onsdag, augusti 08, 2007

I väntan på strömmen

Att sakna laddare till sin dator och få använda en annan dator kan vara en hemsk upplevelse. Inte lika hemsk som att bo i Afrika och vara utsvulten och dessutom behöva vifta bort flugor hela tiden, men hemskt som i att det ger en ångestattacker och kraftigt försämrat syreupptagningsförmåga. Jag kommer osökt in att tänka på vad jag skulle ge bort ifall tjetjenska terrorister hotade att ta ifrån mig min dator och Internetuppkoppling. Min mobil? Självklart. Raka av mig allt hår? Det växer ut igen. Ett lillfinger? Antgaligen det också.

Jag är alltså så äckligt beroende av en plåtbit med elektroniska komponenter, att jag i ett hypotetiskt läge hellre skulle bli lemlästad än att ge upp det som egentligen håller mig fånge. Visst, 80% av allt jag gör på datorn är till nytta, både för personlig utveckling och utveckling av min plånbok. Men de där 20% när jag slösurfar och bara får tiden att gå skulle jag vilja ägna till annat.

Läsa ut Steinbeck-böckerna som jag inte har betat av än? Lära mig riktig spanska, istället för cerveza-spanskan som jag behärskar nu? Ta en kurs i filosofi och kanske förstå mig på meningen med livet? Så mycket att göra, så lite tid. Svåra val.

Jag tror att jag fortsätter att surfa runt för att se om jag hittar svar på mina frågor...

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

80-20 låter ändå som en effektiv användning av tiden. Till skillnad från vissa andra...hrrm.

2007-08-08 13:31  
Anonymous Anonym said...

Googla meningen med livet!

2007-08-08 17:49  
Anonymous Anonym said...

Haha. Jag känner igen mig... faktum är att jag inte ens får särskilt svår abstinens när jag INTE har tillgång till dator, istället blir jag plötsligt jätteproduktiv och kreativ. När jag och min dator återförenas igen förvandlas däremot mitt intellektuella centra till grå gegga och jag fastnar framför brusiga Drawn Together-avsnitt på YouTube. Elton Johns stenåldersförslag om att ta bort datorerna under fem år skulle förmodligen alstra rätt mycket positivt hos mig...

2007-08-08 20:38  
Anonymous Anonym said...

Meningen med livet...det sägs att det är kärlek...

2007-08-08 22:44  
Anonymous Anonym said...

Jag har precis sagt upp mit internetabonnemang (äger heller ingen TV).

Behöver jag absolut göra något på internet loggar jag in på någon grannes trådlösa om det funkar för tillfället, annars drar jag ned till något cafe. Gör jag det säg, tio ggr på en månad så kostar det lika mycket som ett abonnemang (plus att jag får kaffe och kan flörta med söta cafetjejer).
Jag tycker internet är fantastiskt bra för många saker, problemet är bara att det är så lätt att överanvändas.
Lägger man ihop den där slösurfande timmen om dagen så blir det efter ett tag ganska mycket tid som går till spillo.

En intressant artikel:
http://www.fourhourworkweek.com/blog/?s=fark

4H-week snubben har många idéer varav 95% är bull, men de vettiga 5% är faktiskt väldigt intressanta.

Har hittat trådlöst nätverk i min tvättstuga och nu e min tvätt klar!

2007-08-08 23:35  
Blogger Damon Rasti said...

a: Hmm, jag kanske får ändra till 70-30...
Hannah: Hah, håller Drawn together fortfarande klassen? Minns att första säsongen var grym, men att jag tröttnade efter första avsnittet på säsong 2.
Mazarakis: Du är en galen hjälte..

2007-08-09 10:38  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se