söndag, november 19, 2006

Bloggare och medier, sluta ljug!

"Visste ni att filmen Borat har haft uppemot en miljon svenska biobesökare? Och att det senaste avsnittet av "Bonde söker fru" sågs av över 4 miljoner svenskar? Låter det orimligt? Ja, kanske det, men att visa upp felaktiga tittarsiffror är inte mycket värre än att visa upp felaktiga besökssiffror för olika bloggar. För det är vad stora svenska tidningar, som bland annat Dagens Nyheter, Svenska dagbladet, E24, Metro och många fler har gjort på sistone. Källan till siffrorna i artiklarna är i huvudsak tagna från Bloggtoppen.se samt Bloggportalen.se (som ägs av Aftonbladet), och är de enda offentligt tillgängliga gratisstatistiken över en gryende bloggvärld och dessa siffror är helt felaktiga om man räknar unika besökare, vilket artiklarna nästan uteslutande antyder, och det som är relevant för allmänheten generellt. Jag har personligen som bloggare fått en unik möjlighet att få min sida Tjuvlyssnat.se uppmätt med den officiella statistiken som annonsörer tittar på och som levereras av KIA på annons.se och har där märkt stora skillnader mellan reella siffror och de s.k. bloggtopplistorna. För där den officiella statistiken visar siffror på drygt 55.000 unika besökare, en för övrigt mycket hög siffra, så visar blogglistorna siffror på 170.000 respektive 120.000, alltså ungefär två till tre gånger högre än verkligheten. Så i realiteten har Englas showroom ungefär 25.000 unika besökare medan Karolina Lassbo har ca 8.000 per vecka. Detta är ändå höga siffror i jämförelse med andra bloggar, så all heder åt dem. Jag uppmanar nu all media, samt alla bloggare att sluta marknadsföra bloggar med siffror som lurar både annonsörer, och framför allt, läsare.

Damon Rasti, grundare till Tjuvlyssnat.se och amatörbloggare på damonrasti.blogspot.com"

Någon kanske tycker att det är en fånig grej att hetsa upp sig över. Och jag har en del att förlora då omvärlden upptäcker att Tjuvlyssnat inte har hundratusentals besökare. Men bloggvärlden blir mer och mer betydelsefull för var dag som går. Detta är ytterligare ett steg mot att göra bloggen till ett professionellt verktyg som vi kan åstadkomma förändring med. Om de kan ifrågasätta en del av vårt fundament, hur många som verkligen läser oss, kommer vi aldrig att bli tagna på allvar.

Så låt oss reda ut det här. En gång för alla.

Edit: Kanske ska förtydliga att jag inte menar att någon av bloggarna ljuger medvetet, utan de ljuger genom att hänvisa till felaktiga siffror. Jag kom även på att det gynnar mig lite, som jag skrivit om tidigare här i bloggen, eftersom Tjuvlyssnats siffror låter bättre, när alla andra säger sina riktiga siffror. Jag vill inte att fokus ska hamna på petitesser nu.

10 Comments:

Blogger Damon Rasti said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

2006-11-19 19:17  
Anonymous Anonym said...

För att vara ett pressmeddelande är den mycket lik en vanlig insändare måste jag säga. Sen återstår det o se om någon av "de stora dagstidningarna" väljer att publicera en text som kritiserar dem och kort och gott kallar dem lögnare. Ska hur som helst bli kul att se. På samma sätt som det ska bli kul att se om du nu väljer att publicera min kommentar, kritiken till trots. =)

kolla http://www.westander.se/ uder praktiska tips. Där hittar du bland annat hur man utformar ett pressmeddelande.

Föresten tycker jag din blogg är skitbra. Bara för o klargöra det!

//christopher

2006-11-19 22:16  
Blogger Damon Rasti said...

Christopher: Tack för tips. Det är första pressmeddelandet jag skriver, men jag ville att det skulle avvika från det gamla inrutade, men det kanske är negatvit. F.ö. är det fria kommentarer här, förutom när folk skriver om min person och hårfärg.

2006-11-19 23:48  
Anonymous Anonym said...

Aha, fria kommentarer! Då antar jag att personen ovanför min första kommentar var ute och cyklade. Anywho.. tyckte min förra kommentar lät lite besserwisser nu när jag läste den, jag har ju inte ens skrivit min första release än. Still in school, practicing... så jag snackar teori, du är ute på fältet och praktiserar. Men att döma av föreläsare, branshfolk etc så är det något av en konst att få till ett meddelande som sätts in i sin helhet, och för att göra det ska man hålla sig så nära ramen som möjligt. Annars är risken att man skrivs om, kortas ner eller inte kommer med alls. Återstår att se, helt enkelt! Ha d!

//christopher

2006-11-22 03:15  
Anonymous Anonym said...

Det där är en intressant diskussion i vilkn jag inte kan påstå mig sitta på särskilt mycket fakta. Själv bloggar jag på blogg.se och där har man ju en egen statistiksida, det är den jag baserar mina siffror på. Hur det är med ljuget i dom siffrorna vet jag dessvärre inte... Någon som har koll på det?

2006-11-26 14:25  
Blogger luddz said...

Damon, din hårfärg är mörk!!!!

skriv gärna kommentar i min blogg....

o_O

2006-11-29 20:25  
Anonymous Anonym said...

Lite på samma ämne: http://www.zefrank.com/zesblog/archives/2006/10/rocketbooming.html#more

Men det är faktiskt viktigt att besökarantalet på bloggar mäts ordentligt, dom får ju mer och mer utrymme i media och trovärdigheten baseras ofta på besökarantalet...

2006-12-04 00:14  
Blogger Damon Rasti said...

Vi kan ju säga att mitt initiativ gick käpprätt åt helvete. Bloggar tas inte på allvar än antar jag.

2006-12-04 18:41  
Anonymous Anonym said...

Tror inte formen på pressmeddelandet är så viktig. Det är rubriken och att poängen kommer tidigt som avgör om det uppmärksammas (det flödar pressmeddelanden till tidningarnas redaktioner). Det här behöver ju inte publiceras för att ha verkan - det är ju snarast framtida mer kritisk inställning till val av källa för statistik du vill uppnå antar jag.

2006-12-10 11:21  
Blogger CV said...

Det är skumt med besökssiffrorna på Bloggtoppen på flera sätt. Men de allra största är nog ändå de som har flest besökare.
Fast går man lite längre ned och kikar finns det flera mycket underliga resultat.
RS
kulturbloggen.com

2007-01-19 15:50  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se