tisdag, januari 30, 2007

Marcus Birro fortsätter göra sitt för jämställdheten

Det skär i mitt hjärta att en ”konstnär”, ett yrke eller en livsstil som i vissa kretsar anses vara höjd över oss vanliga människor, kan besitta så förlegade åsikter och så mycket agg.
Marcus Birro följde förra året upp ett lysande kulturmanifest med en mindre genomtänkt attack mot de tjejer som hade gått hårt åt en av mina personliga favoriter, Anders Wendin a.k.a. Moneybrother. Hatet och bitterheten har genomsyrat hans blogg sen dess märker jag nu, när han väcker min vrede genom att i en artikel om Zlatan på Svenska Fans, passa på att dela ut ännu en känga.
"..Det ska fan vara individualist i dessa tider. 'Enade vi stå, söndrade vi falla' sjunger till exempel tredje rikets självutnämnda feminist-skavdroner i falsett och tvingar in alla män under samma härsakrordning, i samma kollektiv"

Åsikten i sig har han all rätt till, hur idiotisk den än må vara. Men att brösta upp sig som machoman, på ett så kvinnofientligt forum som Svenska Fans, där jag själv har varit skribent, är så pass smaklöst att jag på allvar funderar på att kräva tillbaka de skattepengar som går till att finansiera denna tankesverksamhet.
Jag älskar fotboll över mycket annat, och åker och kollar på italienska Inters matcher en eller två gånger per år. Jag har under tonåren sporadiskt stått på Råsunda Norra med AIK-grabbarna. Jag läser skvaller, diskuterar med vänner och på forum. Tyvärr är dessa forum fyllda av män med skev kvinnosyn och med en stark homofobisk natur. Det skiljer sig inte mycket från många på läktarplats. Det är grabbig jargong och machobullshit. Och fastän jag har varit där själv, så tog det inte många dagar på universitetet innan jag insåg det förlegade samhällssyn som genomsyrade mig och fotbollskulturen. Kalla det upplysning om du så vill.

Men vad försöker man vinna med denna formulering? Om syftet med detta är att skapa sig allierade inför det kommande "könskriget", eller bara få lite ryggdunkningar av männen som är trötta på "bitterfittorna" så är det strategiskt tänkt. Enkelt, billigt och menlöst. Men strategiskt.
Att Birro sedan har mage att jämföra sin stil och talang med Zlatan tar jag med en… CYKELSPARK. Jag tänker att han kan mena Zlatan Muslimovic, en medelmåttig anfallare som alltid kommer att stå i skuggan av sin namne, så som herr Birro alltid kommer att stå i skuggan av sin begåvade bror, Peter Birro…

Är det kanske hatet som står i vägen för utveckling av talangen?

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Roligt och vasst skrivet!

2007-02-02 13:26  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se