onsdag, mars 28, 2007

Barnens integritet till salu

I och med You tube-vågen har videohysterin inte bara spridit sig bland medier och investerare, även hos vanliga användare finns det en kick i att ladda upp en video som drar till sig mängder av tittare och hamnar högt upp på topplistorna. På vissa sajter, t.ex. Metacafe, kan man t.o.m. tjäna en rejäl slant på sin video.

Det som alltid går hem hos tittare är roliga klipp med barn och djur. Och eftersom dessa alltid inte är så lätta att regissera så måste man ju filma de i det rätta ögonblicket när det roliga sker. Eller så tar man en genväg och utsätter de för en rolig situation.

Något som har börjat förekomma är att man skrämmer skitet ur barn. Ett av de mest vedervärdiga exemplen är videos då folk låter barnen spela det som förefaller vara ett spel, men efter någon stund så kommer ett riktigt äckligt monster fram och skriker, prova att sök på "Scary maze". Det mest kända exemplet är denna, då avskumet till pappa fortsätter att filma pojkens lidande istället för att trösta honom. Även denna video är populär.

Det finns andra exempel, t.ex. så är denna extra mysig då föräldrarna samarbetar så fint, även om den kanske kan vara uppgjord, fast den ena pojkens reaktion tyder inte på det.

Men anledningen till att jag skriver detta inlägg är denna video som ligger väldigt högt upp på Aftonbladets "Mitt klipp". Det är en pojke som sjunger och har sig i duschen, och blir smygfilmad. Jag undrar bara vad pojken tycker om att mer än 30.000 svenska har tittat på honom och garvat åt honom. Vad får han för reaktioner? Känner han sig utlämnad? Hämmad?

Jag ska inte moralisera om just det enskilda fallet. Pojken kanske blev jättepoppis i skolan eller så vad han redan det. Däremot är det oerhört skrämmande att barn inte längre har en frizon, ens i sina hem. I duschen. Där han står naken och sjunger oskyldigt, kan ni tänka er en mer privat plats? Då bestämmer sig denna idiot till familjemedlem att ta fram kameran och filma den nakna pojken. Och lägga ut det på Aftonbladet. Och han blir minst sagt ställd när han märker kameran.

Någonstans känns sånt här som ett klart brott mot FN:s barnkonvention, att göra barn till åtlöje i deras privata sfär på det här sättet . Följande stadgas i konventionen:

Artikel 16

1. Inget barn får utsättas för godtyckliga eller olagliga ingripanden i sitt privat- och familjeliv, sitt hem eller sin korrespondens och inte heller för olagliga angrepp på sin heder och sitt anseende.
2. Barnet har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden eller angrepp.

Då är min fråga; vem skyddar dessa barn? Som vi sitter och garvar åt på nätet! Inte fan är det föräldrarna, det är ju oftast de som är bovarna.

"Men har du ingen humor, grabben?" Klart som fan att jag har humor, men inte på ett barns bekostnad. Tills vidare så fortsätter ni att skratta åt de "roliga" barnen.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag håller med dig. Jag höll nästan på att börja gråta själv när jag såg pojken i videon med iditofarsan, för pojkens skull. En sådan förälder önskar jag ingen!

2007-03-28 17:23  
Anonymous Anonym said...

...och tack för varningen Damon. Jag tänker inte ens klicka på länkarna. Usch. "Dom borde dödas! Ännu värre, dom borde skjutas!".

2007-03-28 17:53  
Anonymous Anonym said...

Usch, man behöver ju inte ens kolla på videorna för att känna sig ledsen över det här. Jävla störda människor det finns, det läskiga är ju att det här beteendet troligen kommer smitta av sig på ungarna (tänker på kompisar man kände när man var yngre, som inte alltid hade behandlats bra av sina föräldrar, och visst fan betedde sig kompisarna underligt mot andra oxå) så att dom för det störda beteendet vidare. Vissa borde inte få bli föräldrar. Tanken är ju att man ska beskydda sitt barn och trampa upp vägen åt dom, inte slänga fram stenbumlingar som hinder.

2007-03-28 19:11  
Blogger Alex said...

Sen min son kom till världen är mitt hjärta extra blödigt och jag har svårt att förstå hur man som förälder kan utsätta sina barn för sånt här. Jag förstår inte vad man tänker, hur man tänker eller ens vad man tänker MED? Livet är så skört och barn är så oskyldiga, de ska inte behöva utsättas för sina föräldras idioti. Harreligen... hjärtat brister.

2007-03-28 23:38  
Anonymous Anonym said...

Helt jävla sjukt. Jag minns min egen pappa, som brukade ta kort på mig när jag storgrät, mest som ett skämt för att jag skulle sluta, och som inte insåg att jag blev mer förtvivlad av det här.
Som tur är vet jag att min far inte är så elak att han skulle dela med sig av något sånt på internet, eller ens skämta om det med sina vänner.

Helt sjukt att människor är så kalla, bara för att de ska få sina 15 minutes of fame, sin bekräftelse, trots att det är på någon annans bekostnad.

Själv håller jag mig till videos som denna på YouTube, där barnet och fadern verkar ha en sund och kärleksfull relation, och som man bara känner sig bra efter att ha sett:
http://www.youtube.com/watch?v=BxAFE97qVMQ

2007-03-29 01:48  
Blogger Unknown said...

Jag håller fullständigt med. De där människorna visar inte respekt för sina barn, utan utnyttjar dem på ett väldigt elakt, men ändå dolt, sätt.

2007-03-29 16:10  
Anonymous Anonym said...

undra vad du ska vara upprörd över i morrn.

2007-03-29 23:31  
Anonymous Anonym said...

Word!

2007-04-03 06:09  
Anonymous Anonym said...

Tack för att du tar upp sånthär! Hade aldrig kunnat föreställa mig att en förälder kunde göra så mot sitt barn. Jag blev också helt gråtfärdig av den första videon - så förnedrande för ett barn! Iaf så skriver du vettigt om viktiga saker - fortsätt så!

2007-04-08 17:30  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se