tisdag, maj 29, 2007

Dö Kvarnen, dö!

Det här med traditioner är för tanter i rullatorer och gubbar med käpp. Jag avskyr folk som har traditioner. "Det är tradition att kolla på Schlager hemma hos Birgitta". Jaha. Välkommen till framtiden. Det är tydligen något sorts trygghet i att göra samma saker som man har gjort år in, år ut. Grejen är att du kanske dör imorgon. Då ångrar du nog att du gjorde exakt samma sak, som du har gjort varje år av ditt miserabla liv igår. Du kommer alltid att ha kvar dina minnen. De kan ingen ta ifrån dig. Folk glömmer det.

Därför är det med glädje som jag läser att Kvarnen antagligen blir av med sitt sprittillstånd. Inte för att jag blir glad på riktigt. Jag har inte satt min fot på det stället på flera år. Det som SKA vara Söder. Stället känns inte ett dugg söder för mig längre. Snarare ett white trash-tillhåll för förortsbor. Det som får mig att le är snarare att jag kan se framför mig hur några vilsna själar nu säkerligen ska demonstrera för att de ska få behålla sitt sprittillstånd. De minns sitt 90-tal och glömmer bort hur stället ser ut nuförtiden.

Det enda jag kan ge dem cred för är att det alltid tycks finnas människor där. Du garanteras supsällskap, även på en måndag. Men städer förändras. Så borde du. Blir Kvarnen slutligen av med sitt tillstånd, vilket jag betvivlar, så dyker nya ställen upp. Tills dess så sörjer ingen jag känner.

27 Comments:

Blogger Fille said...

Jag skulle sörja. Bästa vakterna i stan. Alltid roliga och trevliga. Andra ställen har nästan alltid för hård attityd på vakterna.

Men det är väl dags att byta ställe kanske ;)

2007-05-29 13:25  
Anonymous Anonym said...

Varför blir du så sur för.Säkert har varit nekad inträde ett antal gånger.Vet inte jag,men du låter bittert.Hålla dig till Stureplan och försök inte vara en Soder kiss för det är du absolut inte.Sluta vara ett Wannabe politiker.

2007-05-29 13:26  
Blogger Damon Rasti said...

bobmoff: Vakterna är faktsiskt sköna, det håller jag med om!
Anonym: Jobbar du som diskplockare på Kvarnen? Finns väl ingen som blir nekad på Kvarnen...

2007-05-29 13:34  
Anonymous Anonym said...

Kvarnen har spelat ut sin roll som ett hyfsat ställe som man kan gå till - antingen i brist på annat eller målmedvetet. Förortsfolk och turister i massor samt en och annan stammis fortfarande. Förändringen började för ett par år sen då de tog in en dj-bokare som insisterade på hip-hop och r'n'b på helgerna. Nu har man äntligen bytt, men den gamla, lugnare och hippare publiken har inte återkommit och nu har det alltså gått åt skogen helt. Nu får någon köpa stället och börja om på ny kula. Hoppas det blir bra igen.

2007-05-29 13:44  
Blogger Barbaselo said...

Du skriver:

Det här med traditioner är för tanter i rullatorer och gubbar med käpp.

Tillägg: Och kärringar i slöjor!

2007-05-29 13:49  
Anonymous Anonym said...

Frågan är inte vad det är för "white trash" som hänger på Kvarnen eller inte. Har själv invandrar bakgrund men jag stör mig så hårt på "ny svenskar" som dig som spelar intellektuella genom att plugga hit eller dit. Fatta en grej du kommer aldrig att fullt ut bli accepterad i det svenska samhället, du är en idealist, men se saker som dom är. Det bara se sanningen i vitögat och ta den därifrån. Man har alltid gjort skillnad på folk och folk och man kommer alltid att göra så. En vacker tjej har det lättare än en "ful" mm. Det här vet du lika väl som jag, så spela inte dum. Ring efter bostad så får du se när dom säger va? Vad hette du sa du? Nej tyvärr...
Rasti starta egen byrå eller ha bra kontakter. Tror du folk i bra positioner i det svenska samhället ger invandrare en del av kakan hur somhelst vissa salonger är stängda. Nepotism kallas det för. För det första granska media, granska multinationella företag inte du och krogdiskriminering. Det är media och de multinationella företagen som styr världen, inte regeringar men det här vet du redan hoppas jag.

Såg att ditt visitkort hade många titlar, partiledare, diskrimineringsfighter mm. Rasti against the world hepp på dig. Diskriminering kommer alltid att finnas. Men strta en demonstration efter en liten kampanj i media så är den snart bortglömd och vi är tillbaka i samma gamla vanliga traditioner :). Ja just det du tyckte inte om traditioner, familjen man ska sluta respektera de äldre för det är ju traditioner eller? Måste bara säga att jag skulle vilja höra "summan av kardemumman" av dina åsikter punkta ner Rastis livsfilosofi det som är viktigt för dig. Är jävligt nyfiken på se den listan eller utveckla den så långt det går.

Ha det bra Rasti, hoppas höra mer av dig kommer att hålla ett öga på den här bloggen den verkar underhållande.

John Barnes Liverpool one of footballs greatest players ever.

Alcatraz Fången Cell 25

Hoppas detta inlägg kommer med och inte sorteras bort.

2007-05-29 14:22  
Anonymous Anonym said...

White Trash :(

När jag höll till där som mest (15 år sen) var det ett tillhåll för alla kulturer och vänstermänniskor med skön tolerans :)

2007-05-29 15:00  
Anonymous Anonym said...

Kvarnen är väl ok, synd bara att man måste pröjsa garderob.

Alcatraz Fången Cell 25:
Du låter som en gnällig person (en Gringo-person). Gör något åt din situation istället för att bara tycka synd om dig själv, det är nog där skon klämmer. Det är mycket upp till en själv hur man blir mottagen i det svenska samhället (som med allt annat).

Jag har till hälften utländsk härkomst och många av mina nära vänner är (afrikanska) invandrare som praktiskt taget aldrig upplevt sig diskriminerade. Den absoluta majoriteten svenskar är välvilligt inställda till invandrare, inte tvärtom.

2007-05-29 15:01  
Anonymous Anonym said...

"Staden förändras" e inte det så sant som det är sagt? Men herregud när HELA resten av söder på rekordsnabb tid förvandlas till ett bajsnödigt reservat för mediafolk och föräldrar som köper CheapMondays till sina bebisar tycker iallafall jag att det va skönt med "ett white trash-tillhåll för förortsbor" (läs arbetarklass) där man utan knussel kunde få dricka öl ,lyssna på skitmusik och kanske se två hockeygrabbar banka på varandra...

Bara min åsikt.

2007-05-29 15:20  
Anonymous Anonym said...

Hur vet du hur det är där om du inte satt din fot där på flera år?
Tycker att Kvarnen var ett att få Stockholmsställen med riktigt blandat klientel.

Är det förresten inte att kasta sten i glashus och svänga sig med sådana begrepp när man gått i Bagartorpsskolan? >:)

2007-05-29 15:30  
Blogger Damon Rasti said...

Alcatraz: Din kommentar är så förvirrad att jag tror jag bara försöker glömma den.
Anonym 1: Det är inte vad det har varit för 15 år sen.
Anonym 2: Avslappnade ställen finns det ändå. Och vill du se hockeygrabbar slåss så finns det väl andra sunkhak att bege sig till?
Anonym 3: Vad har det faktum att jag gick i en förortsskola (något jag aldrig försökt dölja), göra med det faktum att jag inte klarar av white trash-människor? Fegt att skriva anonymt också, men jag antar att du är ännu en bitter nolla från den skolan.

2007-05-29 15:40  
Anonymous Anonym said...

OK jag är anonym #3.
Bitter: nej
Nolla: möjligt
Jag är Sparris om det säger dig ngt. Glidtacklingen var mest för att det var kul att jag kände igen dig från en av tidernas trashigaste förortsskolor. Det var inte så allvarligt menat.
Tycker fortfarande att det är märkligt att du dömmer ut ett ställe där du inte satt din fot på flera år.

2007-05-29 16:05  
Blogger Damon Rasti said...

Sparris: Vet inte vem du är, men jag är trött på att folk skriver här anonymt, och ofta är det hotfullt, men det var inget illa ment från min sida.
Hursomhelst, jag går ju förbi Kvarnen ganska ofta, och ser ju vilka människor som står i kö eller kommer ut. Sen får man höra en del från folk som har varit där. Så därför tror jag mig veta vad det är för klientel.

2007-05-29 16:09  
Anonymous Anonym said...

Kvarnen kommer att stiga upp ur byråkratiträsket, byt ägare så är det bara att tuta och köra igen.

Som andra generationens invandrare(som jag det verkar som att du är) så tycker jag inte man ska kalla ett lands invånare för "white trash", i dit hemland tror jag inte att det skulle uppskattas om en gäst skulle komma och säga nedsättande saker om det landets invånare, det känns omoget. "white trash"(man kanske inte ska ta det bokstavligt men du kanske menar outbildade ignoranta människor med ingen eller "låg utbildning" vad det nu är, där har du redan satt dig själv som bättre än andra. Vaför? Fattar inte din logik ena stunden vill du frälsa världen, nästa så är du ändå av samma skrot och korn som många andra, klankar ner på folk som inte är duktiga "ny svenskar" som dig och försöker bli senskare än svenskarna själva. "White trash" är inte ett positivt ord vad jag vet, rätta mig om jag har fel. Så böjar folk kategorisera hit och dit, sätta in i fack mm så har vi kommit till det samhället som du verkar vilja undvika eller?
Du pratade om att traditioner är förlegade, har inte du och dina landsmän vissa traditioner som är viktiga för er?

Herr Rasti skulle vara kul om du kunde utvecklade dina åsikter lite,
upplys mig, ge mig ljuset.

Tycker inte att du ska bortse denna från vad jag skriver denna gång, är det inte roligt att ge en tvivlare bra svar så han kan bli ett får i din fårskock. Jag spelar inte smart bara så att du vet.
Du umgås med folk i den akademiska världen så nånting av subtans måste du kunna dela med dig av.

Och till herr anonym kan jag säga att jag är tillfreda med min livssituation, så du behöver inte oroa dig för mig.
Och mina skor klämmer verkligen inte, var hos skomakaren härom dagen och lästade ut dem faktisk, och sedan har jag bra skoblock också för delen så mina skor sitter klockrent. Men tack för omtanken.

En sak till Herr Rasti undrar lite kring din bakgrund, skulle vara kul för att kunna förstå dina tankegångar bättre.

Det kanske blev mycket på en gång hoppas strukturen är bättre denna gång, man vill ju inte i dålig dager hos Herr Rasti.

Och avfärda mig inte som att jag ironiserar, det är klart att det finns inslag av ironi.

Och till anonym kan jag säga att när jag såg på Professor Balthazar, Agaton Sax och På kurs med Kurt, så var du inte ens påtänkt

John Barnes Liverpool one of footballs greatest players ever.

Alcatraz Fången Cell 25

2007-05-29 18:30  
Anonymous Anonym said...

Plus Herr Anonym jag känner mig väldigt tillfreds i min Svensk, Västindiska bakgrund. Så ditt alibisnack med afrikanska vänner håller inte. Jag har slavblod som flyter i mina ådror.

Vad det nu spelar för roll egentigen, men vill bara nämna det så att du vet vem du diskuterar med. Själv då Herr Anonym skulle vara kul om du öppnade Stasi-arkiven, tycker inte om att prata med skuggor.

Alcatraz Fången Cell 25

2007-05-29 18:39  
Anonymous Anonym said...

Vad "känns Söder" för dig? Har inte läst din blogg tidigare, kom hit av ett misstag via SvD. Men du känns rätt fördomfull av det jag läst och ska man vara fördomsfull tillbaka kan jag tänka mig vilka ställen som "känns Söder" för en juridikstuderande politiker som dessutom skriver *trumvirvel* krönikor...

2007-05-29 19:12  
Anonymous Anonym said...

"söder" eller "söderandan" som begrepp, bottnar ju i att södermalm alltid ska ha varit någon slags genuin arbetarklasstadsdel.
Jag antar att det i det perspektivet är lite förmätet att i ena sekunden prata om att stället "inte känns ett dugg söder längre", för att i den andra raljera över klientelet, white trash från förorten, som ju i sitt talrika antal utgör en del av dagens arbetarklass (tillsammans med många av de, vad ska vi kalla dem... brown-trashinvandrare som flitigt frekventerar Kvarnen, eftersom det är ett av få stora ställen i city som släpper in vem som helst).

Det är således så mycket söder det kan bli. Kvarnen har varit en liten guppande ö, kanske liiite för nära Sofo-havet där alla små medelklasspar ombildar till bostadsrätt och vill bli av med det där störande elementet som legat där i närmare hundra år.
Nu kan de andas ut, sjunka ned i R.O.O.M-soffan och kolla vidare på den romantiska filmen. Grattis!

2007-05-29 20:09  
Blogger Damon Rasti said...

Snacka om att missförstå texten totalt, hörrni. Söder för mig är ett ställe fullt med fria själar och originella männniskor där alla är välkomna. Att bara det sista kriteriet är uppfyllt, och att det är befolkat med turister och svenniga människor är inte Söder.
Alcatraz: Du skriver om saker som inte hör till, därför orkar jag inte svara. I framtiden ställ få frågor i taget och skriv inte så långt.
Fredrik: Läs lite till och du ska finna färre fördomar.
Ior: Se ovan.

2007-05-29 20:26  
Anonymous Anonym said...

Det låter som om du sitter på ett riktigt trumfkort. Kan du inte tipsa om det där stället på söder där alla kriterier - "fullt med fria själar och originella männniskor där alla är välkomna" är uppfyllda?
Det måste vara ett fantastiskt ställe!

2007-05-29 20:55  
Blogger Damon Rasti said...

Ior: Det finns några få ställen på ytterkanterna, t.ex. här i Hornstull. Hela Söder är uppfuckat av barnvagnsmaffian och inflyttade wannabes som jag.

2007-05-29 21:27  
Anonymous Anonym said...

haha, vad händer här egentligen, shit vad känsligt ämne detta var (inte sthlmare, därav oförståelsen). Detta trots att du brukar skriva om ämnen som brukar beröra bra mer och borde generera lika många kommentrarer som denna. Varför reagerar så många fler på detta än när du skrivit och visat hemsk, hemsk film om djurplågeri och anorexi osv. Du har skrivit om ämnen som är bra mer känsliga, som belyser viktiga aspekter av vårt samhälle och som bör väcka bra mer reaktioner. Inlägg som handlar om andra levande varelser och orättvisor i världen och så är det detta folk upprörs över, Kvarnen kanske får spritförbud, ja jävlar, något står galet till!

2007-05-30 00:38  
Anonymous Anonym said...

Apropå Kvarnen så är det i mina ett skönt ställe även om det blivit lite väl uttjatat men det är ju Söders säkraste kort om du vill ha kul och träffa mixat folk. Kvarnen leverar alltid man vet att det finns folk alla dar i vecka och det är öppet till kl 03.00 varje dag i veckan.

Herr Rasti. Det är intressant att veta vem du är som bloggar, så att man till viss grad förstår i vilka skor du går i nu och i vilka du har gått i.

Vad har du för påbrå?

Det var en fråga orkar du svara på den?

Alcatraz Fången Cell 25

2007-05-30 01:55  
Blogger Barbaselo said...

Damon skriver:

Hela Söder är uppfuckat av barnvagnsmaffian och inflyttade wannabes som jag.


Mitt svar på detta blir, och jag citerar en mening från Damons inledning överst på denna sida:

Välkommen till framtiden.

2007-05-30 08:33  
Blogger Damon Rasti said...

Nadia: Där har du vårt samhälle i ett nötskal. Men det bevisar också att näthatarna till största del består av öldrickande vita män ;)
Alcatraz: Jag har persisk bakgrund, men du ställer helt fel frågor, det säger absolut INGENTING om mig som människa. Så nu lämnar vi dessa utfrågningar, läs texterna istället...

2007-05-30 09:36  
Blogger Damon Rasti said...

Barbaselo: Skönt att du kan konstatera saker som jag redan har konstaterat. Kan du även bekräfta min teori om att jorden snurrar runt solen och inte tvärtom?

2007-05-30 12:38  
Anonymous Anonym said...

Söder är bara en stadsdel, ingen "känsla".

2007-05-30 13:10  
Anonymous Anonym said...

Ölen flödar på kvarnen! Offentliggjordes i DN 18.54 den 30 maj.
Ordningen är återställd. Nu kan Nacka Skoglund återigen titta ner på Kvarnens besökare från sin plats.

Ha det bra Herr Rasti.

Alcatraz Fånge i Cell 25


John Barnes probably the best football player in the world.

2007-05-31 13:21  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se