tisdag, april 24, 2007

Skrivkramp

Jag avundas folk som är flitiga små myror och gör precis det de ska i tid och slappnar av sen. Jag är exakt tvärtom. Jag lever på den där stresskicken av att det är endast timmar kvar till deadline, och det är då jag presterar som bäst. Alltid i sista sekunden. Nanosekunden. Så nu är det tisdag och idag ska min krönika lämnas in. Är den klar? Är Påven gay? Svaret på båda är kanske. Eller ingen som vet. Jag har två att välja mellan. Det kommer sluta med att jag skriver en tredje som mejlas in 23.59 ikväll.

Om detta fenomen beror på lathet, övertro på sin egen förmåga, eller ren idioti vet jag faktiskt inte. Vad jag vet är att jag troligen aldrig kommer att ändras. Kommer alltid att slinka in genom tågdörrarna som smäller igen bakom mig, och jag tar fram ett vinnarleende. Jag höll på att kvävas för att jag inte ville komma ut ur mammas mage (jag ser helt svart ut på de första bilderna, inte av pigment men av andnöd), och jag lär väl antagligen vara sist till min egen begravning också.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag känner igen mig i det där. Jag har hamnat i ett extremt dåligt mönster. Om jag t.ex. har lovat att diska en dag och även om jag sitter hemma utan att göra någonting så kan jag helt enkelt inte ta tag i det. Även om jag lika gärna skulle kunna göra det (för jag är inte speciellt trött och egentligen ganska uttråkad), men jag _vet att jag inte behöver göra det än_ och därför tänker jag vänta så länge jag kan. Att börja diska klockan tre på natten är mycket mer tillfredställande.

Nu sitter jag btw här med en hemtenta jag vet ungefär vad jag ska skriva på, men jag kan inte förmå mig att börja för jag har ju trots allt flera dagar på mig fortfarande.

2007-04-24 13:27  
Anonymous Anonym said...

Fattar inte det där. Jag har försökt
lura mig själv till att deadline är imorgon eller ngt, för att framkalla den härliga, kreativa PANIKEN, men icket, går inte lura sig själv. Måste hitta på ngt annat, blir galen. Skönt att det finns fler dock. lite misery loves company eller ngt.

2007-04-28 10:09  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se