söndag, mars 09, 2008

Anledningar att inte vara Damon

Nu tänkte jag prata lite om mina nackdelar. Det känns som att jag ofta försöker påtala vad som är rätt eller fel, och det vore missvisande om jag inte även gav er mina sämre sidor. Eller sämre och sämre, sånt som folk kan irritera sig på hos mig.

1. Jag tror att jag är bäst. Kanske inte på varje punkt, men som helhet tror jag mig ha grymt omdöme och vet att jag ska åstadkomma underverk. I Jante-Sverige retar det väääldigt många. Man kallar mig gärna för självgod, men jag njuter över att vara nöjd med mig själv. Tycker att fler borde vara stolta över sig själva, istället för den falska ödmjukhet som är vanligt förekommande och anses som finare.

2. Mr Know-it-all: Vissa skulle kalla mig för en besserwisser, men jag ser det mer som att jag vet mer än de flesta, och har alltid en synpunkt, oavsett ämen. Men jag försöker ändå vara öppen för diskussion och går alltid in med inställningen att jag kan ha fel.
Men det händer inte ofta.
Min gamla rektor i åttan hade en gång berättat för mina föräldrar att jag var duktig i skolan och hade potential, men att min enda nackdel var att jag trodde att jag visste bättre än alla andra.

3. Avskyr tidiga morgnar: Jag är en sån människa som är som mest produktiv på sena kvällen och under natten. Därför skyr jag tidiga morgnar, och mitt eventuella framtida kontor kommer att ha öppettiderna 10-19. Inga normala kontorstider för mig alltså. Någonsin.

4. Tidsoptimist. Det spelar ingen roll om jag har en minut eller en vecka ledigt innan nästa möte. Jag kommer komma in med andan i halsen, prick på sekunden. Oftast någon minut senare. Jag är killen som alltid springer till tåget och alltid hinner slinka igenom precis innan dörrarna stängs.

5. Kan inte hålla käften. Jag är en sån där som måste lägga sig i. Kan aldrig vara tyst, och låta saker passera. Tror för mycket på att rättvisa bör råda i varje möjlig situation, och vill gärna medla mellan människor. Oftast till resultatet att jag torskar på det själv. Jag kanske borde bli domare egentligen.

6. Kort stubin. Mitt heta temperament, ärvt från min pappa och något som jag lärt mig tygla allt mer genom åren, gör att jag kan se svart och explodera på en gång. Ofta tar det inte mer än 10 sekunder innan jag är återställd, och då behöver jag inte bära det inom mig. Tror att allt för många bär saker för länge och blir implosiva. Ut med allt på en gång och gå vidare!

7. Långsint. Hur gärna jag än vill, kan jag inte alltid glömma en orätt, oavsett om den var igår eller -95. Öga för öga, tand för tand känns ju lite 500 f.kr. annars...

8. Mañana. Jag skjuter upp för mycket grejer. Många bollar i luften, innebär att du kommer tappa en. Jag hinner inte slutföra alla grejer, och tar på mig mer än jag borde.

9. Stökig. Jag trivs i kaos. Eller jag vantrivs inte i kaos. Därför tar det en vecka att diska, en månad att städa lägenheten och jag tvättar kläder varannan månad. Tycker redan nu lite synd om min blivande sambo. Tur att jag är grym på att laga mat.

Jag har säkert missat någon grej till. Men det här borde räcka för att skrämma bort en hel del utav er. Och någonstans måste jag ju sätta stopp för vansinnet.

Vilka av era sidor är ni mindre stolta över?

12 Comments:

Blogger Mitra said...

En del av mina dåliga sidor:

Att jag ibland i stora folksamlingar praktiskt taget ber om ursäkt för min existens, till exempel säger förlåt om någon går rakt in i mig (jag stod säkert ivägen!)

Annars gäller detta: har jag rätt så har jag rätt. Säger jag en sak som jag vet är sant så är det så. Då släpper jag det inte för allt i världen. Jag kan slå på datorn mitt i natten och ringa upp en vän för att bevisa att det faktiskt var Michelle Pfeiffer och inte Jody Foster som spelade tjejen i den där filmen.

Dessutom ska jag alltid märka ord och rätta andras talfel eller stavfel. Vilket i sig är lite tråkigt eftersom hälften av mina vänner är, eller har varit, dyslektiker. Snacka om att deras självförtroende får sig en törn då och då!

Nä usch nu har jag tagit upp så många dåliga sidor att jag måste ställa mig framför spegeln och säga till mig själv att jag visst blev snygg i håret när jag klippte mig!

Godnatt!

2008-03-10 03:05  
Anonymous Anonym said...

Hehe... jag har samma fel som du + att jag är sjukligt dominant... Ingen bra kombo.

2008-03-10 09:58  
Anonymous Anonym said...

Ehe jorå, har väl ungefär samma dåliga sidor som du. Skillnaden är att jag oftast inte alls är långsint utan struntar alldeles för snabbt i om andra har behandlat mig fel.

2008-03-10 16:02  
Anonymous Anonym said...

Tidiga mornar klarar jag inte heller av. Som tur är jobbar jag kväll och har föreläsningar tidigast 11. Har en tendens att vända på dygnet. Inte så bra för det sociala livet.
Sen har jag typ sifferdyslexi och kan inte komma ihåg koder, priser eller någonting och säger jämt fel på siffror så folk tror att jag är helt väck.
Att inte kunna vara tyst utan protestera när man tycker något är fel, tycker jag är en mycket positiv egenskap och något jag själv vill bli bättre på!! Om det är en lite obehaglig situation vågar jag aldrig säga något fastän jag vill och ångrar mig efteråt. Fast det är klart- ibland är det kanske bra att hålla tyst, man bör väl "pick your battles"..

2008-03-10 17:11  
Blogger Ellinor said...

En lärare sa till mina föräldrar i 8:an att jag var ruskigt duktig, men att jag alltid trodde att jag visste bättre än alla andra.. MEN, I've changed. Inte helt, men jag jobbar på det.

Nu har jag gått och blivit lat istället. Jag tänker "ta det lugnt, njut av livet. Är det värt att stressa upp sej och jobba så hårt för ett VG?" men sedan måste jag ta tag i allt i sista sekunden i alla fall, eftersom jag aldrig skulle nöja mej med ett G..

Tack för adden på Facebook!

2008-03-10 18:33  
Anonymous Anonym said...

Jag ska lätt börja jobba hos dig! ;) Varesig du vill eller inte.

2008-03-10 21:52  
Anonymous Anonym said...

Jag är nog ganska missnöjd med nästan hela mig...

Men just det ja, jag är ju tonåring så det är inget att ta på allvar.

2008-03-10 21:59  
Anonymous Anonym said...

Glömde mina dåliga sidor..
Jag är envis..bra i vissa situationer men sjukt dåligt i andra.. Långsint när det kommer till vissa saker. Paragrafryttare..stör mer andra än mig själv.. Behöver sova aslänge..inte praktiskt i dagens samhälle (kanske inte räknas som en "dålig sida"). Kan säkert komma på fler om jag bara funderar..av nån dålig anledning är det ju lättare att komma på dåliga sidor om sig själv..om man nu inte e Damon förståss ;)

2008-03-10 22:01  
Blogger Damon Rasti said...

Ok, många som jag känner igen mig i..Tror att det är bra att vädra på sina dåliga sidor då och då, för att få lite perpektiv!

Anonym: När jag var tonåring, så var jag svinful och hatade mig själv. Men det gick över och jag klarar mig jäkligt bra just nu ;)

2008-03-10 22:03  
Anonymous Anonym said...

Nackdelarna med mig kan du redan. Här kommer istället en upprättning av dina (med reservation för att låta som en besserwisser). Dina 9 punkter blir 5 och du får en i bonus av mig.

1. Oh yes! Men Sverige börjar vänja sig vid dig. Punkt 2 och 5 går in här också, eftersom båda är ett resultat av att du alltid tror att du vet bäst.

3. Sant. Men när du ändå är inne på tid så slår vi ihop det med tidsoptimisten i dig, punkt 4. Detta eftersom problemet med de tidiga morgnarna gör att du inte alltid passar tiden. Men en tidsoptimist är snarare en som inte kan beräkna tid. Och det kan du, tro mig, allt som innehåller ordet räkna är du fenomenal på. (Ursäkta "På Spåret"-humorn)

6. Mitt i prick.

7. Detta talar emot din beskrivning av punkt 6. Nyss gick det över på 10 sekunder, nu tar det 13 år. Du som kan siffror, ge mig en förklaring!

8. Håller med och här går även punkt 9 in. Och när du väl är ingång kanske du kan dra nytta av punkt 1? Hade varit grymt för mig i alla fall.

Bonus punkt: Du är opraktisk. Med tummen mitt i handen och hjärnan på full aktivitet kan en simpel lösning från mig vara din räddning. Det får mig att känna mig otroligt smart. Tack!

Förresten, det här är nog en av mina nackdelar. Att jag alltid ska vrida och vända och styra upp och ha mig (ofta till min egen fördel). Fast jag inte ens borde lägga mig i.

Nu är det sova. God natt.

2008-03-10 22:54  
Anonymous Anonym said...

s>> "Att jag alltid ska vrida och vända och styra upp och ha mig (ofta till min egen fördel). Fast jag inte ens borde lägga mig i."

Jag tycker du ska lägga dig i här oftare, det var ju roande ju... :D Det finns alltid två sidor av en historia stämmer fint här...haha..

2008-03-10 23:30  
Anonymous Anonym said...

Jag säger alltid att det är viktigt att folk skall få ha olika åsikter, men blir arg när de inte tycker som mig. Sen är jag också en punktknullare. (fast där gäller nog "varför ser du stickan i andras ögon, när du inte märker bjälken i ditt eget?") ;) Hmm... säkert kommer jag på något senare. Bra blogg, föresten!

2008-03-11 14:59  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se