måndag, mars 10, 2008

Puberteten störtdyker!

Jag sitter och lyssnar på BBC radio 2 och de diskuterar det faktum att barn idag når sin pubertet i lägre ålder än sina föräldrar. Väsentligt lägre.

En mamma berättade precis följande om sin dotter: Hon märkte att dottern vid sju månaders ålder hade fått könshår. Vid 11 månader fick bebisen sin första mens.



Det tog ca 25 sekunder för min hörsel att enbart förmedla detta vidare till hjärnan.



För man tror ju inte sina öron (ögon i ert fall), men detta börjar tydligen bli ett stort problem. Barn som drabbas av tillståndet riskerar att inte växa längre när denna pubertet tar slut vid tidig ålder och bli mycket kortväxta. Dessutom kan det så klart vara ett helvete att få mens när man går på dagis! Därför får de ta sprutor för att stoppa upp processen. När de sedan passerar åldern 10-11, slutar man med sprutorna, och naturen får ha sin gång.

Pubertet vid tioårsålder börjar bli helt normalt i Storbrittanien. För svarta tjejer är nio en vanligare siffra. Enligt experten anses inte ens åttaåringar som utvecklat bröst särskilt märkvärdiga.

Vad beror detta på då? Delvis den utbredda fetman som påskyndar utvecklingsprocessen. En rad andra teorier diskuteras, men inget som är bekräftat.

Inslaget avslutas med ännu en orolig mamma. Hennes dotter är nio bast och 168 cm. Med bröststorlek B44 och växande mustasch. Jag inser snabbt att det där helvetet som jag genomgick med pipig röst, var rena sången jämfört med vad andra får utstå!

Edit: Det går att läsa mer här http://seattletimes.nwsource.com/html/living/2004184879_earlypuberty19.html

14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad läskigt! Känns som problemet måste ha med kost att göra.. Det där har ändrats ganska fort sen jag själv var i puberteten! jag var 13 och det var typ ganska normalt!

2008-03-10 17:14  
Anonymous Anonym said...

Befinner mig utomlands sa inga svenska tecken

Nar jag var 11 ar fick jag konshar. Ar kille och gissa om man blev utstirrad pa duschen efter gympalektionerna.

Ett annat problem kan bli mobbningen, alltsa att man uppfattas som ett missfoster, vilket jag blev och ville inte ga pa gympan. Jag har sedan dess sett 11-ariga tjejer som ser ut som 15 och 15 som ser ut som 20 under min uppvaxt.

Man blir orolig over utvecklingen men ocksa over att en liten den kan utnyttja det.

2008-03-10 17:32  
Anonymous Anonym said...

Av nån anledning tycker jag inte det är så jätteskrämmande (ok om majoriteten är 8 år men nu verkar det ju bara vara ett fåtal). Minns att det fanns ett par tjejer som gick in i puberteten vid 9-10 årsåldern när jag var liten

Och exemplet på bebisen måste ju kunna jämställas med en tjej jag läste om nån gång som gick in i klimakteriet vid typ 17-årsålder..med andra ord det är inte naturlig, det är inte vanligt, det är troligtvis någon slags sjukdom.

2008-03-10 18:17  
Anonymous Anonym said...

Håller med elsa, så länge det bara är undantagen... fast, rätt läskigt ändå måste jag säga!

Men känner flera som fick första mensen när de var nio, och en som jag tror var 160 cm när hon var 10 år, och det är nog mest att man känner sig udda som blir jobbigt. Eller?

Vet inte riktigt var jag vill komma, men jag får skylla på att jag varit uppe sen halv sex imorse och börjar bli en aning trögtänkt :P

2008-03-10 21:55  
Blogger Damon Rasti said...

Karen:
Anonym: Ja, själv stoltserade med detta vid åldern 10 och vågade inte duscha med de andra pojkarna, för att bli uttittad! Jobbiga memories..
Elsa&Alma: Men nu missförstod ni ju lite. Det är 10 som börjar bli det normala och 8 år anses inte längre som onormalt. I samma utvecklingtakt kommer snart 8 vara normalt, medan 6-7 anses ok.
I värsta fall får vi väl se gravida barn på dagis. Vidrigt...

2008-03-10 22:00  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker det där låter som skrämselpropaganda, skulle vilja se lite "vetenskapliga bevis" på det där.

Gravida barn på dagis..i så fall ska grabbarna börja producera spermier tidigare...och det verkar dom ju inte göra...ja jag vet, du var inte helt seriös..

2008-03-10 23:24  
Blogger Damon Rasti said...

Elsa: En snabbgoogling gav mig denna artikel
http://seattletimes.nwsource.com/html/living/2004184879_earlypuberty19.html
Det är statistik för USA men på bara 10 år har den abnorma åldern för bröstutvekling gått från 8 till 7 för och 6 för svarta barn.
Detta händer alltså inte enbart i UK, utan är ett brett problem.
Dessutom drabbar det inte pojkar på samma sätt, vars medelålder är rätt lik förr om åren!

2008-03-11 00:05  
Anonymous Anonym said...

Fast när man är elva så går man ju i femman. Det var ungefär då jag kom in i puberteten. Det var tidigt, men det var inte jättetidigt och jag var absolut inte ensam om det. När jag började sjuan och var 13 så var det, såvitt jag kan minnas, ingen som inte hade fått könshår än.

Jag är visserligen 18 nu, så jag tillhör kanske generationen där det började krypa neråt i åldrarna...

2008-03-11 00:13  
Anonymous Anonym said...

det låter lite som en artikel från den gamla kulttidningen "en ding ding värld".

2008-03-11 10:45  
Blogger Damon Rasti said...

Slängde in länken i inlägget.
Hugo: Ja, för pojkar ligger medelåldern på 12 år så det är normalt!
Navid: Om det ändå vore så väl!

2008-03-11 11:40  
Anonymous Anonym said...

Om barnen börjar ha sex med varandra i dagisålder? Vilket jag hoppas att det låter bli med ;)

2008-03-11 20:34  
Anonymous Anonym said...

Öh, jaha, du var kanske inte så allvarlig? ^^

2008-03-11 20:35  
Anonymous Anonym said...

min mamma fick sin mens när hon var sju/åtta år och utvecklades jättetidigt.. själv är man 16 och har ju såklart fått mensen och andra pubertetsgrejer för ett antal år sedan men har fortfarande byst som en 8-åring..

men poängen är att min mamma fick sin mens som sjuåring för ca 35 år sen, så det kanske inte är något nytt fenomen?

2008-03-11 23:50  
Blogger Damon Rasti said...

Alma: Det är ett tänkbart scenario. Däremot fruktar jag att en vidrig pedofil ska befrukta ett barn. Fuck!
Fride: Det där har nog funnits hur länge som helst. Men grejen är att genomsnittsäldern sjunker drastiskt! När din mamma var ung fick tjejer sin första mens senare i genomsnitt.

2008-03-11 23:55  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se