tisdag, december 04, 2007

Självcensur

Det finns så mycket jag vill skriva om mitt andra hemland, Iran. Politik, kultur och vardagslivet. Saker ur ett annat perspektiv än den svensk media ger er. Men samtidigt är jag lite rädd. Vilka läser den här bloggen? Är det risk för min mammas säkerhet om jag skulle skriva regimkritiskt? Kommer jag kunna åka tillbaka själv?

Nu känner jag folk som bloggar kritiskt och åker tillbaka. Och det är inte så att jag enbart tänkt att blogga negativt. Men just den ständiga oron att behöva noggrannt tänka igenom potentiella inlägg, gör att jag säkerligen har raderat 4-5 inlägg hittills, innan jag ens har lagt ut dem.

Jag känner mig lite feg, men samtidigt skulle jag inte stå ut med mig själv, om mina skriverier här skulle leda till att någon i familjen råkade illa ut därnere. Iran är ett fantastiskt land, och jag ska framöver ge er inblick i historia, resmål och kultur. Kanske slänga in lite fraser som ni kan imponera era persiska vänner med.

Det får duga så länge.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Elluuu.. Jag är nyfiken på en sak.. jag kan en hel del persiska fraser(tycker att det är det vackraste språket som finns), men hur 17 stavar man? Om man inte har möjlighet att använda "det persiska alfabetet"?!? Jag har försökt att stava som det låter, men det ser fel ut...Tack pf och kram!/M

2007-12-04 14:43  
Blogger Unknown said...

Att tiga är att acceptera, Damon... Eller?

2007-12-04 21:47  
Anonymous Anonym said...

apropå nånting som inte alls har med det här inlägget att göra (men jag fick felmeddelande när jag försökte gå till tjuvlyssnat-bloggen), så tror jag att du skulle gilla det här damon http://farm3.static.flickr.com/2118/2086073362_b9ca71a07e_o.jpg om du inte redan sett det. :)

2007-12-04 23:21  
Blogger Damon Rasti said...

I princip skriver man som det låter, salam=hej. För de mer svåruttalade bokstäverna används kh eller gh.
Som khoshkel=snygging, eller ghorme=gryta.
Carl: Sant! Fast allt är inte svart eller vitt. Jag kanske tiger just här, men gör annat på andra ställen ;)
wantingmemories: Haha, stort tack! Ja, servern är nere, ska försöka få upp den asap.

2007-12-05 09:15  
Blogger Wille said...

När det gäller irans, framför allt, utrikespolitik så känns det som om man kan läsa sig till det viktigaste via andra källor så det kvittar rätt hårt för mig om du utelämnar det.

Jag är mer intresserad av att veta hur det är i landet, hur folk lever och så vidare. Gärna med fokus på intressanta sevärdheter, turistmål och liknande.

Jag åker ofta/ibland med iranska taxichaufförer och de brukar kunna berätta en hel del sköna grejer man kan se i iran som turist och när jag frågar om jag bör åka dit så blir alltid svaret, typ, det samma. "Självklart, men inte riktig nu. Vänta ett tag tills det blir lugnare". Det har de sagt i tio år till mig nu...

2007-12-05 11:59  
Anonymous Anonym said...

Låter verkligen som ett fantastiskt land- du vågar inte ens här skriva vad du tycker om hur landet styrs. Härligt demokratiskt ett land som frambringar sådan rädsla måste vara...

2007-12-05 13:14  
Anonymous Anonym said...

Jag vill helst lära mig lite innan den persiska festen på universitetet på lördag så jag kan glänsa lite ;-)

För övrigt vore det säkert intressant att åka till Iran, men jag skulle aldrig nånsin göra det för det skulle vara så förnedrande att tvingas bära slöja enbart för att jag är kvinna...

2007-12-05 13:28  
Blogger Damon Rasti said...

Wille: Låter ungefär som jag har tänkt det, ska försöka bifoga med foton och dyl.
Amanda: Jag pratar om människorna. Kina är på många sätt ett vidrigt land, men samtidigt är det ett fantastiskt land, med härlig kultur, mat, resmål och människor. Allt är inte svart eller vitt, som sagt!
Karen: Ok, då får jag påskynda den persiska skolan!!

2007-12-05 22:58  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se