söndag, mars 25, 2007

Who's da man? Zlatan!

Jennifer Wegerup är besviken på Zlatan. För att han inte respekterar journalister. Och att hans undvikande av klara svar skulle vara ett hån mot alla som gillar Zlatan (exemplen är mer än löjeväckande). Vad hon inte fattar är att vi älskar Zlatan för att han pissar på allt och alla. Han gör som han vill. Han har inget ansvar mot mig, dig eller någon annan i det här landet. Återigen är det någon Jantegrej om att man ska vara tacksam för att få tillhöra landslaget och rätta sig in i leden. Det är vi som ska vara tacksamma att Zlatan vill spela i landslaget. En av världens bästa spelare. Och han ska vara några medelmåttiga sportjournalisters knähund. Fuck that.

Visst Zlatan kan bete sig barnsligt. Och omoget. Men han har ett fantastiskt ego som har tagit honom dit många bara kan drömma om. Och Jennifer verkar ha glömt bort att hennes egen tidning gjorde en kontaktannons för Zlatan. Var det också hans plikt att han skulle ta det?
Eller alla gånger som Zlatan är inblandat i något negativt, och Sportbladet slänger sig på luren för att ringa Zlatanhataren Ralf Edström, bara för att få basunera ut "Experten: Zlatan beter sig för jävligt". Jag skiter i vad en gammal alkis tycker om Zlatan. Zlatan är redan större än vad Ralf Edström någonsin var. Sen kan ni rulla det där målet från -74 så många gånger ni vill.

Förhoppningsvis får jag träffa Zlatan i Milano i April, då vi åker ner med supporterklubben. Då ska jag tacka honom. För att han visar att man kan gå sin egen väg och lyckas. För att han visar att en barndom i Rosengård inte behöver vara ett hinder här i livet. Han har gjort mer för många, på några år, än vad många av dessa sportjournalister kommer att göra tillsammans under en livstid.

Edit: I brådskan glömde jag bort det som mest av allt störde mig med artikeln. Jennifer skriver "Så synd också att hans tystnad ger alla pinsamma rasister och onyanserade Zlatan-belackare ny ved till hatbrasan." Det är det värsta som finns, att man måste tänka sig för som invandrare för att inte rasisterna ska få vatten på sina kvarnar. Jag blir så förbannad att jag skriver ett längre inlägg om det senare i veckan. Eller ok, jag blir lite förbannad, det är svårt att vara jätteförbannad när man har sett så mycket sol på en dag...

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Jag håller helt med. Zlatan är Zlatan är Zlatan. Han är fan nästan större än han är bra på fotboll. Förresten är jag ett stort fan av Tjuvlyssnat, den sidan kan du vara stolt över!

2007-03-25 19:52  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se