torsdag, mars 22, 2007

Lite nyårsbilder!

Ni får ursäkta de dåliga bilderna, det var lite smuts på min mobils kameralins.


Jag fick inte med hela bordet, men från vänster syns Ghorme sabzi, en persisk gryta bestående av Persilja, Koriander, dill, bockklöver (?!), torkad lime och lammkött. Sedan följer saffransriset, och i den lilla tallriken det färsk basilika och mynta som man äter till maten. Sedan följer Fesendjon, som är en spektakulär upplevelse bestående av valnötter, granatäppelkoncentrat och kycklingfiléer. Sedan grillade saffran/citron/lök-marinerade kycklingbitar. Och en del annat som jag inte kommer på nu, för jag är så full i magen.



Det här är ett litet julbord, kändes mer exotiskt när jag beskrev det kanske. Det där gröna är groddar som har blivit planterade på något vänster.


Och så en liten bild på mina underbart begåvade och söta kusin Tanya, fem år! Vi har lekt massor ikväll och jag har läst en Nalle Puh-tidning för henne, en av hennes många klappar ikväll. Jag har lovat henne ett eget inlägg här på bloggen så nästa vecka kommer det en lång text och massor av bilder.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ser ut som god mat, kanske inte det där med bockklövar dock, och en söt kusin. Ser fram emot det inlägget med henne. :)

2007-03-22 13:09  
Blogger Gitto said...

Jag tror det är bockhornsklöver du syftar på... Ser helt underbart gott ut! Jag vill också fira persiskt nyår! Gott nytt år och kramar på dig!

2007-03-22 14:51  
Blogger Hossein Nayebagha said...

Ghorme Sabzi är grymt gott och gör mig stolt över att vara iranier. Fesendjon, mindre gott. Har aldrig fattat vitsen med denna gryta, finns en irriterande sötma i det som gör att jag aldrig blir mätt, trots att det inte är särskilt gott.

Tabrike eid.

2007-03-24 01:51  
Blogger Damon Rasti said...

Sofia: Stort kusinreportage comin up!
Gitto: Tack, pinsamt att jag inte kunde det ;)
Hossein: Det är syrligheten och sötman som gör Fesendjon knäckande. Men inget knäcker ju Ghorme Sabzi så klart! Gott nytt!

2007-03-24 09:47  
Anonymous Anonym said...

fott nytt år! vi firade också ;D

2007-03-24 16:50  
Anonymous Anonym said...

Ghorme Sabzi har länge varit en favorit men ack vad gott det är med Fesendjon (beroende på vem som lagar, men om det är faster så slår det Ghorme Zabsi)
Eide shoma Mobarak! (i efterskott då)
Läser ofta din blogg, borde kommentera mera men oftast blir jag så engagerad i vissa av dina inlägg att jag vill skriva en kommentar lika lång som ditt inlägg. (vilket vanligtiv innebär att jag struntar i det istället)

2007-03-26 00:09  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se