onsdag, januari 31, 2007

Är det för att jag har feber?

Via Sigge hittar jag det här på Dagens media. Och jag måste erkänna att jag fattar ingenting! Varför göra en undersökning när vi kan kolla på bloggportalen eller liknande, som förvisso visar felaktiga siffror, men det visar också att undersökningen är skev? Eller jo, jag förstår att syftet är att se hur många som nås. Men jämför bara Virtanen och Laul på bloggportalen så ser ni att den senare har tre gånger fler besök. Hur kan då den föregående läsas av fler? Jag är mycket skeptisk till undersökningen då jag tror att man primärt fyller i de bloggar man känner till, istället för att verkligen ange vad man läser. Och Alex Schulmans blogg slår Linda Skugges vilken veckodag som helst, och den är inte ens med på listan (nej, jag smörar inte, alla som är insatta vet att det är sant)

Det verkar bara vara jag som har reagerat på just det här, även om Beta Alfa och Johan har reagerat på andra detaljer!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Den artikeln är ju så förvriden och bakvänd att den inte förtjänar någon som helst reaktion. Det finns ju inte en mening som stämmer i den.

När "Sveriges Största Blogg" kan pekas ut av att 59 av 1000 personer pekar ut en blogg helt utan hänsyn till verkliga siffror, då är Dagens Media så långt ute och cyklar att inte ens jag kan ta dem på allvar.

Som su sa så finns det alldeles utmärkta möjligheter att jämföra bloggars popularitet genom standardiserad besöksstatistik. Det blir spännande att läsa rättelserna imorgon... :)yosem

2007-01-31 23:11  
Anonymous Anonym said...

Så är det alltid. Några siffror från bloggportaler eller statistiktjänster på internet, som faktiskt mäter besökarna rent tekniskt, duger inte. Det ska vara paneler och personliga intervjuer.

Men hur bra bild av svenska folket 1000 personer ger vet jag inte. Tror dock mer på tekniken i det fallet faktiskt.

Sedan visar inte Bloggportalerna fel siffror heller, däremot räknar de lite konstigt. För alla besökare, eller snarare sidvisninge, är ju inte särskilt mycket värda.

2007-02-02 14:31  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se