onsdag, mars 05, 2008

Lägg inte näsan i blöt

Sitter på lunchrummet och intar min fantastiska pasta jag svängde ihop igår kväll, lagom till Milans sorti ut Champions league (Inter står på tur nästa vecka). På borden ligger en gammal Veckans affärer som har ett stort Iran-special. På en sida intervjuas en plastkirurg - som ni kanske känner till har många iranier stora komplex för sina näsor - som har en egen teori till varför iraniers näsor ser ut som de gör:

"Den persiska rasen har minglat alldeles för mycket med araberna. Det har gjort att vi har förlorat en del av vår identitet." Det är från araberna näsorna kommer, det förstår man. Nu måste de kavlas ut, bli "very pure", få tillbaka sitt ursprung som läkaren säger.

Bara så ni vet hur snacket går där nere. Om det här är från en läkare, så framstår ju vardagsrasismen här som mänsklig i jämförelse! Inte för att det rättfärdigar beteendet...

Men det är ofta tabu bland invandrargrupper att tala om sin egen rasism. Vi hatar negrer, judar, araber och polacker. Men blir förbannade när någon diskriminerar oss, men ser ner på andra folkgrupper. Och den som talar högt om det blir påhoppad (Hej Dilba, hoppas du har det bra).

Någon som vet vad dubbelmoral heter på persiska?

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det enda ord som jag kan komma på är "då(som i 2)shachbiahti". Hoppas du förstår hur det ska uttalas - är inte så grym på sversiska, höhö..

2008-03-05 17:33  
Anonymous Anonym said...

Och araber är rasistiska mot iranier... Så det är väl ömesidigt! ;)

2008-03-05 21:51  
Anonymous Anonym said...

Jag brukar inte var ett fan av andras bloggar, dyrkar mest min egen. Men.. jag måste säga din var väldigt intressant.

2008-03-05 22:09  
Blogger Damon Rasti said...

Sarah: Tack, även om frågan var lite retorisk ;)
Anonym: Sant, men det gör det inte rätt för det!
k: Intressant är en av de bästa komplimangen, så tack!

2008-03-06 10:47  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se