måndag, april 07, 2008

Sparka på dem som ligger

Ni luktar.

Riktigt illa!

Ni förpestar luften med er stank, jag skulle inte röra er med mitt lillfinger.

Vi försöker tvinga bort er, men ändå finns ni kvar. Hänger och klamrar er fast, med lika stark överlevnadskapacitet som kackerlackor efter en atombomb.

Ni ser sjukare och gulare ut än alla andra.

Ni vet innerst inne att ni är idioter, ändå är ni som 14-åringar och tycker att ni är lite balla. Eller så är ni bara jäkligt svaga, och vet inte bättre. Fast i något sorts 50-tal. Lite efter.

En gång varje år blir jag själv som er. Full och dum. Tar fram den stora, och mår illa dagen efter. Skäms.

Frågan är varför ni som är nyktra röker?

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag är nykter men röker inte.

2008-04-07 14:34  
Anonymous Anonym said...

haha, jag tycker rökare är så läskiga.. när man ser nån röka cigg efter cigg brukar jag tro att personen kommer falla ihop död snart! Dessutom får de ju fler raster på jobbet när de går ut och röker hela tiden. Tänk om jag skulle "sätta mig och vila en stund" eller dricka te eller nåt mitt i alltihop på jobbet, det skulle minsann inte gå för sig. men röka går bra!

2008-04-07 18:47  
Anonymous Anonym said...

För att jag för tre år sedan tog ett beslut; jag beslutade mig för att börja röka istället för att fortsätta skära upp armarna och bränna mig med tändstickor. Att röka kanske inte är så jävla smart, det vet jag, men det är en stor förbättring i mitt fall. Ni kan säga vad ni vill, men döm inte förrän ni själva varit i min eller en annan rökares situation.. menar inte att alla som röker mår psykiskt dåligt men det var iaf min anledning att börja. Förakta mig om ni vill men döm inte, det har ni ingen rätt till.

2008-04-07 19:22  
Blogger Damon Rasti said...

Sofus, eller ska jag kalla dig för smartassus?
Karen: De ser ut som sektmedlemmar. Har flera kompisar som röker, och de har sån gemenskap.
anonym: Det finns alltid undantag, och det är bra att du belyser problemet. Det handlar inte så mycket om att fördöma enskilda, än att fördöma hela grejen.

2008-04-07 19:34  
Anonymous Anonym said...

skitbra inlägg, måste jag säga... du satte ord på mina känslor. Spec. förbannad blir man när man står vid busshållsplatsen och så kommer det nån och ställer sig exakt framför en och tar upp en ciggarett! sånna personer vill jag bara skjuta...

2008-04-07 21:36  
Anonymous Anonym said...

Wow, detta var too much.

Jag har sällan haft en cigg i min hand och de gånger jag haft det har jag alltid såsom du ångrat det. Och ja, cigarettrök stinker..

Men detta inlägget var ju nästan elakt. Av alla de rökare jag känner är det en liten minoritet som är stolta över det, de flesta försöker verkligen sluta. Och jag tror knappast att de skulle må bättre av att läsa något sådant här, det låter knappt som att du anser att rökare vore mänskliga.

Nej vet du Damon, jag läser din blogg och håller alltid med dig i alla frågor, och även om jag förstår att du inte menade att såra folk och dömer ALLA rökare, så borde du väl ändå förstå att detta trots allt var lite väl elakt..?

2008-04-07 21:58  
Blogger Damon Rasti said...

Sima: Exakt, bussgrejen är värst. Man vill ju gärna sitta i kuren, och då är det tydligen ok att blåsa runt. Samma sak på uteserveringar, men respekt till folk som frågar omgivningen om det är ok att man tänder ciggen.

Sarah: Ingen rökare tänker på mig när han blåser sin äckliga rök på mig. Då får man ingen sympati tillbaka. Sen ska man väl inte ta allt jag skriver på största allvar, jag hade tänkt att skriva en mycket elakare text, men var orolig att folk inte skulle fatta. Nikotin är ett sorts missbruk, och klart det är synd om en hel del...

2008-04-07 23:33  
Anonymous Anonym said...

Håller med dig helt o fullt i det här. Dessutom så är det äckligt med alla dessa fimpar ute på gatorna, t.o.m. i motionsspåret hittar man fimpar =(
Det hemska är att jag själv var korkad i 18 år.. (jaa jag vet att f.d. rökare är värsta gnällspikarna)
Höj skatten ännu mer på tobak..

2008-04-08 10:40  
Anonymous Anonym said...

Allt som krävs är att du ber dem flytta på sig. så länge de inte är idioter så kommer de ha överseende. Själv har jag oftare varit med om folk som ställt sig åt sidan eller gått längre bort om jag sagt till, än haft människor runt mig som inte visat någon hyfs.

Att du skriver så är ju direkt nedsättande mot rökare.

2008-04-08 17:35  
Blogger Damon Rasti said...

marie f: men du tog dig ur. Skulle vilja att fler fick hjälpen att sig ut ur beroendet.
Sarah: Får jag bestämma så gasar vi alla rökare på studs. Undra om jag kan bli åtalad för hets mot folkgrupp nu...

2008-04-08 22:09  
Anonymous Anonym said...

Ja ibland tar det tid innan man blir förståndig =)

btw, hittade en fin passande "skylt".. sånna skulle man hitta fler av..
http://arga-lappen.blogspot.com/

2008-04-09 12:15  
Anonymous Anonym said...

Nej Damon, jag brukar tycka att du skriver bra texter, men (även fast jag förstår att detta är lite med glimten i ögat) så tycker jag att detta var fånigt skrivet.
Varför så elak?
Som någon sade, röker någon för nära är det bara be dem flytta sig lite, de flesta tänker inte på det, även om jag själv alltid frågar om jag är runt folk. Vi är varken djur monster.

2008-04-09 18:58  
Anonymous Anonym said...

Ha.Ha.
"Jättekul."

2008-04-09 22:49  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se