till denna post". Det finns på en del bloggar, men inte på de stora (blogger, blogg.se och div tidningars bloggverktyg).

2006-12-13 11:43  
Anonymous Anonym said...

Det finns en tjänst som heter Co Comments och den(www.cocomments.com) gör precis det du efterfrågar. Den samlar alla kommentarer du gör så att du inte glömmer bort var och när du skrivit något. Värt att testa kanske.

2006-12-13 11:54  
Anonymous Anonym said...

Testa coComment. Jag har inte testat själv men många verkar använda sajten för att hålla koll på just kommentarer.

2006-12-13 11:55  
Blogger Damon Rasti said...

Tack så mycket för tipsen, ska undersöka det genast.

2006-12-13 12:11  
Anonymous Anonym said...

Du kan ju annars spara intressanta bloggar på Favoriter. Jag har skapat en mapp i mina Favoriter som heter Bloggar och med hjälp av den mappen så gör jag det hyfsat lätt för mig själv att hitta tillbaka.

Bara man minns vilket inlägg man kommenterade men det brukar man ju minnas :)
Och sen när du fått svar på din kommentar och om du inte gillar bloggen i övrigt eller liknanade så är det ju bara att ta bort den.

Simpel variant men den funkar för mig iaf :)

2006-12-13 12:39  
Anonymous Anonym said...

Det finns RSS-feeds för kommentarer? Men orka mata in alla för varje konversation man ger sig in på :/

2006-12-14 10:51  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se