onsdag, mars 21, 2007

Gott nytt år!

Yes, i natt kl 01.07 firades det persiska nyåret Norouz, och mullorna har tagit Iran fram till år 1386. Bara en sån grej. Men själva festen är inte en islamisk högtid, utan härstammar från en av de äldsta religionerna, nämligen Zoroastrismen. Norouz firas på vårdagsjämningen, och markera i många delar att det gamla är slut och att det är dags för nya tag. Man storstädar hela huset, handlar nya saker och kläder. Sista tisdagskvällen innan nyåret faller så firar man genom att hoppa över eldar och sjunga en ramsa som ungefär lyder "Min gulhet till dig, din rödhet till mig", vilket betyder "Min sjukdom och svaghet till dig, och din styrka och välmående till mig".

Granen finns ju naturligtvis inte, utan man använder istället ett bord som dukas med sju saker som börjar på bokstaven "S". Jag vill minnas att den här duken brukade ligga på golvet i Iran. Man sitter mycket på golvet och sover även på madrass. Men medelklassen har anammat den västeuropeiska kulturen och det är väl arbetarklassen som fortfarande lever under dessa förhållanden. Hursomhelst.

De sju sakerna brukar vara (delvis kopierat från svenska Wikipedia och rakt från minnet):
Senjed - en sorts söta frukter som ungefär lite som dadlar och växer i öknen under svåra omständigheter, är inte säker på vad det ska symbolisera.
Somaq - En syrlig krydda som man bl.a. har på Shish kebab och med den önskar man maten en god smak i framtiden.
Sabzeh - som är en bricka med groddar av vetekorn, linser eller liknande. Med detta önskar man att det ska bli ett år med bra skörd. Jag har fått en sån av min mamma och ska lägga upp bilder senare.
Sib - som är ett (vanligtvis rött) äpple och symboliserar glädje.
Samanu - Memma, vet tyvärr inte vad det ska symbolisera.
Sir - vitlök, som ska symbolisera hälsa och kampen mot sjukdom.
Serkeh - vinäger som symboliserar ålder och tålamod.
Dessutom ska det finnas:
En spegel som symboliserar renheten. Målade ägg.
Diktsamling av de världskända poeterna Hafez eller Ferdosi som symboliserar den rika persiska kulturen. De mer religiösa familjerna har Koranen eller annan helig bok på bordet.
En skål med en levande guldfisk förekommer ofta och alltid massvis med kakor och nötter.
(Svenska Wikipedia vill ange Sonbol - Hyacinth som ett av de sju S.en, men det är direkt felaktigt enligt min mamma och mormor, eftersom det är en realtivt ny företeelse.)

Puh. Det var en lång lista. Nu till maten.

Den mest traditionella maträtten är Sabzi-polo, som är grönsaksrisk med stekt vit fisk. Grönsakerna är bl.a. persilja, dill, koriander och något mer som har fått koka in i riset. Men i övrigt är det en matorgie utan dess like, och julbordet får ursäkta, det här kickar rumpa. Efter ikväll så har jag garanterat lagt på två kilo. Bilder följer imorgon hoppas jag.

Det finns även en tomte, fast han är vanligtvis svart, eller ja, han har målat ansiktet svart, och han sjunger och dansar och har ofta en tamburin i handen. Han delar inte ut klappar dock. Den jäveln. Däremot får man pengar av de äldre, vilket alltid är trevligt.

Det finns andra kulturer som firar norouz också. Även trettondagsafton firas, och då går man ur huse och alla har picnics med familjerna ute i parkerna och firar. Väldigt mysigt.

Återkommer som sagt senare med bilder, lite pengar och ett par extrakilo. Eide shoma Mobarak!

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Här sitter jag och garvar åt hoppande över eldar och underliga ramsor, medan det är svensk sed att dansa runt en stor fallos och sjunga om grodor...

2007-03-21 14:31  
Anonymous Anonym said...

Happy Norouz, mannen....

2007-03-21 15:38  
Anonymous Anonym said...

Man känner sig astrist som svenne när man hör om andras högtider! Hur kul har vi det liksom? :P
Kan tänka mig att julbordet inte kommer i närheten...

2007-03-21 17:20  
Anonymous Anonym said...

Det skulle vara kul att närvara vid andras stora kulturella händelser lite oftare, bara för att se och lära... massa kul.:) Och som med även våra egna traditioner massa tankar bakom varje liten grej som är med... härligt.

2007-03-21 17:55  
Anonymous Anonym said...

Gott Nytt År! Innan jag däckar av trötthet ska jag bara berätta att jag såg tjuvlyssnat-boken (kopierad fram- och baksida) på SÖS-bibliotekets boktavla (eller vad den nu kallas), dom vill tydligen att patienterna ska skratta sig friska..det var min tolkning i alla fall :)

2007-03-21 21:48  
Blogger Damon Rasti said...

Mikaela: Alla kulturer har nog något konstigt inslag sett utifrån!
Pedi: Fotbolls-Pedi?
Marcus: Jag lovar att folk i andra kulturer tycker att svensk jul är riktigt fascinerande :)
Yalia: Ingen dum idé, jag kanske ska ha en stor fest nästa år och bjuda in massa icke-perser!
Elsa: Tack! Och vad kul med SÖS, ska kolla upp det så snart jag går förbi där :)

2007-03-21 23:26  
Anonymous Anonym said...

Firar du svensk julafton och nyår också?

2007-03-22 18:02  
Anonymous Anonym said...

Damon>> Ingen idé att gå förbi sös i det syftet, jag såg idag att dom hade bytt ut alla "boktips".

2007-03-22 20:32  
Blogger Damon Rasti said...

Anonym: Jättegärna om någon bjuder in mig :)
Elsa: Tack, då slapp jag de extra stegen!

2007-03-23 00:36  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se