torsdag, augusti 09, 2007

Min dubbelgångare Nuri

Får ett mejl från en vän, som har läst om utdelningen av Blattepriset. En av vinnarna, journalisten Nuri Kino, ska tydligen vara väldigt lik mig. Jag ler lite och börjar googla. Jag kommer till killens hemsida och fryser till med blicken. Killens mun och näsa är på pricken lik mig, och det är bara håret som gör att jag kan försäkra mig om att jag inte lever dubbelliv. Om man scrollar ner så att bara glasögonen syns skulle antagligen min egen mamma skrika "Damon, ghaza amade shod" (Maten är klar!).

Jag har under de senaste åren flera gånger blivit förväxlad med en annan person i många olika sammanhang. En gång kom två italienska maffiagubbar fram till mig på Caféet, och frågade hur det var med farsan och om allting gick bra. En annan gång kom ett gäng syrianska grabbar fram till mig på Alladin (ja, det äckliga vuxenstället a.k.a köttmarknaden) och kramade om mig och jag kramade tillbaka, och en minut senare när jag inte kunde svara tillbaka på deras språk så gick de snopna vidare. Folk har rent ut sagt till mig att jag är väldigt lik en annan kille de har sett.

Jag har alltid velat hitta denne look-a-like och det kanske är så här nära jag kommer.

Nuri, hör av dig! Du kan bli den tvillingbror jag aldrig haft. Vi kan dejta samma tjej, utan att hon märker skillnad. Vi kan gå in på museer och betala ett inträde, vi kan t.o.m. lura våra mammor nån gång. Världen är vår. There is no end to the madness!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är ju härligt att du ser positivt på saken :)
För två år sedan var jag i Thailand, under första veckan var vi i Bangkok och en dag på gatan var det nån som sa typ "Men hej där är ju du igen" (på engelska)...med mitt väldigt bra ansiktsminne tyckte jag att det var en skum person och gick bara vidare, avfärdade det typ som nån som lurar turister. Sen hände nåt liknande på 7/11, kassören sa "Hej igen" och slängde med nåt extra snacks gratis...då började jag tro att jag gick ut på nätterna i sömnen och gjorde galenskaper...
Sen när vi var på Koh Pha Ngan så delade jag och mina kompisar på oss för att dom ville gå på thailändsk boxning...efter en stund i stan gick jag hem och la mig och dagen efter berättade min kompis hur hon hade sett "mig" dansa på stranden...hon hade undrat vafan jag höll på med och gick lite närmre och insåg att det inte alls var jag men jävligt likt...jag tycker som du kanske förstår mest att det är lite läskigt..nån som kan smutsa ner ens "rykte"...hehe...nån som gör saker som man själv kanske inte skulle hitta på...

2007-08-09 19:13  
Anonymous Anonym said...

Profeten Muhammed lär ha sagt att varje människa har 4 look-alike-kopior här på jorden. Så det är lika bra att förstöra sitt eget rykte innan de andra 4 gör det åt en. Sen kan man ju ändå skylla allt på dem!mvh Ronaldinha

2007-08-10 01:41  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se