fredag, februari 22, 2008

Ett oanstädigt förslag?

Jag och en kompis diskuterade åldersskillnader beträffande förhållanden. Han hade börjat dejta en tjej som var 20, och han är själv 29. Han var glad över att de hade liknande intressen, men skämdes för den stora åldersskillnaden, så jag försökte köra med det klassiska; Det är inte åldern, utan mogenheten. Då framkom det att flera kompisar tyckt att det var lite pedovarning.

Kom igen nu?!

Är båda över 18, så är väl högst 10 år hit eller dit inte så farligt? Vi är så åldersfixerade, jag kan själv titta suspekt på en äldre kvinna och en ung man, och vice versa, men det är ett invant beteende jag försöker frigöra mig i från. Det måste väl vara personligheterna som klaffar, och inte personnumren?

Jag har oftast dejtat tjejer som har varit 2-3 år yngre än jag, kanske för jag känt att många tjejer i min egen ålder har varit för seriösa med förhållanden, men jag skulle inte avfärda en tjej enbart p.g.a. åldersskillnad. Sen finns det ju gubbsjuka, men det går vi inte in på här!

Skulle ni tycka att det var konstigt om jag som 28, dejtade en tjej som var, säg 19? "Age aint nuthin but a number" som Aaliyah skulle ha uttryckt det! (Försök att inte tänka på R. Kelly här)

Edit: Gjorde vissa förtydliganden i texten.

23 Comments:

Blogger Wille said...

"Är man över 18, så är väl 10 år hit eller dit inte så farligt?"

Menar du att man ska börja datea åttaåringar damon?

2008-02-22 13:58  
Anonymous Anonym said...

http://xkcd.com/314/

Har den rätta formeln. :)

2008-02-22 14:22  
Anonymous Anonym said...

Jag reagerar på stora åldersskillnader, men försöker att inte göra det... Och vad gäller mig själv så har jag nog större krav på hur mycket jag ska gilla snubben om han är äldre. Det beror förstås på vilken åldersskillnad vi talar om här, jag tänker på en 36årig snubbe som raggade på mig när jag var 20 (nu alltså). Det är ganska stor skillnad.

2008-02-22 14:22  
Blogger Damon Rasti said...

Wille: Just 8-åringar kanske blir lite för barnsliga på dejter.
Jag får ändra på hela meningen!
Stoffe: Hah, grym seriestripp!
Mikaela: Ja, 16 år känns lite mycket, 10 är nog min maxgräns!

2008-02-22 14:41  
Blogger Katti said...

alltså, jag antar att det grundas i en tanke, eller kanske mer undran, om huruvida ngn som nyss lämnat puberteten verkligen är jämställd med ngn som är knappt 30. (och att det kan leda till mer eller mindre skvallriga reflektioner om varför den äldre inte "kunde" få ngn sin egen ålder. sad but true)

de flesta av oss kan nog hålla med om att det händer rätt mkt under åren mellan 20 och 25 o att glappet däremellan blir för stort. (hej makt och kön)

men vad vet jag. när jag var 20 hade jag en 15 år äldre snubbe. (måste vara för att jag är så MOGEN!)

2008-02-22 15:14  
Blogger Wille said...

Bra där damon. retas bara lite med dig... :)

2008-02-22 15:20  
Anonymous Anonym said...

jag tyckte också att hög ålderskillnad var skumt innan. Inte mer än 5, fast absolut inte mer än 10, års skillnad! Tills jag själv träffade och inledde ett förhållande med en 20 år äldre man...

Och en erfarenhet rikare (ovanstående och jag är fortfarande tillsammans); man kan väl helt enkelt inte värja sig. Jag tycker fortfarande att det är lite jobbigt att den jag tycker om och avgudar mest i hela världen är 20 år äldre än jag, men det finns inte så mycket jag kan göra för att ändra på det.

2008-02-22 15:57  
Blogger Världens Bästa Flickvän said...

Med tanke på hur omogen Zlatan är, måste Helena Seger vara en extremt omogen 38-åring. Eller?

2008-02-22 16:02  
Blogger Natalie said...

http://snaskefar.blogg.se/1202169363_krleken_r_inte_blind_.html

här förklaras allt. pedagogiskt diagram and all.

2008-02-22 17:17  
Anonymous Anonym said...

Egentligen är det ju inte siffran det handlar om även om man reagerar till att börja med. Bara för att nån är 30 behöver inte det betyda att den personen är mer mogen än en 22-åring, det handlar helt enkelt om person till person. En släkting till mig var tillsammans med en 18 år äldre kille när hon var i början av 20-årsåldern. Först reagerade man med "VA?" men sen när man lärde känna honom kom man över det, han var väldigt ungdomlig utan att för den sakens skull vara omogen (åtminstone inte vad jag tyckte då, kanske skulle tyckt annorlunda nu som vuxen).

2008-02-22 17:27  
Anonymous Anonym said...

Min mamma är 15 år yngre än min pappa. Och min bror är 19 år äldre än jag. Jag tror inte det spelar någon roll alls, men åldern. Såvida man inte mår dåligt av att många tycker det är 'konstigt'. Men då borde man fokusera på sitt förhållande mer.

2008-02-23 00:10  
Anonymous Anonym said...

Bra inlägg Damon! Jag fick försvara mig och mitt ex, som är 17 år äldre, en hel del när vi var tillsammans så det här inlägget gjorde mig glad =)

2008-02-23 09:50  
Blogger Ellinor said...

Det finns alltid folk som har åsikter om allt. Pojk-/flickvännen är för gammal, för ful, för konstig osv. osv. Jag tror det mesta löser sej till slut. Följer man bara sitt hjärta märker omgivningen till slut att han/hon får en att må bättre. Man måste bara våga stå ut med lite skit i början, men vad gör man inte för kärleken?

Självklart kan jag också tycka att det verkar lite skumt när mina kompisar dejtar mycket äldre/yngre killar/tjejer, men det gäller att lita på sina vänner, att de kan ta hand om sej själva.

Creepy-gränsen är nog 15 år, men jag är beredd att ändra mej om de trivs ruskigt bra ihop.

2008-02-23 13:17  
Anonymous Anonym said...

ellie: precis! Jag tänkte utveckla mitt resonemang, men kom inte längre än så - jag håller med. :)

2008-02-23 18:06  
Blogger Vitnos said...

jag skulle nog ha svårt att bli intresserad av någon som är 29-30, är själv 19.
inte pga ålderskillnaden i sig, utan mera vara rädd för att hamna i ngt sorts underläge. "Jasså, du har redan varit i Asien 5 ggr?" "Skaffa barn inom två år?" Erfarenheter som killen har som jag saknar och att vara på väg mot olika mål i livet. Det behöver ju inte vara så, men risken är ju större på något sätt.

2008-02-24 13:20  
Blogger Damon Rasti said...

Ok you guys, vettiga points! Jag kanske borde poängterat att min flickvän är 25, och att detta inte gäller mig personligen, men det förstod ni säkert också!

2008-02-25 12:42  
Anonymous Anonym said...

Jag har en vän som är tillsammans med en kille som är 15 år äldre än henne och finare förhållande får man leta efter.

Själv dejtade jag en kille som var 12 år äldre. Det gick åt helvete. Inte på grund av åldern utan för att han var ett asshole.

2008-02-25 16:47  
Anonymous Anonym said...

Jag är lite kluven i frågan måste jag erkänna. Ena halvan säger att det inte spelar någon roll, men jag har mycket svårt att se mig själv med någon som är för ung/gammal.

Halva ålder + 7 har jag hört som något slags riktmärke. Dvs att för mig som är 22 går den undre gränsen vid 18. (22/2=11+7=18) Och den övre 30 (om jag nu räknar rätt).


Men jag vet inte jag vad jag tycker..

2008-02-25 17:18  
Anonymous Anonym said...

Du skriver i inlägget att det är okej med åldersskillnad i förhållanden, att det är mogenheten som spelar roll. Sedan är du tvungen att poängtera att du själv har en jämnårig flickvän, att det inte handlar om dig? Om du verkligen tyckt att det var okej så hade du väl inte brytt dig om ifall folk tror att det gäller dig personligen?

2008-02-26 20:02  
Blogger Damon Rasti said...

Kantarella: Jag gjorde det snarare för min flickväns skull, fick lite dåligt samvete över att det här kanske sänder ut felaktig info om henne...
Det var f.ö. ingen som misstyckte till att jag skulle dejta en 19-åring, så det fanns ju ingen anledning!

2008-02-26 20:16  
Anonymous Anonym said...

Så länge bägge är över 18 och trivs ser jag inga hinder egentligen. Sannolikheten att bägge är nöjda och lyckliga i förhållandet minskar dock i takt med ökad åldersskillnad skulle jag tro.

2008-02-26 22:58  
Anonymous Anonym said...

anonym; varför då? ålder är väl varken en garanti eller en riskfaktor för att man ska trivas/icke trivas ihop.

2008-02-27 03:01  
Anonymous Anonym said...

it's complicated: Nej det är sant att åldern inte är en garanti. Jag inbillar mig dock att sannolikheten att ett par hittar gemensamma nämnare blir mindre om åldersskillnaden är allt för stor. Men vad vet jag, Hugh Hefners donnor verkar ju inte direkt lida och inte han heller för den delen ;P Personligen är jag inte främmande för att ha en käresta som är 10 år yngre (19 år) eller 10 år äldre (39 år) så länge jag trivs med personen i fråga.

2008-02-27 22:57  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se