fredag, december 07, 2007

"Och så notan till herrn!"

Jag har alltid och kommer alltid att unna mig två saker främst här i livet. Resor och mat. Den förra utvidgar ens vyer på världen, den andra ger en gastronomiska orgasmer. Medan andra lägger sina pengar på sprit, lägger jag hellre samma belopp på ett restaurangsbesök.

Något som har varit en märklig upptäckt på senare tid, är att när man har en tjej som sällskap när man äter ute, vill alltid servitörern överlämna notan mig. I deras enfaldiga värld, är det mannen som betalar. Och visst, jag betalar gärna för min tjej, men hon vill ju betala varannan gång. Det är snart 2008.

Men gång på gång, får jag notan skickad mot mig, som en symbolisk gest, trots att hon har bett om notan. Det har t.o.m. hänt en gång på...nja, jag låter stället förbli anonymt den här gången, att hon har lämnat sitt kort till servitrisen, varpå hon återkom och bad mig att signera!!

Självklart behöver denna blonda lilla sak, bli omhändertagen av en stor gorilla. Typ.

Det är dags för Stockholms (och säkerligen överiga Sveriges) restauranger att stryka gamla könsroller från menyn. Nästa gång de ger mig en nota, när mitt kvinnliga sällskap har bett om den, kan de förvänta sig en rejäl uppläxning på plats.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är likadant med många taxichaufförer har jag upptäckt. När jag ska betala för mig och killen spärrar många upp ögonen och ser otroligt förvånade ut. En tjej, som bjuder sin kille på en taxiresa, det går ju bara inte. Jag blir så trött på det där. Bra skrivet förresten ^^

2007-12-07 13:48  
Blogger Halte Penning said...

Helt rätt, upp till kamp!

2007-12-07 18:47  
Anonymous Anonym said...

det låter som en typisk restaurangbesök i bosnien.

:) bosniska

2007-12-08 09:12  
Anonymous Anonym said...

*suck* att du ska bli så upprörd över allt hela tiden...

(syftar givetvis inte på påhoppet i dagensskivas forum. Då var det berättigat)

2007-12-08 22:31  
Anonymous Anonym said...

Hej Damon! Tänkte fråga dig en sak angående juridik. Jag tänkte läsa den första juridikdelkursen som ni har på programmet (det stod det på utbildningsinformationen att den var med i den riktiga utbildningen).

Är det en väldigt svår kurs? Jag ska inte läsa juridk i fortsättningen, det är bara "en kul grej" bredvid mina andra studier. // Ellen

2007-12-09 18:03  
Blogger Damon Rasti said...

Petra: I feel ya!
Henning: De små slagen avgöra kriget.
Anonym: Kan tänka mig!
Stoffe: Som man är detta ett icke-problem för dig. För vissa kvinnor är detta ett hån...
Ellen: JIKen är riktigt rolig och intressant, och alla borde läsa den. Go for it!

2007-12-10 11:20  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se