söndag, mars 25, 2007

Någon som är sugen på att flå ett djur?

Inte? Men det är ok att bära en liten gullig mink? Eller vad sägs om en söt räv?
Det är inte ofta jag blir äcklad av någonting, men den här videon gjorde mig så pass vemodig att jag inte ens kan vara arg längre. Och att vara förbannad är ju min trademark. Ok, jag förstår att inte hela pälsindustrin jobbar som dårarna i videon. Men det går inte heller att bevisa hur just din päls kom till. Hur mycket skrek det stackars djuret innan det flåddes på sitt skinn?

Argumentet med att man köper second hand håller inte. Jag hör den allt för ofta som att det skulle vara ett rättfärdigande. Så länge man bär päls så ger man sitt stöd till industrin, och uppmanar andra att köpa päls. Hur kan mode ligga över lidande? Fashion that kills. Indeed.

Jag ska själv inte hyckla. Jag äter kött. Jag önskar att jag var vegeterian. Jag har försökt att bli vegeterian, men djuret inom mig säger ifrån, och det enda alternativet jag tycker om är quorn. Jag klarar inte av soja, tofu och bönor och vet inte riktigt hur jag skulle få i mig tillräckligt med fullvärdigt protein. Kanske får jag läsa på mer. Jag skulle behöva skaffa mig en flickvän som är vegeterian kanske. Inte för att hon skulle bli hemmafru, men för att hon skulle tvinga mig att äta vegetariskt.

Vi människor är barbarer. Jag går och tar en blodig biff så länge, och fortsätter att blunda för verkligheten...

Videolänk via Thea

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag känner igen mig i det där. Har varit vegetarian on-and-off sen högstadiet, det är 6-7 år sen nu. Har alltid gillat kidneybönor och quorn, men i längden så blir suget efter en rejält blodig biff eller en stor portion kräftor för stor, och jag åker tillbaka ner i kötträsket. Största problemet med vegetarisk mat är konsistensen, enligt mig. Efter ett tag kliar det i tänderna att få tugga någonting som inte är mjukt och geggigt. :) Om nån kan ge något förslag på vegetarisk mat med lite mer tuggmotstånd i skulle jag bli glad.

Lycka till med vegetarianismen, och med flickvänssökandet. :)

2007-03-26 17:43  
Anonymous Anonym said...

Jadu, det är inte alltid lätt att ta rätt beslut. Har länge fått höra att jag är en person som utifrån mina övertygelser borde vara vegetarian. Men det är jag inte,har aldrig varit. Tror inte att det är enda lösningen på problemet, människor är omnivorer och det är egentligen inte det som är problemet. Tycker inte det är fel att äta kött, problemet ligger i det lidande som djur får utstå innan de hamnar på tallriken (ursäkta uttrycket.)Handlar därför ekologiskt och kravmärkt, gärna produkter från Norrland där jag bor så transportsträckan minskar, vilket inte är så billigt för oss studenter men ändå värt det (jag jobbar iofs extra). Min förhoppning är att fler ska göra detsamma så att det vänder, den mat som inte tar hänsyn till djur och miljö, det är den som ska vara dyrare och straffas med högre skatt.

Mitt tips är: ät Ghorme Sabzi och Fesendjon med gott samvete men välj gärna kravmärkta produkter :D

2007-03-26 21:19  
Anonymous Anonym said...

Eller så får du helt enkelt bli polare med fler vegetarianer och laga mat ihop, det är ju grymt tråkigt att laga mat till sig själv.

Vad är det som gör att du inte kan käka bara quorn då? Eller iaf köra varannan vecka quorn?

Good luck med vegetarianismen, det är inte så svårt som vissa vill få det till!

2007-03-26 21:31  
Blogger Damon Rasti said...

Mary: Word! Det har jag inte tänkt på ens. Att man behöver tuggmotstånd :)
Nadia: Tack för tips. Hur ska jag någonsin kunna sluta äta Ghorme Sabzi utan lammkött. Jag blir yr av bara tanken ;)
Elsa: Qourn smakar typ ingenting. Och jag måste äta massor av protein nu när jag tränar. Men om alla blir vegetarianer så tvingar vi matindustrin att ta fram fler alternativ! Fast du kanske redan är veggo :)

2007-03-27 03:34  
Blogger Damon Rasti said...

Konstigt förresten att ingen regerade på den äckliga videon! Det var ju syftet med inlägget. Jag borde ha tagit det där med vegetarianism i en egen post :)

2007-03-27 03:36  
Anonymous Anonym said...

Damon>> Yes, jag är lakto-ovo-vegetarian sedan snart 7 år tillbaka. Hemligheten med quorn är att krydda den eller marinera den.

2007-03-27 17:52  
Anonymous Anonym said...

Klart man reagerade på videon, gjorde ont både i magtrakten och i hjärtat av att se den. Valde att inte kommentera videon eftersom det kändes som att ord är överflödiga, för de flesta av oss iaf. (hur någon kan se den videon och inte reagera verkar ofattbart)

Tack för bra blogg, jag är hooked!

2007-03-27 23:24  
Anonymous celine said...

Skriv gärna på mot päls:

http://www.emot.se/namnlistor/71/

PS. Försök att få så många andra som möjligt att skriva på ;)

2009-09-17 16:15  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se