torsdag, december 14, 2006

En annan sorts ensamhet

En sak som jag brinner för, förutom jämställdhet, är kampen mot etnisk diskriminering. Man kanske kan säga att jag brinner mer för den senare frågan. Jag säger inte att den är mer viktig, men eftersom jag inte är kvinna, så har jag inte känt av alla nederlag som man upplever i vardagen, i vårt patriarkala samhälle. Jag vet inget om lönediskriminering, eller att bli nypt i rumpan. Att anses mindre värd för att man inte har en kuk. Däremot vet jag ett och annat om att bli utsatt för diskriminering p.g.a. mitt etniska ursprung. Eller kanske främst för mitt svarta hår. Alltid det svarta håret. Älska det eller hata det.

Jag ska vara helt ärlig med dig. Jag har inte lidit lika mycket som många andra. Jag har haft relativt lätt för att komma in på krogen. Jag har fått alla jobb jag har sökt. Fine. Det som däremot gör ont i mig, är det osynliga jag utsätts för varje dag. Och det sker på många olika sätt. Men alltid så att andra inte ser. Men jag ser. Jag vet. Ett belysande exempel är när jag åker tunnelbanan. För det spelar ingen roll var jag sitter, folk väljer ändå hellre att sitta på en annan plats. Ibland blir det absurt. Jag kan sitta ensam, på en "fyra", medan den andra "fyran" endast har en ledig plats. 8 gånger av 10 väljer kvinnor, för det är oftast tjejer, att sätta sig på den andra platsen. De tittar på mig, vrider på huvudet för att se alternativen. Det slår aldrig fel. Och jag kan bara le uppgivet. Där sitter de och trängs, medan jag har 3 lediga platser omkring mig. "Vad fan klagar du för då?" Men jag vill ju trängas. Jag vill känna mig som en i gänget, jag vill sucka över någon som slår mig mot knät, eller han som kommer med sin stora väska. Men jag får nöja mig med andra blattar. Eller tanten som är tvungen att sitta eftersom hon inte orkar stå. Självklar markerar hon, genom att dra åt sig väskan. Visst ok, hon är av en annan generation.

Men resten då? För jag förstår inte. Jag klär mig bra, och ser hyfsat välvårdad och trendig ut. Jag ser väl ut som vilken söderbo som helst. Men inte ens indiepop-tjejerna, som jag tycker är sjukt söta, sätter sig hos mig. Jag har en uppfattning om att de tjejerna är mer open-minded än alla andra. Men den mediella, eller kanske bara allmäna bilden av en svartskalle, är att han är en potentiell våldtäktsman/rånare.

Då spelar det ingen roll att man inte har fördomar. Att man gillar hommous och har åkt runt i Sydamerika. De inbyggda alarmklockorna tjuter, och man reagerar likt en grottmänniska. Lyder en instinkt. Kastar sitt förnuft åt min sida och sätter sig på andra sidan. Och visst. Tjejer ska väl tänka på sin trygghet först. Det är t.o.m. viktigare för mig att en tjej inte blir våldtagen, än att jag får sitta där förödmjukad. Så klart. Men ändå. Vi ska åka ett par minuter i samma vagn. Sitta bredvid varandra en liten stund på bussen. Du är nog ganska säker även om du sitter vid en blatte. Jag kommer inte att råna dig på din mobil. Där och då. Jag kommer att ge dig ett varmt leende. Något du inte kommer förstå. För du har gjort något helt normal. Du har satt dig bredvid en medmänniska. Men för mig har du brytit ett mönster. Du har gett mig hopp. Kanske kan jag bli helt accepterad en dag. Ändå.

Så snälla. Sitt hos mig. Om än bara för en liten stund.

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

fan den där borde du definitivt maila som insändare till någon tidning, gärna City eller Metro som alla läser på bussen/tunnelbanan. Folk skulle få sig en rejäl tankeställare. Titta upp, se sig omkring. Kan nästan ge min högra arm på att dom kommer publicera den! Eller inte min arm kanske men materiella saker skulle jag kunna bjuda!

Riktigt bra skrivet. Man känner att det är äkta känslor! Bästa jag läst på länge! Det är nästan din plikt att skicka in den!
Lycka till!

2006-12-14 15:40  
Anonymous Anonym said...

Nasta gang jag ar i Sverige sa vill jag sa garna sitt vid dig och kanna mig trygg i nagra minuter.

2006-12-14 15:49  
Anonymous Anonym said...

Usch, usch, vad ledsen jag blir när jag läser det här inlägget. riktigt jätteledsen. Världen är hemsk och håller med föregående talare, skicka in det här till en tidning!

/Mikaela

www.jagtyckerattvigerlyckanenchans.blogg.se

2006-12-14 15:54  
Anonymous Anonym said...

Jag skulle satt mig vid dig och pratat med dig men sa ar jag ocksa utomlands for att jag tycker det ar jobbigt att se manniskor behandla blattar sadar - jag ser det ocksa! Ska vi gora nagot at saken? Har du nagon idé...

2006-12-14 17:57  
Anonymous Anonym said...

Oj, vilket sammanträffande att du skriver just det här. Jag har påtat och tänkt på kvinnors olika reaktioner gentemot svenska och utländska män. För visst har du rätt, genom media och vår kultur så uppfostras vi till att tänka att den utländska mannen är farligare än den svenska, och att män överhuvudtaget är farliga. Jag kan inte påstå att jag är helt annorlunda, även om det blivit bättre sedan jag medvetet förstod vad som försigick. Om jag går ute på natten, och ser en man: då blir jag rädd. Är det en man som förefaller ha utländsk påbrå: Då blir jag räddare.

Vilket i vardagen inte har någon som helst verklighetsförankring, jag upplever tom. att män som förefaller ha utländskt påbrå eller är invandrade oftast är trevligare t.ex. på krogen än den svenska genomsnittsmannen. Om det beror på annan kultur eller att de helt enkelt måste för att accepteras, det vet jag dock ej. Möjligtvis en kombination.

Jättebra skrivet Damon! Jag hoppas det får folk att tänka till.

2006-12-14 19:18  
Anonymous Anonym said...

Well you can wait on your blesses my darling
I got a deal for you right here
I aint looking for praise or pity
I aint coming round searching for a crutch
I just want someone to talk to
And a little of that human touch
Just a little of that human touch

..även gubbrocken har sina poänger.

2006-12-14 19:25  
Anonymous Anonym said...

Hade satt mig vid dig, inte tvekat en sekund! (Men det kanske är för att jag är uppvuxen i en liten stad och inte i Stockholm?) Hoppas att folk tar det du skrivit till sig och funderar på hur de själv skulle reagerat..

2006-12-14 19:47  
Anonymous Anonym said...

Åh. Jag blev så ledsen av det här. För så får det inte vara.

2006-12-14 20:38  
Anonymous Anonym said...

Det är säkert som du säger med diskrimenering, kan varken säga bu eller bä då jag inte har några erfarenheter i ämnet.
Dock vet jag att jag ofta undviker att sätta mig vid killar jag tycker är snygga, vet inte riktigt varför men det är ett invant beteende. Men det låter ju lite väl att inte sätta sig vid en snygging med 3 tomma säten utan istället välja trängseln med 3 andra. Nä du, jag har inget svar på dina funderingar, men det är ju helt klart tänkvärt!

/E

2006-12-14 20:39  
Anonymous Anonym said...

En svensk familj bodde i Afrika. De hade en 10-årig son. Efter 6 mån. gjordes första hemresan med uppehåll i Geneve. Denna stad var lika främmande som Afrika. Han förstod inte vad människorna sa. Man vandrade genom stan. Sonen höll sig tätt intill föräldrarna som vanligt. Så plötsligt skrattar han till och springer ett varv runt mamma och pappa.
Ser ni, ser ni? Ser ni inte?
Vadå? Det är ingen som tittar på mig. Det är ingen som tittar på mig!
Ibland kan det vara jobbigt att vara svensk-svensk, som när man är i ett annat land. Positiv särbehandling är inte alltid lätt.
Det är det jobbigaste-att aldrig helt smälta in. Man är aldrig osynlig. Alla ser vad man gör.
Hur mycket jobbigare måste det då inte vara att leva i ett land, förstå språket, men inte kunna känna sig osynlig när man vill?
För visst är det först när vi är osynliga för varandra som vi rör oss helt obesvärat.

2006-12-14 22:14  
Blogger Damon Rasti said...

Det här är nog det första blogginlägget som tillsammans med kommentarerna gjort mig tårögd. Alla tror att man är överlycklig, och jag ska kanske inte klaga, jag har det bättre än många andra, men det är skönt att få lätta på hjärtat så här.
Christopher: Jag har aldrig velat vara en insändare, men om det kanske få folk att haja till så kanske det är värt det.
Alla Anonymous: Jaa, sitt med mig, jag lovar att det blir trevligt.
Hanna: Tyvärr finns det en tragisk kvinnosyn bland många andra kulturer, och det förstör för alla oss andra.
E: Den förklaringen vill mitt ego gärna tro på :)

2006-12-15 11:08  
Anonymous Anonym said...

Damon, gulledu!
Du vet att jag mer än gärna sitter brevid dig, men helst hemma i din soffa och gluffsar i mig lite go mat som du och jag( ja, mest du) har lagat!

Puss å puss!

2006-12-18 12:33  
Blogger Damon Rasti said...

Thea: Men du är min vän och blogg-groupie och det räknas inte riktigt då ;) Men tack ändå!

2006-12-18 14:55  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se