onsdag, mars 07, 2007

Anonyma kommentarer

Jag älskar yttrandefrihet. Vem gör inte det här i Sverige? Vi lever i ett av världens friaste länder. Många kan framföra sina åsikter helt öppet, och iochmed bloggen kan man nog säga att ALLA kan låta omvärlden få veta vad de tycker. Det är ett fantastisk demokratiskt verktyg. Jag kan t.o.m. få feedback på mina åsikter genom att låta folk kommentera. Väldigt ofta är det en av de stora fördelarna med bloggandet. Snabbheten. Den direkta kontakten med läsarna. Och för läsaren gentemot bloggaren.

Men som i allt annat i vårt samhälle, finns det alltid människor som gillar att utnyttja våra system och framsteg. I bloggosfären gör man det genom anonyma kommentarer. Man ger sig in i diskussioner, utan att någonsin behöva stå för sina åsikter på riktigt eller tappa ansiktet. Dessutom kan man köra med fula knep och slag under bältet utan några som helst efterföljder. För bloggaren blir detta till spöken som man måste slåss med, utan att riktigt veta vem antagonisten är, alltså i det verkliga livet.

Därför är det beklagligt att det finns en del rötägg som systematiskt skriver emot allting en bloggare skriver, häcklar och lever rövare. Folk med åsikter, som de inte vågar stå öppet för.

Till er vill jag säga följande: Era äckliga fega kräk! Det måste vara jävligt mörkt under den där stenen ni gömmer er under. Likt maskar lever ni på avfall, det avfall som ni spyr ut ur er. Ni är patetiska djur (förlåt alla oskyldiga djur, för liknelsen), och ni förtjänar inget annat än mitt förakt. Ni är bittra och olyckliga, och ni kommer att dö ensamma.

Det är över för er nu. Nu slutar jag att mata er med min egen kropp och själ. Det är slut på öppna kommentarer, fr.o.m. nu tar jag min dyrbara tid och modererar kommentarerna, och allt som är anonymt försvinner. Jag vill ha namn på personer som inte har skrivit här tidigare. Ni som vill fortsätta vara anonyma blodsugarekan ge er iväg, den här bloggen har nu vitlökshalsband, och en fet påle som jag kör igenom er. Var miserabla hos någon annan.

Det är tidskrävande och väldigt tråkigt att behöva sätta stopp för den fria diskussionen. Men vi bloggare riskerar att bränna ut oss, p.g.a. all negativ energi som omges av dessa kommentarer. Bena note, ett flertal bloggare har redan slutat just p.g.a. kommentarer som har eskalerat. Det är inget jättejobbigt med en fjuttig kommentar. Men de är många, och det blir som små slag hela tiden. Till slut faller man ihop.

Men inte här. Här står jag upp, medan ni precis föll...

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Damon skrev: "Därför är det beklagligt att det finns en del rötägg som systematiskt skriver emot allting en bloggare skriver, häcklar och lever rövare."

???

Är det inte bra, att du får mothugg från andra som inte tycker som du (i olika frågor)?

Det är ju endast är de åsikter, som man klarar av att försvara, som man själv har tänkt igenom ordentligt.

Det kräver inte någon ansträngning att förkunna inför människor som tyst lyssnar. Att däremot klara av att försvara sina åsikter - det kräver en ansträngning.

Varför tar du inte chansen att öva?

Det fiffiga med nätdiskussioner, det är ju, att du inte känner dig så bortgjord om/när du kommer till korta, som när du snackar med någon face to face. Alltså kan du testa dina vingar dvs testa om dina argument står pall mot motargument.

Du framstår som ganska bräcklig, om du "faller ihop", när andra inte håller med dig.

2007-03-07 12:50  
Blogger Damon Rasti said...

Men nu missuppfattade du ju hela grejen. Jag tar gärna mothugg, och älskar kritik, men inte från anonyma spöken. Det är en stor skillnad.

2007-03-07 13:07  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med dig, Damon. Oavsett i vilket forum, får man visa sig och stå för det man skriver. Punkt slut.

2007-03-07 18:34  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se