måndag, december 03, 2007

Signalen viktigt meddelande

Nu slog klockan precis 15.00 och då gick den där tutsignalen som hörs överallt var tredje månad igång. Alla vet väl att det är en testsignal, men jag blev lite nyfiken och började googla.

Jag hittar info hos Räddningsverket:

"För akuta situationer där det kan vara fara för liv finns varnings- och informationssystemet Viktigt meddelande...Signalen viktigt meddelande betyder att man ska gå inomhus, stänga fönster och dörrar samt eventuell ventilation, och lyssna på radion för mer information. När faran upphört ska signalen 'faran över' sändas: en 30 sekunder lång, sammanhängande signal."

Vidare får man veta att "Utomhuslarmet testas fyra gånger per år, första helgfria måndagen i mars, juni, september och december, klockan 15:00" och att larmet har testats sedan 1961.

Enligt Wikipedia går signalen även under namnet "Hesa Fredrik" i folkmun, något jag måste ha missat helt. Personligen tolkar jag den av naturliga förklaringar mest till krig, men I Sveriges fall skulle det väl mer vara naturligt om det rörde vattenförgiftning, farligt utsläpp eller liknande.

När man hör larmet på en icke-testdag gäller det alltså att ta sig in i bostaden snabbt, stända dörrar och fönster och slänga på radion. Fast allvarligt nu. Skulle det hända något på riktigt, skulle vi vara rätt körda. Jag undrar hur många som skulle ta det seriöst om man hörde signalen en eftermiddag när man var ute på stan och gick, eller befann sig i provrummet på H&M?

Den första kvarten skulle de flesta fortsätta på som vanligt. Dricka arseniken i vattnet och andas in det radioaktiva utsläppet. Jag skulle kanske t.o.m. lämna lägenheten för att kolla om jag ser något giftigt moln.

Vi är trygga här i vårt vackra land. Kanske lite för trygga?

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag vet inte om jag ska bli orolig, men här ute hos mig hörs ingen sådan signal.

2007-12-03 16:46  
Anonymous Anonym said...

Här lärde man sig något nytt, jag har alltid trott att larmet går första måndagen i _varje_ månad. De gångerna jag inte har hört det har jag helt enkelt tänkt att jag varit på nåt ställe (inomhus) dit signalen inte hördes.

2007-12-03 20:12  
Blogger Damon Rasti said...

Petra: Nu är jag orolig för dig.
Elsa: Jag kan ha räddat ditt liv ;)

2007-12-03 22:04  
Anonymous Anonym said...

Det ironiska är att jag bor ute vid ett gammalt flygfält där sådana larm borde låta rätt rejält.

2007-12-03 23:21  
Anonymous Anonym said...

det var som i borlänge när ett tåg med giftig gas spårade ur på stationen, måste ha varit något år innan 2000. Massor med folk ställde sig på en bro och kollade ner på rälsen. Hade vinden blåst åt det hållet hade massor med människor dött - men turen var framme och blåste de giftiga gaserna åt just det enda hållet som inte var bostadsområde och ingen människa blev skadad. Hade det blåst åt andra hållet kunde det ha blivit värsta feta katastrofen. Tur!

2007-12-04 01:34  
Anonymous Anonym said...

Jag har alltid också trott den brölar varje månad. Men däremot så kollar jag ALLTID klockan och datum när jag väl hör den. Min far uppfostrade mig noga till det. Att man skulle springa inomhus direkt om det inte är måndag kl 15.00 när den hörs. Men om nån vill utsätta oss för en terrorattack är ju en måndag kl 15.00 rätt bra tillfälle eftersom ingen kommer bry sig.

2007-12-04 10:44  
Blogger Damon Rasti said...

Petra: Dags att ringa kommunen?
LarsEmil: Jag måste googla denna story!
Vito: Glöm inte att tacka när ryssarna anfaller, haha...

2007-12-04 13:56  
Anonymous Anonym said...

Jag lovar att om det blir så att detta räddar mitt liv så ska jag skicka över en blomma och en chokladask ;) För nån mångmiljonär är jag inte.

2007-12-04 23:03  
Anonymous Anonym said...

Så där, nu var det dags igen för tjutandet. Tog tillfället i akt och visade detta fina inlägg för en kompis.

2008-03-03 15:06  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se