onsdag, mars 07, 2007

Vad ska vi göra då?

Det är väldigt enkelt att bara slå ner mot andra som inte sköter sig. Därför ska jag ge några förslag på hur vi kan förbättra intregrationen. Problemet vi har idag är att många är rädda för att utpekas som rasister om man uttalar sig kritiskt mot invandrare. Man ska med all rätt göra såna uttalanden om man tydliggör att det riktar sig mot vissa i gruppen. Att bara skriva att invandrare gör ditten och datten är lika idiotiskt som befängt. Däremot så daltas det en hel del med oss invandrare, och det finns så klart en hel del brister som "vi" invandrare (låt mig bara notera här att jag anser mig själv som svensk, oavsett vad folk säger) måste åtgärda.

Sverige och dess invånare bör som medmänniskor ta emot folk från andra länder som har det sämre ställt, men inte utan att ställa krav. Vi lever inte i någon utopi där vi bara kan ta emot folk och sen blir allting bra. Det måste ske mer strukturerat.

Först och främst. Folkpartiet fick en hel del skit för förslaget om språktest. Det är absurt att svenska idag inte är officiellt språk i Sverige. Om man kommer till ett annat land och vill ha sin framtid i det landet, lär dig språket! Detta gäller så klart inte gamla tanter och gubbar, men alla som vill bygga en framtid här och bli svenska medborgare måste skaffa sig basala svenskkunskaper, och då menar jag inte för universitetsstudier, utan för att klara sig i samhället. Punkt.

Språkkunskaper hjälper oss att kommunicera och bygga broar över de kulturella skillnaderna.

Två. Introducera nyinflyttade i hur det svenska samhället fungerar, genom att visa filmer och låta de delta i ritualer. Det hjälper inte att bara läsa om saker på SFI. Det är vår plikt att sätta in människor i allt ifrån hur man fyller i skatteblanketten till hur man firar midsommar. Återigen, ta seden dit du kommer. Behåll din religion och ditt kulturella arv, men bli en del av det nya samhället, istället för att klamra fast vid hur du levde i en annan kontinent. Det finns en anledning till att Sverige är så fantastiskt, och att du valde att flytta hit. Här råder ordning och välfärd. Det är din uppgift, så som nyinflyttad, att så småningom bidra till den utvecklingen.

Tre. Förändra kvinnosynen. Straffen måste skärpas för könsstympning, tvångsgifte och andra kvinnoförnedrande handlingar, som förekommer i vårt Sverige. Jag är generellt inte för straffskärpning som brottsbekämpningsmetod, då många underökningar visar att effekten är låg, och att det eventuellt leder till ett hårdare klimat bland förövarna. Man tar fler risker, när insatsen är hög. Men som det är nu måste något radikalt göras. Jag mår illa bara jag tänker på en könsstympning. Då kan ni tänka er hur de som utsätts för det mår. Men huvudmålet är att informera männen om jämställdhet och vår kvinnosyn. Och att stärka kvinnorna.

Fyra. Sprid ut de nyinflyttade. Det här har lite med mitt föregående inlägg om flyktingmottagning att göra. Vi måste också ta ansvar och det gör vi inte genom att dumpa av alla i en förort någonstans. Vi bygger små towns av olika etniciteter, och till slut så råder egna lagar och seder i dessa områden, och det var ju liksom inte riktigt tanken med det hela. Vi skulle skapa en fristad, inte en kopia av deras gamla stad. Om en person har flytt ett krig så nöjer man sig med att bo vart fan som helst. Det finns massor av kommuner runtom i Sverige som har tomma bostäder. Låt folk bo i hela Sverige, jag flydde från krigets Iran, självklart ville jag bo med mina släktingar i Stockholm, men jag hade varit minst sagt nöjd med att få bo i Flen, och slippa gömma mig i skyddsrummet var och varannan natt. Och kvotering är alltid en sista utväg, men låt några flyktingar få förtur och få bo i innerstan och de rika kommunerna. Det kan kännas hårt att andra får gå före, men du slapp åtminstone fly ett krig. Sluta grina och tacka, vem du än väljer att tillbe, att du föddes i detta land.

Fem. Slopa socialbidraget. Jag har aldrig förstått mig på det här med socialbidrag. OK, att folk kan få det tillfälligt när man är i en kris, eller oförmögen att arbeta p.g.a. olika hinder. Men vad är grejen med att folk kan lyfta bidrag år in och år ut? Jag har en kompis vars pappa aldrig har jobbat här i Sverige. Och då har de bott här i 20 år. Jag avskyr parasiter och folk som utnyttjar systemet. Ställ krav för att få bidrag. Antingen studier eller någon sorts jobb. Ställ ut folk att kratta löv, eller sanda vägar. Vad som helst. Som det är nu ligger allt för många på soffan och gör ingen samhällsnytta alls. Det gäller så väl invandrare som svenskar. Många misstar solidaritet med villkorlöshet. Jag är solidarisk, men inte dum. Jag ger dig pengar för mat, men då ska du göra något tillbaka för samhället.

Sex. Ge oss nya politiska krafter som nyanserar bilden av en flyktingpolitiken. Antingen så är man hård borgare eller så är det slappa sossar och vänsterpartister. Varför finns det inget mellanting i mellanmjölkens land? Varför måste det vara svart eller vitt? Varför kan man inte använda både piska och morot? Till slut kommer ni tvinga mig att starta ett eget politisk parti, och jag har fått avsmak för politik det senaste året…


Så här var några korta förslag. Skrivna på några minuter direkt från huvudet. Det är inte lösningen på frågan, utan ett sätt att påvisa hur mycket det finns att göra.
Men vi fortsätter att sopa problemen under mattan Vi håller på att förlora kampen om integration, och det är en tickande bomb, och ingen vill ens ta i det här med tång, verkar det som. Den kan smälla i ens ansikte om man försöker desarmera den.

Men jag är villig att göra ett försök. Annars exploderar den i ansiktet på oss alla…

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

yay bra idéer! men det här med jobben och bidragen, prio ett skulle jag tycka vara att se till att de som har utbildning kan få börja jobba inom sitt gebit så fort som möjligt. att vi importerar tyska och polska läkare när andra läkare har tagit sig hit på eget bevåg men åker runt och kör taxi eller bakar pizzor asså, sånt jävla slöseri! och deprimerande för den som är högutbildad och ignorerad, hur tacksam man än må vara över att ha kommit till ett fredligare land än sitt gamla.

2007-03-07 14:49  
Anonymous Anonym said...

Varje gång när jag läser dina bloggar blir jag så glad och imponerad över dina åsikter. Äntligen en till som inte kan vara tyst!

2007-03-07 17:41  
Anonymous Anonym said...

Jag tror på förslag 2 men först fick det mig att garva lite för att jag kom att tänka på ett svensk humor-program från typ SVT där SFI-elever skulle träna på att vara svenskar och läraren lär dom att vänta till det är tomt i trapphuset "för så gör vi svenskar"...hahahahaha....

2007-03-07 20:58  
Anonymous Anonym said...

hahaha..jag fick också tanken på Hipp Hipps "svenska för invandrare" där de fick lära sig massa svenska seder.."ta med sig lakan när man sover över hos någon...fira midsommar...osv.."
i övrigt så var den många kloka kommentarer..du borde kanske bli politiker ;)

2007-03-08 09:15  
Blogger Gitto said...

Väldigt bra skrivet, Damon! Det är ett svek mot de nya svenskarna att inte ge dem möjlighet att ta del av det svenska samhället - vilket man faktiskt berövar dem om man låter (tvingar?) alla bosätta sig i gettoiserade miljonprogramsområden utan möjlighet till daglig och naturlig kontakt med assimilerade svenskar. Men det handlar ju inte bara om att ställa krav, vi svenskar måste bli bättre på att bemöta invandrare och få dem att känna gemenskap i sitt nya land - den aspekten glöms ofta bort.

För övrigt läste jag en debattartikel i gårdagens SvD som var mycket tankeväckande och bra skriven. Vi kan inte bara kulturkrama andra kulturer där ett kvinnoförtryck råder som vi aldrig skulle acceptera i våra egna liv. Varför hör man aldrig svenska feminister kämpa för denna sak? Det är inte rasistiskt eller islamofobiskt att kräva att muslimska kvinnor i Sverige ska få ta del av jämställdheten som råder för oss andra - tvärt om! Det är rasistiskt att låta förtrycket fortgå under svepskälet att "det är så deras kultur fungerar", då skapar man verkligen ett "vi och dom"-samhälle där muslimska kvinnor inte är värda samma rättigheter som "upplysta", västerländska kvinnor. Skamligt!

Oj, förlåt den långa kommentaren, men jag var bara tvungen att skriva av mig lite, blir så upprörd och vanmäktig ibland.

2007-03-08 12:49  
Anonymous Anonym said...

Du är välkommen till Flen min vän!

2007-03-14 01:14  
Anonymous Anonym said...

Att slopa socialbidraget tror jag inte på. Alla såna förslag låter ju bra i teorin, men man får inte glömma bort den mänskliga faktorn. Förslaget fungerar bara förutsatt att människorna handlar som du tänkt dig, och arbetar som vägsandare elelr nått. Om vi inte vill ha ett samhälle där människor dör av svält på gatan, måste det finnas hjälp för alla att få. Hellre några systemutnyttjare än en kall individualistisk värld. De flesta vill nog ändå arbeta. Samma sak gäller frågan om språktester, vad gör vi då om någon misslyckas? Ska vi skicka tillbaka dem till det krig de flydde från, eller tycker du det vore bättre att avrätta dem direkt på plats?

2007-03-14 13:13  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se