tisdag, april 17, 2007

Att tänka på innan du försöker sko dig på andra

Jag blev kontaktad i förra veckan av tidningen Dalademokraten, som vänligen upplyste mig om att någon hade registrerat sajten tjYvlyssnat.se, som såg exakt ut att vara vår sajt, men högst upp fanns annonsbanners inlagda som sajtägaren tjänade pengar på. Och med tanke på att många säger "Tjyvlyssnat" så har han fått en hel del hits, uppemot 50.000 när jag kontrollerade.



Ägaren var smidig nog att registrera sajten i eget namn och dessutom finnas med på Eniro.se med sitt jobbnummer. Dessutom jobbade han för en flashig bank/aktiemäklarfirma. Jag är inte typen som gillar brev, så jag ringde killen och gav honom tre dagar ultimatum att ta ner sajten.

Dalademokraten gick ett steg längre. De polisanmälde honom och ringde hans arbetsgivare och nu har han fått sparken från sitt jobb. Kopian på vår sajt har han tagit ner och ska överföra domännamnet i veckan. Även om jag starkt ogillar pirater, så kan jag inte rå för att tycka synd om killen som fått livet uppochnervänt för att han skulle tjäna sig några kronor. De kronorna ska han förresten tvingas att skänka till vår SOS-barnby. Jag antar att han får skylla sig själv.

Don't do the crime, if you can't do the time...

8 Comments:

Blogger Khan said...

Händer ju när man har en grym sida :) tjuvlyssnat gör verkligen dagen lite gladare

2007-04-17 16:21  
Blogger hanna said...

OJ.

2007-04-18 09:20  
Anonymous Anonym said...

SÅ JÄVLA RÄTT!

Jag gillar inte er jävla mjäk-attityd på tjuvlyssnat, ni är så förbannat pk hela tiden. Men detta äger. Jag har själv problem med snyltare och det rooockar när de åker dit.

In your face fuckers säger jag bara!

2007-04-18 16:24  
Anonymous Anonym said...

Det är klart att man som vanlig kännande människa tycker lite synd om idioten. Men va fan, man har fått höra sen man var liten att man ska lyda lagar och regler och att det annars blir påföljder. Så screw him!

2007-04-18 18:54  
Anonymous Anonym said...

Ursäkta, men varför polisanmälde Dalademokraten honom? Äger de tjuvlyssnat.se?

2007-04-19 15:40  
Blogger Damon Rasti said...

Anonym: Vi är pk i kommentarerna för att folk inte ska smutskasta varandra hela tiden.
Elsa: Ja, jag kanske bara blev lite mjuk av att prata med honom i telefon.
Niklas: Ja, de har köpt upp oss...Haha, nej förlåt, jag var otydlig, han har gjort något liknande med deras sajt!

2007-04-19 15:56  
Anonymous Anonym said...

Nej men jag kände lite samma sak när jag läste att han blivit av med jobbet. Första reaktionen är helt enkelt att man tycker synd om honom, men sen måste man inse att man inte kan vara så pass "snäll" mot andra, nån gång måste han ju lära sig att han gör fel.

2007-04-19 20:56  
Anonymous Anonym said...

Jag undrar hur han motiverade sina handlingar rent moraliskt. Vi blir upplärda både genom våra föräldrar men också genom samhället att brott är fel. Vår egen moral är det gränssättande. Jag Undrar just hur han resonerade.

2007-04-21 22:59  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se