onsdag, maj 30, 2007

Feministkillar får inte ligga

Aftonbladets kolumnist Ronnie Sandahl säger aldrig hora. Han har t.o.m. gett ut en bok med den titeln. Tyvärr för honom gillar merparten av tjejerna tuffa machokillar. Med attityd. En gammal myt? Hård fakta! Vilket kan bekräftas på en krog nära dig. Senast jag läste hans texter hade han tydligen blivit dumpad. Såg han det inte komma?

Nu uppmuntrar jag ingen att säga hora. Men det är inte svart eller vitt. Man får anpassa sig till marknaden. Lite tuffhet har inte skadat någon. Jag älskar det oavsett om det är hos en tjej eller kille. Det är en av de saker som vi inte kan förklara. Vi gillar att bli dominerade. Vem vill ha en mjukis som bara ligger hemma och visar känslor? Så långt har inte evolutionen tagit oss, att vi helt har blivit kvitt den djuriska instinkten. Så man får spela spelet utan att överge sina principer. Jämställdhetskampen lider inte av att jag är lite kaxig mot en tjej. Eller att hon är kaxig tillbaka. Det kallas för flirtande. Och flirtande är en konst utan universella regler.

Samtidigt som jag avnjuter en perfekt Mojito på fina baren Ljunggrens, pratar jag med två tjejer, som på många sätt är typiska för Söder. Kläderna, karriären och kallpratet. På något sätt lyckas vi styra in konversationen på ämnet genus. Det är ofta som förvirrade singelkillar ska använda det som raggningsmetod, för att framstå som the good guy. Så jag försöker att undvika det. Åtminstone ute på krogen. Jag drar det max till att säga åt någon svennig kille som svamlar om ”luder” inne på pissoaren. Det leder ofta ingen vart, men jag har svårt för att hålla käften. Och jag gillar att provocera. Och rätta folk. Hursomhelst.

Jag framför min teori om varför feministkillar inte får ligga lika mycket. Man ses som för snäll och omtänksam. Båda tycker att jag har fel, men skrattar och frågar om ”den är vetenskapligt bevisad”. Antagligen tycker de att jag är intressant för de vill att jag ska komma och sitta hos dem. Kanske har de inget bättre för sig. De lyssnar på vad jag säger, och är till en början engagerade, men ju fler genusteorier jag lägger upp, desto mer flackar deras blickar åt annat håll och andra killar. Jag bestämmer mig för att göra ett litet snabbtest. Jag byter spår och växlar till mitt kaxiga och nonchalanta jag. Den som dissar och driver med dem. Effekten låter inte vänta på sig. Jag är åter Alfahane och någon de vill ha liggande över sig i natt. Till slut dumpar den ena sin tjejkompis och frågar rakt ut. ”Hem till dig eller mig?”

Mina tankar är dock hos någon annan. Jag vill skrika att jag precis har bevisat min teori, men inser absurditeten och det slutar med att jag ensam går iväg och käkar en fylleburgare. Tjejen i kassan ler mot mig som vore hon synsk, seendes triumfen i mina ögon. Jag blinkar och påbörjar min segerparad hemåt.
Fast samtidigt som skräpmaten tränger undan alkoholen som fyllt och berusat mina celler, inser jag min Pyrrhusseger. Vore det inte en bättre värld om Ronnie fick ligga mer än de som alltid säger hora?


Min krönika från veckans tidning, som av någon outgrundlig anledning fick rubriken "Snälla killar får inte ligga", vilket inte alls var min point.

24 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men asså jag fattar inte va du pratar om! Jag själv känner iaf för att slå ner, lr åt minstånde dissa alla killar som vill verka matcho eller sånna som använder ord som hora! Jag själv tycker de e asbra me killar som fattat att som kille inte trycka ner tjejer å att inte verka coolare å tuffare än tjejer. Jag själv skulle mkt hellre dra hem me nån som ronnie än nån som ser mej mindre värd!

2007-05-30 17:31  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med Amanda, men så är vi kanske undantagen som bekräftar regeln och de brudar du träffat inte tillräckligt smarta. ;)

2007-05-30 19:18  
Blogger Damon Rasti said...

Amanda/Sofia: Självklart menar jag inte att alla tjejer funkar så, jag menar att generellt så får machokillar och svin ligga mer än mjuka förståndiga killar.
Men ni två ger oss hopp :)

2007-05-30 19:25  
Anonymous Anonym said...

Varför finns det ingen mittimellan? Någon som inte är för mesig o inte för macho? ;)

2007-05-31 11:23  
Blogger Damon Rasti said...

Hej Marie ;)

2007-05-31 15:19  
Anonymous Anonym said...

Jag vill ha en genusmedveten kille, men ofta blir det djävligt tröttsamt när någon sitter och vill diskutera på krogen när man själv bara vill ha kul och snacka strunt. Det kanske kan handla om det..?

2007-05-31 15:50  
Anonymous Anonym said...

Hah! Kolla Mikaela hade samma point som jag. Jag är faktiskt jävligt nyfiken på ditt svar på mitt inlägg Damon. Don't make me dissapointed.

2007-05-31 21:39  
Blogger Damon Rasti said...

Mikaela: Tyvärr går det ofta hand i hand, genusmedvetna killar blir lite för snälla och mesiga.
Elsa: Förlåt, glömde bort, eftersom det låg i en annan post, men du har rätt i sak, jag borde kanske vara tydligare med att sviniga killar får ligga MER, men självklart får ju feministkillar ligga, kolla på mig bara ;)

2007-05-31 23:25  
Anonymous Anonym said...

Sofia: Attraktion är inte ett val, utan något instinktivt. Alltså, tjejer som väljer machokillar eller väljer bort "de schyssta killarna" gör det inte för att de är mindre smarta. Man kan inte välja eller intellektuellt styra vem eller vad man ska "gå igång på".

Damon: "merparten av tjejer gillar tuffa machokillar".
Jag håller inte med. Män som är karismatiska är lätt mer attraktiva för kvinnor än "bad boys". En karismatisk genusteoretiker (som vågar ta för sig) får fler kvinnor på fall än machokillen som slåss och har tribaltatueringar. Att kalla tjejen man är intresserad av "hora" eller att spela tuff är ju oftast en täckmantel för ett i grunden dåligt självförtroende.
Riktigt självförtroende har den som vågar acceptera sig själv (med alla fel och brister) precis som man är, och alltså vågar vara sig själv (på riktigt). Att våga säga: "jag gillar dig" istället för att säga "hora" eller slå någon på käften för att impa.
Karismatiska och attraktiva personer är ofta de som har självförtroendet att våga uttrycka sig och vara sig själva, och inte har ett behov av att bevisa sig för någon.

Men människor faller gärna för skumma biologiska teorier om att kvinnor attraheras till "starka män som kan försvara sin kvinna" eftersom våra förfäder grottmänniskorna var tvungna att försvara sig och blablablabla.. . Survival of the fittest liksom, och så drar de upp "the Game" som exempel. Men Neill Strauss har fel! Hur slutade boken? Jo, han höll på att förlora sin tjej för att han var så övertygad om att han var tvungen att behandla henne dåligt och spela cool, för annars skulle hon tappa intresset. Först när han vågade vågade släppa garden och "var sig själv" blev de tillsammans.

Feminism för mig är att män och kvinnor är lika värda och strävan efter denna jämställdheti samhället. En självklarhet för mig och alla killar jag känner. Men feminister verkar vilja få det till att män och kvinnor är LIKADANA. Det är naturligtvis en helt absurd tanke eftersom vi just inte är likadana. Den slags feminism gör mer skada än nytta och är som att försöka konvertera en homosexuell till att istället gilla det motsatta könet. Eller nåt.

Men visst, jag känner flera tjejer som gång på gång blir tillsammans med "dåliga" killar, såna som suttit i fängelse och gillar att slåss typ. De tjejerna är dock i absolut i minoritet. Men, detta beteende är naturligtvis ologiskt och självdestruktivt, och de verkar veta om det men faller ändå alltid för dessa typer. Varför attraheras de till dessa män då?
Två anledningar:
1. Dålig självkänsla. Innerst inne så tycker de inte att de förjänar att älskas av någon som behandlar de bra, så de attraheras till killar som behandlar de som skit, eftersom de måste ha någon som de vet att de aldrig kommer att ha till 100%. Om killen skulle hänge sig 100% är de inte längre attraherade och lämnar honom för någon annan.
2. Omogenhet. Hur många kvinnor över 35 faller för "bad boys" som behandlar de dåligt?

Fan, det här blev värsta ranten! Ursäkta, klockan är väldigt sen morgon och efter att jag lade ner min egen blogg för ett tag sen, så ja då blir det så här...

Ha de gött!

2007-06-01 05:29  
Anonymous Anonym said...

Kan det inte vara så oxå att de taskiga killarna får ligga med fler tjejer medan de "snälla", feministiska, whatever, får ligga mer regelbundet? Eftersom de fångar sin tjej, medan idiotkillarna "aldrig" lyckas ha kvar tjejen.

Snackade senast igår med en tjej som jag inte hade träffat på länge, om hur hon nu efter alla idioter hon hade varit tillsammans med, var ihop med världens snällaste kille, samma sak gällde vår gemensamma kompis som även hon endast varit ihop med idioter tills nu. Dessa killar är väl dom som tjejerna varit ihop med längst i sträck, i relationerna till idioterna så var det upp och ner _hela_ tiden.

Med andra ord den snälla (inte den mesiga) killen vinner i längden.

2007-06-01 09:30  
Blogger Damon Rasti said...

Andreas: En karismatisk genusteoretiker har färre kvinnor intresserade av hans typ än en bad boy. Han får ligga mycket bland mer intellektuella kvinnor, men lika mycket som det finns trashkillar finns det trashtjejer, som uppskattar tribals och biceps.
Ps. Dags att öppna upp din blogg igen tror jag, haha!
Elsa: Visst, de vinner i längden eftersom de antagligen är typerna man gifter sig med. Men nu svävar du ut. Min grundpoint var att de killarna får ligga med fler tjejer. Och det håller jag fast vid.

2007-06-01 09:36  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker att det är så att oavsett om man är tjej eller kille blir man mer intresserad av en person man är tvungen att jobba lite extra för att få. Blir man nonchalerad och det inte verkar som om personen ifråga inte bryr sig speciellt mycket byggs alltså intresset för den personen upp. Alltså faller tjejer (och killar) för stöddiga och ofta lite macho personer. Nu menar jag självklart inte att tjejer tycker om killar som kallar dem hora eller är elaka mot dem. Sen är det oftast så att även om man faller för den nonchalanta killen från början så blir det inget mer om killen inte visar sig vara snäll innerst inne.

2007-06-01 10:52  
Anonymous Anonym said...

Damon: Jag litar inte på killar som (som du tar upp i texten också) verkar använda genusteorier som raggrepliker, utan vill ha dem som lever efter sådana. Det tycker jag att man märker ganska tydligt vilka som gör. Jag har träffat flera genusmedvetna killar som är dryga utav hell. Jag vill inte ha någon våldsbenägen machoman som kallar mig hora jämt och ständigt, som de flesta andra verkar ha uppfattat texten, utan någon som inte bara hummar med i det jag säger, ger komplimanger och lever efter något slags gentlemannaideal. Ifrågasätt, utmana min intelligens, ge mig nya perspektiv och var gärna en smula dryg... Ungefär så.
Andreas: Feministerna du talar om menar väl inte att könen är lika, utan att kön är en social konstruktion? Och att vi därför skulle kunna vara lika.

2007-06-01 16:07  
Anonymous Anonym said...

Damon>> Och det viktiga är kvantiteten? Att de får ligga med fler tjejer. Vad är i så fall pointen? Att alla killar vill ligga med många tjejer, även "feminist" killarna?

2007-06-02 03:22  
Blogger Damon Rasti said...

Andrea: Absolut, det är väl det mest självklara inom flirtande, är du svår, är du mer intressant.
Mikaela: Jag tror att många känner som du. Jag pratade fortfarande om enkvälls-sex här, inte förhållande.
Elsa: Nej, det är ingen tävling, men jag konstaterar bara att vill man ha snabbt sex, så är svinstilen överlägsen feministkillestilen!

2007-06-02 12:06  
Anonymous Anonym said...

Damon>> Fast fortfarande så är det ju Ronny som blivit dumpad, i sitt fasta förhållande som är inledningen av krönikan. Jag tycker inte riktigt den håller. Och jag ser inte heller vad som är viktigt med att "få ligga".

2007-06-02 14:30  
Anonymous Anonym said...

Vad hände med min kommentar? Sögs den upp av internets svarta hål? Såg att du hade fått svar på din krönika på insändarsidorna.

2007-06-03 22:16  
Blogger Damon Rasti said...

Elsa: Där har du en bra poäng!

2007-06-04 15:47  
Anonymous Anonym said...

Damon>> Jag ska inte grilla dig mer med anledning av den här krönikan, tror du har förstått mitt budskap nu :)

2007-06-04 18:51  
Blogger Damon Rasti said...

Elsa: Jag gillar att du grillar, det får mig att tänka till lite. Ska fundera på om krönikor verkligen är min grej, jag skriver nog bättre när jag får skriva fritt på bloggen, utan tidspress.

2007-06-04 18:54  
Anonymous Anonym said...

Varför skriver du inte fria skrifter som du inte publicerar så att du har några på lager i stället? Så slipper du känna stressen sen.

2007-06-04 23:58  
Anonymous emina said...

Jag tänker iaf erkänna att jag gillar macho killar. Nu pratar jag inte om tribal tatueringar och pitbulls, det är inte min definition av "macho"..
Men visst ett generellt svin, som aldrig ringer när han bör, som är lite nonchalant och provocerande.
Jag gillar dem, inte för att det är en instinkt, utan för att jag skiljer på nytta och nöje.
Jag vill inte gifta mig med varje kille jag raggar på. Däremot så vill jag vinna varje gång, det är ju en dominanslek, den här parningsritualen som vi har.. En vinst är inte intressant om den inte är utmanande. Det finns faktiskt inget roligare än att få en "macho kille" att bli kär och förkrossad. Känns på något sätt som ett 'right back at ya' för alla gånger han varit ett svin mot andra tjejer.
När någon beter sig så där underbart perfekt och puttenuttigt mot en så blir man ju lite rädd. Man vill liksom inte leka med någon som inte kommer kunna hantera det.. Man sparar helt enkelt "the good guys" till sist.
(Man = jag.. givetvis..)

2010-01-11 21:32  
Anonymous Anonym said...

Jag hatar brudar, tänk om man vore bög vad enkelt allt vore

2011-01-17 07:44  
Anonymous Anonym said...

Bara man drar hem me nån asså, eller hur amanda? Jag blev feminist ungefär samma sekund som min dotter föddes, hon passerade mig mentalt vid fyra års ålder så mäns överlägsenhet, tja. Hursomhelst: Det är synd att man inte kan kalla sig feinist sedan sinnesjuka sk. genusvetare sabbade och försvårade kampen mot jämlikhet. Idioter som FI platsar med SD, gemensam nämnare att värdera människor utefter kön, religion eller etnicitet. Att man sedan låter en mentalsjuk människa kläda skott för professuren i Växjö är... Ja, det måste vara en slug medlem av "Könsmaktsordningskonspirationen" som tillsatt "100 foster mördade o våldtagna" Lundberg? Alla håller med? Bra... Då var jag klar...

2012-03-20 23:49  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se