torsdag, januari 24, 2008

Religiösa dårar!

Heath Ledgers tragiska bortgång har väl inte undgått någon. Det är ju egentligen inte värre än andra som dör, men när någon så framgångsrik i ens egen ålder tar livet av sig, ger det lite perspektiv på tillvaron. Kändisskap och pengar är inte formulan för lycka.

Det som ger mest bitter eftersmak är dock alla religiösa dårar som firar Heaths död! Den vidriga högerkanalen Fox news, har en programledare vid namn John Gibson som i sitt radioprogram hånade skådisens död. Läs mer om det här. Vissa amerikanska kyrkor planerar att protestera på hans begravning.

Det de här religiösa dårarna stör sig på är att Heath spelade rollen som bög-cowboy i filmen Brokeback Mountain! Det är allt! Deras religioner har dödat miljoner människor och gett oss all elände i tusentals år, och de anser sig ha rätt att döma en människa efter en roll som homosexuell.

DET VAR INTE ENS PÅ RIKTIGT, DET VAR EN FILMROLL, FATTA!

Det här är rakt från mitt hjärta: Alla som har en religion eller världsbild där de anser att homosexualitet är en synd är sämre människor. Jag bryr mig inte om vad ni tror på för gud. Men anser ni att en människa är mindre värd p.g.a. sexuell läggning, lovar jag att ni kommer till helvetet om det nu skulle existera.

Varför är dessa självklarheter, så oklara för så många människor även i Sverige?

19 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vilket sammanträffande. Satt och såg den här på google videos igår: http://video.google.com/videoplay?docid=6737097743434902428

För övrigt är jag kristen och svensk. Mitt hjärta gråter när jag ser amerikanska right wing psycho christians begå våldtäkt, om och om igen, på den kristna tron.
De har inget med kristendom att göra, de liknar de fariséer och skriftlärda som Jesus fördömde för att tala tomma ord och med sina gärningar handla motsatt sin egen "fromma" förkunnelse.

Jag är trött på att placeras i samma fack som dem!

2008-01-24 15:28  
Anonymous Anonym said...

Det är helt sanslöst... vissa människor borde, ja, jag vet inte... börja leva i verkligheten och inte bli inskränkta i sina religioner utan börja förstå vad acceptans är.

2008-01-24 15:34  
Anonymous Anonym said...

Haha, "Men anser ni att en människa är mindre värd p.g.a. sexuell läggning, lovar jag att ni kommer till helvetet om det nu skulle existera." precis vad jag tänkte när jag läste om den där gubbslusken... Om det nu faktiskt finns himmel och helvete så åker han rakt ner på snabbaste halaste rutchelkanan!

2008-01-24 20:56  
Anonymous Anonym said...

USA är så snabba på att påminna världen om fundamentalismen i Mellanöstern och dem flesta hakar på.

Men ingen anmärker på dem fundamentalistiska kristna som finns i USA och faktiskt styr landet.

Som Amos Oz sa i "Att bota en fanatiker" (ungefär): "skillnaden mellan den muslimske självmordsbombaren och dem som bränner ned abortkliniker i USA är i stort sett noll. Båda är fanatiker och har som mål att omvända människor i tron att just deras tro är bättre än andras".

2008-01-24 22:35  
Blogger Damon Rasti said...

Mart: Ja, den där har gått på TV. Väldigt sevärd, tack för att du påminde mig!
Svenska kyrkan behöver markera sitt stöd till homosexuella. Och KD har ju interna bråk om de ens ska få gifta sig. Pinsamt!
Petra: Det är svårt att leva i nuet när man lever efter tusentals år gamla skrifter!
Elsa: word!
Anonym: Precis, vad jag vet har väldigt många fler dött i kristendomens namn!. Fanatiker som fanatiker!

2008-01-24 23:44  
Anonymous Anonym said...

Alla har väl rätt att få ha vilken åsikt de vill utan att bli sedda som sämre människor. Det tycker jag.

2008-01-25 00:04  
Blogger Damon Rasti said...

Sofus: Människor som fördömer och ser ner på andra medmänniskor p.g.a deras sexuella läggning, är i mina ögon sämre medmänniskor. Tycker du att t.ex. nazister är lika bra människor som oss andra?

2008-01-25 00:14  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med om att svensk kristenhet måste visa kärlek mot homosexuella! Jag har homosexuella vänner, både i och utanför kyrkan, som jag håller kära.

Samtidigt stödjer jag kampanjen Bevara Äktenskapet i all dess politiska inkorrekthet.
Var finns toleransen och intresset för mina politiskt inkorrekta åsikter i det politiskt korrekta samhälle vi lever i? Finns de överhuvudtaget? Är politiskt korrekt = absolut sant?

Riskerar inte Sverige att bli ett inverterat USA, där "propagandan", i stället för en högerkristen politik, är det politiskt korrekta? Där det på förhand är övertydligt vilka samhällsaktörer som är "goda" och vilka som är "onda". Tänker folk efter innan de fördömer kristna eller är det ren slentrian?

Jag vill bara dra saker till sin spets lite, ta inte illa upp. Men fundera gärna...

2008-01-25 01:50  
Anonymous Anonym said...

Att människor är av olika nationalitet och kultur är normalt men det är inte normalt att bete sig som homosexuell eller bisexuell. Det är ett stört beteende. Det är min åsikt. Andra får ha sin.

2008-01-25 23:25  
Anonymous Anonym said...

Samfundet du refererar till har jag inte mycket till övers för.

Men förstår inte riktigt varför vi kristna skulle avkrävas en bekännelse att just homosexuella är fria från synd.....detta är ju något vi tror endast om Jesus själv.

Och vem är det du beskyller för att ha dödat miljoner? vad jag vet var det människor som förljde sin tid, som inte läst Bibeln särskilt väl.....Vilken grupp kan du identifiera med det idag, inte kyrkan iaf. Ateismen är dessutom den religion som har flest människoliv på sitt samvete.

2008-01-26 00:24  
Anonymous Anonym said...

Bra rutet Damon.

2008-01-27 21:09  
Blogger Damon Rasti said...

nineve: Eh, spanska inkvisitionen, slakten av afrikaner och sydamerikaner, korstågen? Allt har skett i kristendomens namn!
Sofus: Det är bara beklaga att du är så trångsynt...
Mart: Det är inte PK att anse att människor av samma kön ska ha liknande rättigheter att få gifta sig. Det är sunt förnuft!

2008-01-28 22:21  
Anonymous Anonym said...

Damon: Och vilka var det? Människor som följde sin tid och som inte läst Bibeln. Ska du koppla någon grupp idag till det så är det den sekulära människan...som på samma sätt följer sin tid och inte läst Bibeln.

2008-01-29 10:44  
Blogger Damon Rasti said...

Nineve: Skulle exempelvis de spanska inkvisitorerna inte ha läst bibeln? Sluta nu!
De kristna som fördömer homosexualitet förtjänar inte min respekt. Tänk att ni har samma åsikter som nazister i det avseendet...

2008-01-29 10:51  
Blogger Ellinor said...

Håller med in i minsta detalj. Skrämmande är vad det är att det finns så dömande och trångsynta människor...
Står det förresten inte nånstans i bibeln att det är förbehållet Gud att döma? I så fall snor de hans jobb..och jag tror bannemej inte att de gör det speciellt bra...

2008-01-29 15:32  
Anonymous Anonym said...

Bra bloggat, Damon.

Själv sitter jsg här o försöker förstå hur de här sorgliga människorna tänker, men jag ger upp.

2008-01-30 08:34  
Anonymous Anonym said...

Damon: Bara för att du anser att exempelvis singlar inte kan inkluderas i begreppet äktenskap betyder inte att du fördömmer dem eller att du är nazist.

Inkvisation får du skylla på den sekulära människan som följer strömen, de som inte läst Bibeln och som inte följer den...ja.

2008-01-30 15:20  
Anonymous Anonym said...

Hur blir det för mig då? Jag har homosexuella vänner som jag älskar och jag ser dem som lika värda, däremot ser jag det som ett handikapp liksom alla andra handikapp.

2008-02-11 14:29  
Blogger Damon Rasti said...

Amanda: Är det ett handikapp att vara homosexuell? Kan de inte gå ordentligt eller? Det är bara såna du som ser det som ett handikapp som gör det till handikapp...

2008-02-11 16:21  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se