torsdag, februari 15, 2007

Bella Roma

Att vara utan Internet i flera dagar kan ha varit bland det bästa som har hänt mig på länge. Att få perspektiv på livet. Utvärdera situationen. Vad man gör, vart ens liv är på väg. Mer om det senare.

Eftersom jag endast hade varit i norra Italien tidigare, så hade jag skyhöga förväntningar på Rom, som skulle vara mer vänligt och varmt. Och som mina förväntningar infriades. Äntligen har jag hittat en stad som jag kan återkomma till gång på gång, och känna mig hemma. Tidigare har jag endast känt mig hemma i Spanien, då jag slipper bli uttittad som ett jävla UFO när jag strosar på stan. Nu kände jag mig som en italienare och ingen brydde sig om mig, och när de bryddde sig om mig, var det inte mer än för att fråga om jag ville ha hjälp, eller om jag visste var det och det låg. Jag lyckades t.o.m. hjälpa en mopedist att hitta till Via Manzoni på min knackiga turistitalienska.

För den historieintressserade är ju Rom självklart en guldgruva. Runt vilket hörn som helst så finns det något sevärt, så när man har sett allt som man ska se, så finns det fortfarande så mycket att se, att man önskar att man hade mer tid att se.
Colloseum var förfallet, men promenaden genom Foro Romano var fantastisk, särskilt nu när andra säsongen av "Rome" har börjat, och flertalet gånger blundade jag och tänkte att det var här som Titus Pullo strök omkring. En fin guide hann jag skriva dock.

Ett par dagar räcker dock inte långt, och Rom måste vara den perfekta storstaden på sommaren (tillsammans med Barcelona), då stranden är relativt nära. Bilder kommer upp så småningom.

7 Comments:

Blogger Emanuel Karlsten said...

Ah, tack för tipset om att andra säsongen på Rome startat! Hade jag ingen aning om! Wohoo!

2007-02-15 13:05  
Blogger Emanuel Karlsten said...

Im already on it ;)

2007-02-15 13:14  
Anonymous Anonym said...

Jag var i Rom i somras, det är verkligen en underbar stad och jag har redan planerat att åka tillbaka dit i sommar igen. Forum var helt obeskrivligt fantastiskt att se för en gammal latinnörd som läst så mycket om de platserna... =) Det enda jag hade problem med var de påflugna italienarna, men de lärde vi oss också att hantera tillslut. Det räckte ofta med att säga "No speak english. Russia." med släpig maffiaröst för att de skulle dra =)

2007-02-15 17:14  
Anonymous Anonym said...

Det låter ju som om att du haft det jättebra! Blir nästan lite avundsjuk, jag vill oxå ut och resa. En klasskompis till mig har skippat tentaångesten och åkt till Barcelona under helgen. Man kanske borde följa vågen och resa nånstans.

/Elsa

2007-02-15 21:38  
Blogger Hossein Nayebagha said...

Damon,

Vad menar du med att du inte kände dig som ett UFO i Rom i förhöllande till andra resmål? På vilket sätt kände du så i norditalien?


@mikaela

Du skrev ju under det andra inlägget att det fanns en del att jobba med angående känseluttryck osv. Vet inte om Damon var inne på samma sak, men "de påflugna italienarna"... Ja, känns lite som samma hopplösa instängdhet.

2007-02-17 12:30  
Blogger Damon Rasti said...

Hossein: Jag menar att jag slipper känna mig som ett UFO, som jag gör här i Sverige då folk tittar extra mycket på mig. Där var jag bara en i mängden.
Enda skillnaden mot Norditalien är att folk är så mycket mer vänliga och avslappnade. Så myten stämmer.

2007-02-17 15:16  
Blogger Hossein Nayebagha said...

Ah, ok. Jag var själv i Turin en helg på slutet av 2005 (pilgrimsfärd till Delle Alpi, Juventus-Cagliari) och gillade läget, även om brist på språk och sällskap förde med sig en del deppiga stunder.

Man kan väl säga att jag är modernist så för mig är norra Italien mer fascinerande. Rätt kul att vara på ett ställe där södra europa möter norra. Där de klyschiga bilderna inte riktigt stämmer. Det var också i norra Italien som futurismen som konströrelse föddes. Jag tror de också hade refererat till Roms antika ruiner som kyrkogårdar och jag skulle då hålla med.

Ifall jag skulle till syd skulle jag snarare vara intresserad av de vackra landskapen.

2007-02-17 18:35  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se