söndag, mars 09, 2008

Centenario!

Fotbollslaget i mitt hjärta, F.C. Internazionale, fyller 100 år idag!

Jag tittar, ackompanjerad av rysningar i hela kroppen, på videon och bilder från 100-årsfirandet som har tagit plats i Milano i helgen. Det är gamla hjältar, hyllningar och oerhört mycket känslor som genomsyrar festligheterna. Jag firar själv 20 år som Interfan, eller nerazzurro som det så vackert heter, med att minnas tillbaka till minnen, glädjeskrik, en del besvikelse, men främst stolthet.

Inter grundades genom att en del intellektuella i det som var klubben AC Milan, det andra stora laget i staden, ville protestera mot att inga utlänningar tilläts spela hos de rödsvarta. Så man startade 1908 klubben med det passande namnet Internazionale, och man är idag det enda laget i Italien som aldrig har åkt ur högsta ligan, Serie A!

När klubbar som Juventus och Milan har fällts för mygel och annat, har Inter klarat sig nästan smärtfritt, och den ärliga kultur som råder i klubben, har inneburit många krossade hjärtan genom åren. Säsongerna kring millenieskiftet innebar många märkliga domslut, och förlorade titlar, och Inter hade närmast en förlorarstämpel.

Men vi som genomled 90-talet fick en härlig revanch när mutskandalerna uppdagade häromåret, och Inter är nu det klart starkaste laget i Italien. Det är fortfarande en bit kvar i Europasammanhang, och man har en mycket svår match att vända på tisdag, mot ett mycket rutinerat Liverpool som har 2-0 från sin hemmamatch...

Men struntsamma nu, världens vackraste klubb fyller 100 år, och jag ska ägna dagen åt att frossa mig i gamla videos som t.ex. den här.

Buon Compleanno Inter!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag hejar egentligen på ett annat lag i Seria A, men det är faktiskt väldigt svårt att tycka illa om ett lag som lovat att spela en match mot EZLN. Grattis på födelsedagen. :)

2008-03-09 19:20  
Anonymous Anonym said...

100 år är väl ingen ålder...vänta till 119 årsdagen så kan du känna hur det ska va å fira ;) (Nä jag snackar inte om fotboll...)

2008-03-09 20:43  
Blogger Damon Rasti said...

Anonym: Precis!
Elsa: Ok, nu gör du mig förvirrad...

2008-03-10 22:06  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se