onsdag, december 05, 2007

Jante-Janne

Sitter och tittar på Uppdrag gransknings avslöjande om fuskandet med datummärkningen på köttfärs hos ICA. Som (skamsen) köttälskare blir jag upprörd över butikernas sätt att blåsa oss konsumenter. Det blir nog de flesta. Det som senare upprör mig än mer, är Janne Josefssons upplägg, där han försöker lägga ordentlig fokus på hur mycket dessa handlare tjänar per år. Vilka bilar de kör, samt deras aktieinnehav.

Han är smart, Janne.

Han vet att det kommer få medelsvensson än mer förbannad när de ser det vidriga fusket, att fuskarna har det gott ställt. Personligen struntar jag fullständigt i hur mycket dessa handlare tjänar. Jag unnar dem att deras hårda slit har gett utdelning (om än med suspekta medel). Edit: Det är knappast så att köttmärkningen gjort de till miljonärer, alla stora ICA-handlare gjorde rejäla vinster i sina ICA-aktier.

Personligen tänker jag försöka tjäna så mycket pengar som möjligt och unna mig den lyx jag önskar. Det betyder inte att jag i så fall behöver frångå mina ideal, eller att jag slutar bry mig om samhället. Lägger man ner tillräckligt med tid och arbete, så kommer man att tjäna pengar, det är inget som jag eller någon annan ska behöva skämmas för.

Det gör att jag till slut skiter i fusket med datummärkningen. Något som datumet gått ut på för länge sen, men används dagligen, är den svenska avundsjukan.

7 Comments:

Blogger Wille said...

Så du tycker med andra ord att det är ok att bryta mot lagen för att tjäna pengar och sen hänvisa till att andra är avundsjuka på en när man blir påkommen? Nä, nu gjorde du nog allt en tankevurpa Damon.

2007-12-06 08:44  
Blogger Damon Rasti said...

Wille: Vart skrev jag att det är ok att bryta mot lagen? Jag säger att de har tjänat grova pengar har inget med köttmärkningen att göra. Alla stora ICA-handlare gjorde rejäla vinster i sina aktier. Ommärkningen är en ful del av branschen, men knappast anledningen till att de är miljonärer.

2007-12-06 11:07  
Blogger Wille said...

Att märka om kött är olagligt. Det var det jag menade.

2007-12-06 11:21  
Anonymous Anonym said...

jo...för ovanlighetens skull håller jag inte alls med dig. för det första så avskyr jag generellt JJ. För det andra blev jag först upprörd över att han gick in på deras ekonomi. Men sen fick han till det dramaturgiskt.(även om man lackar hur mycket han tjatar) Det finns uppenbarligen bra marginaler. Ändå så säljer de slaktavfall (vilket köttfärs är ,per definition) med gamla datum. Det finns ett tankesätt i det som stinker. Läste i SVD i morse hur många ton de säljer per dag, bara köttfärs. Det blir sköna kulor i slutändan. Att de tjänat grova kulor har (bl.a) att göra med att de märker om kött, iställer för att skriva "kort datum" på det. En som fifflar med en sak fifflar nästan alltid med en annan. Så är det. I det här fallet fyra av fyra. Jag har aldrig gillat ICA. Men nu är det total bojkott.

2007-12-06 11:39  
Blogger Unknown said...

Fan, denna skulle ha passat som en bra krönika i dagen tidning. Hur bra som helst måste jag säga. Bort med Jante! Visst, det är inte rätt, men finns det inte värre saker att bli upprörd om? Jo, just det - att ICA-handlarna tjänar stora pengar...

2007-12-06 19:00  
Blogger Ellinor said...

Kommer från ett litet samhälle, och vet därför mycket om den idiotiska, svenska avundsjukan. De som bor kvar här har inget annat att göra än att se ner på andra, framförallt de som tagit sej härifrån, eller de som stannat och har en dräglig tillvaro.
Har man tagit sej härifrån är man helt enkelt en svikare. "Hon tror hon är för bra för att bo på landet! Fnys!" Men de som har stannat kvar har det inte bättre: Har man vunnit på lotto var det ju egentligen någon annan som förtjänade vinsten bättre, och har man jobbat till sej pengarna man har är man helt enkelt ett girigt svin.

Usch ja, den svenska avundsjukan borde vi ha skrotat för längesedan!

2007-12-06 21:37  
Anonymous Anonym said...

Det som är så jävligt är att de fuskar med lagar som finns där av en anledning, för att tjäna ihop några extra slantar som sedan läggs på deras redan enorma pengahög. Det är det som som gör MIG förbannad, att de är så snåla att de riskerar folks hälsa trots sina miljoner.

2007-12-08 15:41  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se