torsdag, februari 01, 2007

Varför bloggar inga blattar?

Efter ännu en stunds irrande på diverse bloggar, så får jag en uppenbarelse, du vet en sån där som man får ganska sällan, att när man väl får den så tappar man hakan. Bloggosfären är på väg att forma sig efter medieströmmen. Det är inte bara så att de främsta bloggarna består av vit medel- eller t.o.m. övre medelklass, det är också så att de bästa bloggarna hunsas in i diverse mediehus (i viss mån även jag), där man en dag kommer att sluta tillhörandes den gråa massa, man en gång så intensivt föraktade. Och då kommer vi sitta där och ha samma jävla problem som analyseras antingen från höger eller vänster. Svart eller vitt.

Jag försöker kolla på Knuffs topplistor och finner blott två namn som skulle tas för blattiga (är du typ polack eller islänning räknar jag inte dig till den kategorin) vid en första anblick. Sakine och Esbati. Den förre är mer intresserad av att slå mot förbudsivrare och lata studenter, och den senare kämpar för fullt mot högerdominansen inom bloggosfären. Inget fel i det. Lycka till båda två. Men vem tar upp frågorna som rör en invandrares vardag? Jag finns själv med på en av topplistorna, men jag ska hålla käften då jag inte har gjort särskilt mycket i denna sporadiska blogg. Jag är välintegrerad, har flyttat till Södermalm, pluggar på en högpresterande linje och har sammanställt en bok. Det är så långt ifrån en flyktings vardag man kan komma. Att jag handlar mina grönsaker i Rinkeby eller Skärholmen ger mig inte mycket streetcred längre. Alla kompisar från förr, är just kompisar från förr och det var länge sen jag bodde i Akalla och Husby.

Fast problemet är ju kanske ganska uppenbart. Det är inte så att man sätter sig och läser bloggar mellan att man kommer hem från nobben på arbetsintervjun tills man klär på sig och går ut för ännu en diss av dörrvakten. Varför skulle någon skriva för en publik som inte existerar. Eller så existerar de, jag vet, då vissa av dem skriver till mig. De kanske inte är många, men inte blir de fler när det inte finns något som tilltalar dem. Alltså nu behöver man så klart inte bara bry sig om blattefrågor och många uppskattar säkert Sakine, Esbati och alla andra bloggar. Men det är ändå en tydlig avsaknad i utbudet. De där frågorna och problemen som många av oss aldrig behöver ställas inför. Det finns t.o.m. de som på allvar tror att krogdiskriminering inte förekommer. Nej, måste kännas ganska skönt när man går runt med sina svenska vänner.

Så vems är felet. För det är ju inte du som bloggar som ska behöva ta ansvar för att andra ska börja blogga. Och du kan ju inte rå för att du är svensk. Nej, hur mycket vi än vill göra bloggen till något revolutionerande, så kommer det til slut hamna i samma fåra som allt annat vi människor ger oss in på. Det blir mainstream, det blir selektivt, det blir...inte vad vi hoppades på att det skulle bli.

Eller så får vi ta tag i det här. Uppmuntrar den där unga tjejen i slöja att börja blogga. Frågar killen nere på jourlivs. Tvingar kusinen att börja skriva om sitt uppfuckade förortsliv.


Eller ska vi låta saken bero, och ha det så där enkelt och skönt, som vi alltid haft det?


(Låt mig reservera mig mot ordet blatte, jag ska återkomma vad jag tycker om det i ett eget inlägg senare, och jag hoppas att ingen tar illa vid för användandet av ordet.)

24 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tycker det är synd med alla blattar som själv använder ordet. Blatte låter inte snyggt, och ska vi slippa höra det vore det väl smart om inte "ni" använde det heller.... annars är det ju fritt fram för alla

2007-02-02 09:55  
Blogger Tobias Struck said...

Damon. Både Lasse "Ali Hussein" Lindroth (adopterad iranier från Täby, ej längre med oss) och Shan Atci (kurd) står sig som populära stå upp-komiker för att de är jävligt begåvade. Lasse Lindroth hade nog inte så mycket Rinkeby-empiri (vad vet jag?) men Shan Atci öser verkligen ur sin förortsbakgrund.

Men det blir ju inte så bra som det blir för att han är "en helt vanlig jävla blatte från förorten, typ". Han är en begåvning. Klart att det behövs fler begåvningar som öser ur förortsbakgrunder. Men jag skall köpa Shan Atcis dvd idag, inte en dvd där det står: "Så här går det till i förorten - några idioter snyftar ut tillsammans med en sossekärring".

Själv växte jag upp som ett fattigt blandetniskt konstnärsbarn i ett hyreshus med uteslutande blonda och blåögda arbetare. Inte så PK, eller hur? Ingen vill höra mig snyfta. Så jag morrar :)

2007-02-02 11:26  
Blogger Hossein Nayebagha said...

Tycker att du på många ställen svara på dina egna frågor. Du säger att du själv inte direkt räknas eftersom du är "integererad", bor i Södermalm etc. Att blogga förutsätter ju nästan att man har ett intresse för litteratur, oavsett vilken typ av det Förutsätter att intellektuell verksamhet på något sätt finns i sfären, typ högskolestudier. Jag är ingen förortsunge direkt, men växte upp större delen av ungdomen i ett höghus med låginkomsttagare, alkoholister osv. Gick vi på museum? Nej Läste vi DN? Nej Läste vi? Ja, den del... Men verkligen inte mycket i de lägre tonåren iaf. Tittade vi på fotboll? Ja. Kolla på alla blattar som skriver för sina lag på Svenska Fans. Kort sagt, till skillnad från vad vissa vill hävda är bloggande INTE en folkrörelse i den meningen att precis alla håller på med det oavsett bakgrund och levnadsvillkor. Det har inte att göra med nivån på bloggen själva, men själva livsstilen, typ.

Sen får du inte heller glömma att det inte är sådär jättekonstigt att en minoritetsgrupp i samhället är även en minoritetsgrupp i en sån där topplista. Av sociala skäl blir det förmodligen ännu mer ojämnt.

Själv skriver jag en del om ämnet minoritet och utanförskap i min blogg, men det blir inte så mycket. Framförallt går jag aldrig in i de djupa känslorna, för jag har alltid försökt undvika att min blogg ska bli identisk med en dagbok.

2007-02-02 11:32  
Blogger sakine said...

Intressant grej du tar upp.

Men visst skriver jag då och då om vardagen i Flemingsberg (där jag bor). Också.

Sitter nu och jobbar i Rinkeby, te x, och har tidigare jobbat i Botkyrka. Jag älskar förort och tar gärna upp även övergripande frågor som fri invandring, invandrares situation på svensk arbetsmarknad (slopa Las etc).

Att bara babbla om hur det är att vara blatte får Gringo ägna sig åt. Kanske är det också just därför jag personligen inte orkar babbla om "blatteskapet": de som gör det har en gnällig offerinställning som går emot allt jag tror på.

Det har dock börjat ploppa upp fler bloggare av invandrare. Som bloggare med en politisk blogg efterlyser jag också fler kvinnor som bloggar. Det har blivit bättre bara på ett år, så med lite tålamod kommer bloggkartan att ha mer mångfald.

Lycka till med (blatte)bloggandet! :)

2007-02-02 11:36  
Blogger Damon Rasti said...

ubatoanonym: Just därför jag reserverade mig mot ordet!
Tobias: Ali Hussein hade bra material, Shan Atci drar två skämt om och om igen. Köp inte hans DVD säger jag!
Hossein: Sant! Men det är skrämmande att se bloggen, som anses vara något samhällsrevolutionerande, ändå inte är så annorlunda när det kommer till kritan.
Sakine: En Gringoblogg är verkligen inte vad vi behöver. Vi behöver en stenhård, skarp vardagsanalys, från en som lever mer utsatt än t.ex. du och jag. Du har ju lyckats mycket väl.
Och tack, men jag tror inte att jag ska profilera mig som blattebloggare :)

2007-02-02 11:47  
Blogger Tobias Struck said...

Hossein. "men växte upp större delen av ungdomen i ett höghus med låginkomsttagare, alkoholister osv."

Som jag då. Men jag satt mest på Partille Bibliotek eller i min säng och läste. Jag gick i skola inne i Göteborg. Det var väl inte så hårt. Någon gång fick jag slåss, men det var mest för att jag gillade att läsa som jag inte drev runt och sökte efter kompisar runt hyreshuset. Lusten styrde. Jag menar: Jag gillade VERKLIGEN att läsa. När jag var 10 år satt jag en hel natt i en garderob på 1x1 m och sträckläste en bok om kubanska revolutionen. Ungar hänger för mycket i gäng. De borde lyssna på Daddy Boostin: Sluta hänga i gäng! Men då blir de väl enklare villebråd för andra gäng, antar jag...

Damon. "Vi behöver en stenhård, skarp vardagsanalys, från en som lever mer utsatt än t.ex. du och jag."

Marcus Birro? Skämt åsido, så undrar jag om inte det är en motsägelse. Finns det något mer skyddat än att sitta och uggla framför datorn som vi gör hela dagarna? Killen skulle bli en freak som vi innan han hade hunnit posta tio bazzar (slang för poster, yo).

2007-02-02 13:15  
Blogger Hossein Nayebagha said...

Tobias,

Ja, fast det var inte blåögda blonda som vi hade. Det var väl ganska jämnt med viss övertag för svartskallarna. Det var i Norrköping för övrigt, så den där förortsbilden finns bara i en mindre skala. På den tiden var stadsdelen Navestad motsvarigheten med en del betongklumpar och ännu fler emigranter. Vår höghus var just grå och sliten, men den var "ensam". Området i sig var heller inte särskilt stor förstås, 15-20 minuters promenad till stadskärnan. Därav blir det inte samma gängkultur heller.

Bibliotek är just ett väldigt bra ställe för folk från blygsamma miljöer att skaffa sig kunskap. Man känner sig hemma oavsett bakgrund. Jag hade trots allt bara en 20 minuterspromenad till stadsbibliotek. Men någon bokmal var jag inte. Särskilt inte i de yngre åren.

2007-02-02 15:43  
Anonymous Anonym said...

Vi finns vi med. Fast du har delvis rätt. Men jag orkar inte skriva om mina "blatteproblem" (som att man ibland luktar ghormesabzi tre dagar efter att man har ätit det. Eller att min pappa inte kan uttala dvärgpinscher ordentligt, utan det blir deväripinshäär)

2007-02-03 07:12  
Blogger Tobias Struck said...

Sara. Det där var faktiskt gulligt. Jag skulle gärna läsa en sådan blogg.

2007-02-03 10:42  
Anonymous Anonym said...

Kära läsare,

Vi som driver http://www.grooch.se är finnar, svenskar med mera. Vi har inga pengar. Ändå lyckas vi samla ihop tillräckligt med slantar för att någon gång under dagen fylla på vodkaförrådet.

Vi har aldrig någonsin klagat över att ha växt upp i förorten och blivit uppfostrade med granrispisk och istället för plåster på våra sår fick vodka i dem.

Vem som helst har ju rätt, och möjlighet att börja skriva blogg. Att propagera för att det är för lite "blattar" som skriver tycker jag är befängt. Om de vill börja blogga, så börja då blogga. Jag antar att de har så mycket andra åtaganden så de ej har tid (jag tänker inte gå in på vad jag syftar på, för då blir det ett himla hoolabaloo)

Visst, jag själv personligen hade varmhjärtat tagit till mig en ghettoblogg. Då jag själv växt upp i ghettot - och jag bor där än - så hade det varit intressant att följa en likasinnad.

Jukka Vaino
www.grooch.se

2007-02-03 13:29  
Blogger rus said...

Vad e det för fel med blatte ordet? Jag säger blatte dagligen, inget fel med det enligt mig... Lala jag är en bloggande blatte. Mums!

2007-02-04 01:35  
Blogger Shohreh Hörnqvist said...

Hej och salam Damon och ni andra,
Här är det en annan "blatte" som bloggar då och då. Det vore väldigt bra med en "invandrareperspektiv blogg". En blogg som handlar om den söta och på samma gång den bittra sanningen, utan någon försköning av det ena eller det andra. Bloggen kan ge "svenskar" möjlighet att integrera sig i den nya och många gånger okända delen av Sverige. Jag tror att det finns många som vill veta och förstå...

2007-02-05 10:00  
Anonymous Anonym said...

Hej!

Jag har skrivit ett reaktionsinlägg i min blogg. Som händelsevis inte hittas genom knuff ^_~

http://swussian.livejournal.com/357869.html

2007-02-05 12:10  
Anonymous Anonym said...

Vad är det där för snack om att polacker och islänningar inte kan vara blattar? Jag tar det personligt.

med utmärkt ringaktning
/Gúdmundur Przeczowski

2007-02-05 13:35  
Anonymous Anonym said...

Du har bara inte letat tillräckligt Damon. Vi är inte många, men vi finns.

2007-02-05 15:07  
Anonymous Anonym said...

jag förstår mellan raderna vad det är du tycker att du saknar när du säger att du vill läsa en blogg om en ”invandrares vardag”, men jag tycker att det blir fel att säga att du inte skulle räknas eftersom du är välintegrerad och går på juristlinjen. visst har en juridikstuderande södermalmsbo en radikalt annorlunda livssituation än en gömd flykting, men att inte räkna sig själv som sådan bara för att man gjort en klassresa tycker jag bidrar till att upprätthålla en negativ bild av svartskallar/invandrare. en ”blatte” som räknas blir ju, enligt ditt resonemang, en person vars liv präglas av utanförskap och utsatthet, en person som (till skillnad från dig) är outbildad och bor i förorten osv. (utifrån mina erfarenheter är en svartskalle alltid en svartskalle, det visar väl inte minst den där krogkollsundersökningen som några av våra juriststudentkollegor gjorde för några år sedan – att ras/etnicitet spelar roll oavsett universitetsexamen.)

apropå ”blatte” som begrepp; själv skulle jag aldrig kalla mig själv det. jag är svartskalle – eller närmare bestämt svartskalleflata. gringosnubbarna har tagit all kraft som möjligen fanns ur ”blatte”-ordet. tycker att de är essensialiserande och sexistiska i sin retorik, och att de saknar politisk agenda. synd. för tänk om folk som verkligen drev en antirasistisk politik skulle ha hälften av deras resurser och popularitet. å andra sidan är jag inte förvånad. det är inte legitimt att klaga varken på jämställdhet (vi är ju världens mest jämställda land) eller rasism (trots att rasbiologi och tvångssteriliseringar var en utpräglad del av det svenska folkhemsbygget) i sverige. med ett tydligt konfliktperspektiv blir man med andra ord inte särskilt populär, och vad vet jag, det kanske är en medveten (men i så fall väldigt trist) strategi från gringos sida att vara så ofarliga..

anyway. jag ser fram emot din utlovade utläggning ang. detta begrepp. :)

2007-02-19 10:42  
Anonymous Anonym said...

Om man nu bor i Sverige och har rätt att bo här enligt alla lagar och paragrafer då är man väl inte blatte som det nu tydligen kallas av en del utan en Svensk.Varför kallar man sig då blatte om man är Svensk och inte bor utanför Sveriges gräns när man väl har rätt att kalla sig Svensk.Varför kallar då så många gånger denna Svensk andra Svenskar för svennar när de väl är Svenskar och inte blattar !?.Varför ser man sig som utanför ordet Svensk när det inte finns någon anledning till detta eftersom man har rätt att kalla sig Svensk.Om det är osäkerhet eller rädsla för det nya landet Sverige man kommit till så är den gamla Svensken minst lika osäker som den nya Svensken då det gäller kulturella bakgrunder för dessa Svenskar.Är det då inte bättre att dela med sig öppen hjärtligt istället för att använda öknamn på varandra som blatte och svenne när bägge två är Svenskar eller man vill göra särskillnad på sig själv som ny Svensk och gammal Svensk då det ju skapar turbulens för om vi slutar med dessa uttryck så finns det ju inget att hänga upp sig på i just det ämnet.Ett steg fram och två tillbaka !?. :)

Föresten så stod det PKK i word verification när jag skulle fylla i den här under ha ha ...

Lightning

2007-03-21 16:43  
Anonymous Anonym said...

Det borde finnas fler blattebloggar :)

2008-01-01 22:29  
Anonymous Anonym said...

- hahah vi borde göra en blattes blogg populär :D *stolt blatte*

2008-12-21 19:22  
Anonymous Anonym said...

Du borde läsa mitt inlägg, eb svensk blatte!

http://missbellas.blogg.se/2008/december/ett-alterego.html

2008-12-23 21:35  
Anonymous Malena said...

Jag har en teori om varför inga blattar bloggar...
Som du själv skrev, du är långt ifrån den typiska invandraren. Den typiska invandraren bosätter sig (eller bosätts av migrationsverket) i Akalla, Husby, Hjulsta... Där lever de med andra invandrare, de lär sig inte svenska, de kommer inte ut på arbetsmarknaden.
Många tjejer lever fortfarande i förtryck från sina föräldrar och många ska giftas bort.
Problem och åsikter hålls inom familjen.
Vad ska en invandrare då blogga om?
Det finns massor av intressanta, spännande, fruktansvärda, kärleksfulla historier som skulle kunna berättas men som inte gör det.
Delvis kanske också för att de invandrare som kommer till Sverige känner att det är viktigare att ha en social kontakt med vänner och familj, än att blogga för helt okända människor.
Bloggen används idag av många vardagströtta svennar som meditation och tidsfördriv.
Hur många i Irak tror du värdesätter att ta en kvart om dagen till att blogga, högre än att hitta en trygg plats att inte bli ihjälskjuten på?

2009-05-25 22:44  
Anonymous Anonym said...

Jag bloggar.

2009-06-15 18:36  
Anonymous Gina said...

ÄNTLIIGEN ngn som säger det. JUST DÄRFÖR har jag börjat blogga och gjort humoristiska video inlägg om "invandrare" och "de stora bloggarna". Mina föräldrar är palestinier från libanon,men ja e född här, så nu har du en "tjej med blattebakgrund" som bloggar,även om jag ogillar termen blatte. Kolla in den och se va du tkr,många stora bloggare som ex gaybloggen.com älskade min blogg!,najs att du e jurist,sökte till samma!

2009-08-29 03:48  
Anonymous Alic said...

Måste säga att jag gillar din blogg väldigt mycket, och att du skriver sjukt bra, ifs.. du arbetar ju med sådant :) ha det bra!

2011-05-15 17:02  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se