torsdag, maj 31, 2007

Noterat, en grå torsdag eftermiddag

Ser att Alex Schulmans blogg snart har kommit i kapp Tjuvlyssnat på Bloggportalens topplista beträffande besök (obs! inte besökare). Det är bara att gratulera. Fast han har 4 miljoner potentiella besökare per vecka, och pushas rätt hårt på framsidan, så jag trodde faktiskt att det här skulle ske tidigare. Skulle Tjuvlyssnat ligga på Aftonbladets förstasida, så gissar jag på att vi skulle mångdubbla vår besöksstatistik. Avundsjuk? Jag?

Aftonbladet fortsätter f.ö. att försöka ta betalt genom PLUS, och man kan inte läsa Alex innelista längre, och jag hoppas innerligt att Aftonbladets försök misslyckas, framtiden ligger i smarta annonssamarbeten, inte att ta betalt av läsarna, även om det finns en och en annan jeppe som kommer betala för att läsa visa artiklar på nätet. Lika bra att de försöker dock, så får vi det bevisat en gång för alla, för om inte Aftonbladet lyckas, vem ska då göra det?

Fatta att information wants to be free liksom.

6 Comments:

Blogger Emanuel Karlsten said...

Nån lustigkurre har reggat schulmangruppen.NET och lägger där upp alla schulmans innelistor.

Give up, aftonbladet.

2007-05-31 15:40  
Blogger Damon Rasti said...

Emanuel: Tack för länk!

2007-05-31 15:45  
Anonymous Anonym said...

Nog finns det väl större saker än att läsa Schulmans innelistor, Damon? :P

2007-05-31 21:31  
Anonymous Anonym said...

Jag är en av dom som vägrar att betala för PLUS. Jag blir skitirriterad varje gång man klickar på en länk för att i nästa steg få veta att man måste skaffa sig PLUS för att kunna läsa artikeln. Det kommer ju bara sluta med att folk skiter i att gå in på deras websida.

2007-05-31 21:34  
Anonymous Anonym said...

Jag skaffade PLUS för ett tag sedan eftersom de hade en sammanställning på alla sålda lägenheter i stan de senaste månaderna och jag ska tjacka ny lägenhet snart. Var helt klart värt 20 spänn, men resten av Plus-innehållet är ju bara samma vanliga Aftonbladssmörja som i resten av tidningen.

Men för de som gillar Aftonbladet så tror att det helt klart är en bra tjänst som är värd sina pengar. Jag tror från skillnad från dig att betalsidor är något positivt. Kommer ihåg att jag betalade en dollar i månaden till bla nerve.com förut (nu har den sidan dock sjunkit rejält i kvalle). Skulle kunna tänka mig att göra samma sak för några av de sidor jag gillar idag (t ex tjuvlyssnat).

2007-06-01 00:33  
Blogger Damon Rasti said...

Sofia: Det finns det, men jag är bara emot idén att ta betalt av läsarna om det inte är absolut nödvändigt.
Elsa: Jag tror att 98% resonerar som du!
Andreas: Så du menar att det finns folk som gillar Aftonbladet? ;)
Jag tror att man kan betala för vissa småsajter, men inte till stora drakar som leverera information som ofta kan hittas gratis på andra ställen på nätet.

2007-06-04 15:46  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se