torsdag, april 03, 2008

Bloggportalen manipulerat igen?

Bloggportalen har på sätt och vis blivit ett officiellt mätsystem för svenska bloggar, och som jag tjatat många gånger har de valt att visa besök och inte besökare på sina topplistor. Något som lett till att en usel journalistkår gång på gång återger siffror som "250.000 läsare i veckan" för toppbloggarna.

Nog om det. Tidigare fanns ett betygsystem som Schulman d.ä. manipulerade öppet, vilket ledde till åtgärder från Bloggportalens sida, något jag skrev om då . Nu visar det sig att det antagligen går att manipulera besökssiffrorna också. På senare tid har en blogg vid namnet Ginastar smugit sig upp i topp fem på listan. Jag tycker mig ha bra koll på de stora bloggarna och blev misstänksam. När man går igenom bloggen finns det knappt några kommentarer och det är ännu en blogg i mängden. När jag googlar adressen och nicket, märker jag att ingen annan länkar till bloggen heller.

Nu säger jag inte att det är personen bakom som mixtrar, men någon har helt klart manipulerat Bloggportalens topplista. Man får inte så höga siffror hux flux, såvida man inte länkas från en stor sajt, eller från andra bloggare. Siffror på uppemot 78.000 besök har noterats för bloggen i fråga, lika stor som Stina-Lee som ändå anses vara bland de största bloggarna.

Är det inte även dags för Bloggportalen att göra rätt för sig också genom att sluta bidra till att lura det svenska folket? Visst, de anger "besök" och inte besökare men nu när i princip inga journalister (undantag för typ Martin Jönsson på SVD) verkar förstå, så är det inte svårare att ändra sina cookies så att de mäter ett besök per vecka. En läsare = En besökare. Det är så logiskt att jag skäms över att behöva skriva det.

Vad säger du Daniel Feldt, redaktör på Bloggportalen? Let's make this right!

Edit: Jag skrev den här texten i måndags och nu ser jag att det finns ett nytt inlägg om bloggaren hos bloggkommentatorerna.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kategoriseringen i exempelvis foto på bloggtoppar är också relativt löjeväckande.

Fotokategorin befolkas ofta av modebloggar som sällan bloggar om foto...

2008-04-03 21:17  
Anonymous Anonym said...

Hejsan Damon,
Vad är det du vill att jag ska "make right"? Om det gäller hur Bloggportalen räknar besökare så står det på min lista att ändra det. Maximalt kan en besökare vara 24 st besökare under ett dygn på Bloggportalen, och det blir aningens missvisande om man jämför med tex KIA Index. Min intention är att ändra det till något som liknar en branschstandard (vad det nu är...).

Vem som tog beslutet att mäta på detta sätt vet jag inte (Jag har jobbat på Aftonbladet och med Bloggportalen i två månader och känner inte till all historik och hur diskussioner har gått), men jag antar att vid den tidpunkten som beslutet togs så var det nog ännu luddigare vad som är branschstandard än vad det är idag. Man bestämde sig helt enkelt för något och körde på det.

Bloggportalen har haft samma sätt att räkna besökare så länge trafik har mätts på Bloggportalen, och det står tydligt hur det räknas i samband med topplistan, tydligare än på många andra sajter.

Om du vill att jag ska "make it right" när det gäller Ginastar och eventuell fusk med siffrorna så är jag aningens mera tveksam till vad jag ska göra. Precis som du skriver så verkar den bloggen vara en i mängden. Det är uppenbarligen ingen spamblogg, utan en 24-årig kvinna som bloggar om sin vardag. Jag har missat att hon klättrat upp på plats fem på topplistan, nu när jag skriver detta så ligger hon på plats 15.

Det är möjligt att hon har fuskat med sina siffror. Precis som du så hittar jag inga länkar från större bloggar, men det är lätt hänt att man missar det. Google är duktiga på att indexera bloggar, men en puff från en större sida som inte är helt sökoptimerad missas ganska ofta av Google (och hur intressant är det egentligen att indexera sajter som jobbar med snabba puffar a la Aftonbladet.se, Expressen.se m m). Så det är möjligt att hon har fått sig en knuff från någon större sajt.

Jag är alltid intresserad av feedback för Bloggportalens del och tips om misstänka spambloggar och fusk. Så fortsätt gärna att skriva om det, ibland missar jag saker helt enkelt. Det är svårt att ha koll på alla bloggar. Snabbast får man kontakt med mig via e-post: förnamn.efternamn@aftonbladet.se.

Vi hörs!

//Daniel

2008-04-04 10:52  
Blogger Damon Rasti said...

Bengt: Det där kommer att missbrukas av folk, det är svårt för BP att stoppa.
Daniel: Jag, och många andra med mig vill att du fixar cookiesen så som du skriver. Det är att fixa ett stort problem som Bloggportalen ställt till med, och som naturligtvis inte är ditt fel!

"Make it right" är chansen att ordna någon annans misstag, och vi kysser dina fötter om du fixar så att en besökare räknas som en beökare oavsett antalet besök per vecka!

Jag vet inte vad folk på BP tänkte på tidigare, det var hursomhelst ett väldigt dåligt beslut. Jag har försökt kämpa mot det här i två år, för första gången ger du mig lite hopp! /Damon

2008-04-04 11:03  
Blogger Damon Rasti said...

Ginastar bryr jag mig inte så mycket om egentligen...

2008-04-04 11:04  
Anonymous Anonym said...

Det är faktiskt Sigge Eklunds fel att det ser ut som det gör just nu. Det var hans smarta idé att vi skulle mäta besök, och inte besökare!

2008-04-04 11:16  
Anonymous Anonym said...

hm,måste få mitt ord med i leken. Jag har ingen som helst aning om vad ens cookies o diverse ord ni skriver om betyder. Jag blev riktigt chockad när jag såg att jag huxflux låg på topplistan,kul,såklart,men tyckte det var konstigt. Och som du Damon skriver,du skiter ju i min blogg,du är ju bara besatt av statistiken. Men du samt Daniel skriver om fusk. HUR gör man detta?? Och VAFÖR skulle nån göra så?? Vi snackar ju bloggar god damn it,kom igen,jag trodde inte det handlade om blod svett o tårar,inte för mig iaf! Jag har ingen som helst aning om hur detta går till o tycker det är ganska trist när folk börjar snacka sånt strunt. Om nu siffrorna är rent påhitt så är det tråkigt,skoj för mig dock:)Sen om detta har hänt förut osv så bör ju detta åtgärdas ganska snabbt isf.(för längesen) Jag tycker att bloggar som har många besökare ska "hyllas" genom topplistan och "en i mängden bloggar" som min ska inte hamna på listor pga fusk. Jag skulle kunna skriva många rader till men jag ger mig nu. Jag fortsätter blogga och nöjer mig med mina stammisar på 370 besökare om dan o hoppas att du vinner kampen mot bloggfusket!;) Men skulle du mot förmodan besöka mig igen så förväntar jag mig en kommentar:) Take care,bye bye!

2008-04-05 21:52  
Anonymous L said...

Intressant! Känns som många bloggverktyg mäter knasigt, även blogg.se och liknande..

2010-06-23 09:48  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se