tisdag, mars 06, 2007

Bostadsnytt: I Danderyd slipper du blattarna

Jag läste och upprördes över det här igår. Hade ingen möjlighet att skriva något om det, men jag känner att jag inte kan släppa det riktigt. Det handlar om att vissa kommuner inte vill ta emot flyktingar. Kommuner i Stockholm! Och tar de emot så är det så låga siffror så att det ens är pinsamt att skriva ut. Men jag gör det ändå. 6. Det är så många flyktingar som Danderys kommun tog emot förra året. Alla ni som blir i Danderyd ska fan skämmas! Det är inte just ditt fel kanske, men det finns någon sorts gemensam rädsla, som bäst syns i den undersökning som SVD hade uppe igår. Just som jag tyckte att Svenskan började föryngras, och rejält gå om DN,
slår det gamla gardet till, och det är alla jävla gubbar och käringar som är livrädda för att flyktingarna ska stjäla, våldta, och framförallt sänka värdet på deras bostadsområden, och skrämmande 78% tycker inte att kommuner ska tvingas att ta emot flyktingar.

"Gärna integration, men inte i min kommun!"

Så då skickar vi alla jävla blattar till Botkyrka och Södertälje, och låter de skapa egna små samhällen så långt ifrån den svenska som möjligt, och killarna lär sig det gamla landets seder, och tjejerna kan förtryckas. Men det ni inte fattade då, är att de jäklarna förökar sig snabbt som fan, ute efter alla möjliga bidrag som de är, och en dag så slår de till när du är ute och går, för du kan inte gömma dig i din Djursholmsvilla hela livet. Du blir misshandlad, din dotter blir våldtagen, och de rånar ditt hus.

Sen är det klart som fan att många vill flytta till områden där det bor många med samma etnicitet, man är flykting och kan inte språket, man tar den enkla vägen och gör sig själv en björntjänst. Man fortsätter sin dagliga rutin, fast i ett annat land bara.

Jag vet att vissa har fått för sig att integration sker bäst med hjälp av de egna landsmännen. Det är en myt och ett sätt att rättfärdiga arabiska skolor och diverse bidrag. Jag har hört vad mina och andras "landsmän" säger om Sverige. Och det är inte smickrande. Jag har växt upp i ghettot och det råder en vi-mot-dem-inställning som än idag kan göra mig förbannad. Sätt dig ner, håll käften och var glad att du har fått komma till detta fantastiska land, istället för att bli sönderbombad i ett jävla skjul nånstans. Så som jag nästan blev. Man integreras genom att röra sig på flera skikt i samhället och umgås med landets egna befolkning. Inget annat.

Det är vi som måste omfördela spridningen. Tvinga alla kommuner att ta emot ett visst antal flyktingar, lär de svenska seder, och låt de skaffa sig svenska kompisar. Syns vi överallt, så accepteras vi överallt, och du inser att vi är av kött och blod, precis som du käre SVD-läsare.

14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hm. Du förespråkar alltså tvång. Människor ska alltså inte ha rätt att bo tillsammans med vilka de vill? Det låter ju verkligen som en optimal demokratisk åtgärd..Folkviljan visar ju med all tydlig önskvärdhet att etniska svenskar inte vill bo i mångkulturella områden.

Hur skulle du tillämpa detta tvång i verkligheten? Billiga hyresrätter i Danderyd skulle omedelbart ockuperas av etniska svenskar som stått 15 år i bostadskö, men du kanske förespråkar etnisk disriminering mot svenskar där invandrare särbehandlas??

2007-03-06 14:28  
Anonymous Anonym said...

anonymous>> Haha, bra områden? Ja allt är då sannerligen relativt. Väx upp och börja se världen för vad den är!

2007-03-06 15:09  
Anonymous Anonym said...

Man umgås med likasinnade människor och blir lika förvånad varje gång man stöter på andra. De här människorna i kommentarerna här får man ju bara hoppas att de skojar... Mycket bra skrivet, Damon. Jobbade med en tjej som skulle flytta till ett område här i Linköping och var orolig för att det låg ganska nära ett annat, där det var "lite mycket svart". Usch vad arg (och förvånad) jag blir av sådant...

2007-03-06 15:14  
Anonymous Anonym said...

Elsa, Mikaela: Hm igen. Varför är sveriges i särklass dyraste områden helt etniskt homogena kan man fråga sig? Varför verkar ALLA som har råd vilja bo där? Varför bor i princip alla multikultiförespråkande politiker i dessa områden?

Skulle ni tycka att det var ok om ni gjort ert livs investering i en villa att hyresrätter avsedda endast för invandrare skulle smällas upp bredvid och minska värdet på er fastighet tiofalt?
Skulle ni tycka att det var ok om ni inte fick drömlägenheten ni köat i 15 år för bara för att invandrare ska gå före er i integrationens namn?

Kom gärna med ett par konstruktiva förslag på hur man ska lösa segregationen utan tvång..

2007-03-06 20:09  
Anonymous Anonym said...

Valfrihet är väl suveränt.

De som gillar konsekvenserna av massinvandringen har alla möjligheter att bosätta sig i mångkulturella idyller som Botkyrka, Rosengård, Fittja och Södertälje.

Ett inskränkt knök som jag trivs däremot bra i min trista svenneförort.

2007-03-06 20:55  
Blogger Damon Rasti said...

Vad gör inskränkta smygrasister på min blogg egentligen? Måste svida hårt att en flykting som jag får så mycket uppmärksamhet. Så klart är ni anonyma också era jävla fega kräk.
Det ni inte fattar är att det kommer slå tillbaka mot er i framtiden, om vi inte löser integrationen här och nu! Alla får bära en del av bördan. Det kallas solidaritet...

2007-03-07 00:10  
Anonymous Anonym said...

aa: heter det inte "all önskvärd tydlighet"? Språktest någon?

2007-03-07 02:38  
Anonymous Anonym said...

anonymous: Ett enkelt att göra om man skriver snabbt utan att dubbelkolla. Ganska löjligt att anmärka på faktiskt.

damon: Exakt VAD som har skrivits i kommentarerna är rasistiskt? Vet du ens vad begreppet verkligen innebär? Varför skulle den eventuella uppmärksamhet du får svida?

Kom gärna med ett konstruktivt DEMOKRATISKT förslag angående hur vi ska lösa segregationen. Tvång och kvotering skapar bara ytterliggare motsättningar och "vi och dom" tänkande.

2007-03-07 10:12  
Blogger Damon Rasti said...

Aa: Jag har deletat de mest rasistiska kommentarerna, där det stod om våldtäktsmän och skit.
I övrigt så kommenterar jag inte anonyma människor fr.o.m. nu...

2007-03-07 11:35  
Blogger Damon Rasti said...

Men för att inte anses ha fegat ut ska jag svara snabbt för sista gången: Varför vill folk bo i homogena områden? Fördomar!
Jag förespråkar inte etnisk diskriminering mot svenskar, det kan mycket väl vara "invandrare" i den kön också. Jag förespråkar att alla delar på bördan, och gör vårt för mänskligheten, och tar hand om flyktingar. Omtanke. Men det vet inte du vad det är. Du är besatt av villapriser.

2007-03-07 11:39  
Anonymous Anonym said...

Du har en del poänger Damon, särskilt det faktum att om integrationen inte fungerar så kommer Sverige med den invandring vi har inte fungera särskilt bra om 10-20 år, vi märker redan idag effekterna av den misslyckade integrationspolitiken, med rasism ifrån båda "sidor" som följd.

Samtidigt visar undersökningen i SvD att många svenskar inte är särskilt intresserade av att ha flyktingar/invandrare i sina bostadsområden, och många av de "ökända" förorterna har tidigare varit svenska områden. De rika människorna i Danderyd är antagligen rädda för att deras villaförort skall bli ett nytt Skärholmen, hur långsökt det än må låta.
Om svenskar själva inte är villiga att arbeta för en lyckad integration, så borde man rimligen dra den slutsatsen att invandringen i sig måste regleras, för det är den som skapar det akuta behovet av en väl förd integrationspolitik.

2007-03-07 12:44  
Blogger Damon Rasti said...

Henrik: Jag anser inte att SVD:s läsare representerar "svenskarna", så där har du fel. Många vill hjälpa flyktingar, så länge de håller sig långt borta från en.

2007-03-07 13:10  
Anonymous Anonym said...

etniska svenskar har ju inte lika stort behov av att bo nära familj och bekanta för vi har ett tryggt samhälle att falla tillbaka på. skulle man göra samhället tryggare och mer välkomnande även för inflyttade svenskar tror jag man har kommit långt. vi kan inte flytta på folk som har valt sin boplats, men vi kan styra de som kommer nu... styra genom trygghet och möjligheter

2007-03-07 14:36  
Anonymous Anonym said...

Oj, jag SKÄMS verkligen, för jag bor i Danderyd. Då är det ju MITT fel att min kommun endast tog emot 6 flyktingar. Åh, hur står jag ut med mig själv?

2007-07-31 21:38  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se