fredag, mars 14, 2008

Till Blondinbellornas försvar, och attack mot SVT Debatt

Sitter och tittar på Debatt från igår kväll, samtidigt som ämnet diskuteras flitigt inom bloggosfären. Mest stör jag mig på sakfelen i sändningen, men innan vi kommer dit vill jag tillföra följande till diskussionen.

I Sverige lider vi av ett uselt företagsklimat och varje ny entreprenör bör välkomnas med röda mattan. Modebloggarna, eller tjejvardagsbloggarna som de kanske borde kallas, har tagit över makten på en specifik del av nätet och det är något vi borde vara stolta över. Eventuella moraliska synpunkter på innehållet ska inte belastas tjejerna, de har bara tagit över det jobb som gammalmedia har haft genom åren.

Med andra ord bör tjejbloggarna ses som en intressant väg till kvinnomakt. Jag håller antagligen inte med Blondinbella om ETT ord hon säger, och kan spy över hennes konsumtionshets, men att hon tar sig rätten att säga det högt, gör henne till beundransvärd och i den aspekten en förebild. Sen vill man även dra alla som bloggar om mode över en kam. Att som komikern Tobias Persson sitta och anspela på bimbohet, är lågt och patriarkalt. Det finns modebloggare som är långt mer intellektuella och intressanta än vad han någonsin kommer bli. Och vad är alternativen? Ska vi förbjuda modebloggare? Eller låta de genomgå ett intelligenstest?

Det kommer alltid att finnas faror här i världen. Droger, sjukdomar, shoppinghysteri, you name it! Det gäller att förebygga riskerna för ungdomarna. Fredrik Federley nämner också det i debatten: Att det väl ändå är föräldrarnas ansvar att ge sitt barn hälsosamma grundvärderingar? Skiter du i din ungar och låter enbart kompisar, datorn och Blondinbella lära dem om livet, är det klart som fan att ditt barn blir en robot. Lär ditt barn att vara en självtänkande och självständig varelse, så har vi kommit en god bit på vägen.

Att ungdomar intresserar sig för shopping och mode, är självklart inte alltid hälsosamt, men att belasta Blondinbella och Kenza för det går jag inte med på. Tjejer som har makt och drar in stålar, och inte enbart på konsumtion utan även på sin person ska uppmuntras istället för att tryckas ner. Och egentligen är ju mycket i deras bloggar inte mode, utan mer vardagsliv. Hade enbart modet varit i fokus, hade många andra bloggar varit bra mycket större.

Dessutom är det fortfarande fult att tjäna pengar i det här landet. När hon går ut och säger att hon drar in grova cash och shoppar för 10.000 månaden sticker det ordentligt i folks ögon. Jante och kvinnoförakt hand i hand kan orsaka enorm hat. Detta märktes inte minst i de inskickade sms:en!


Det jag dock störde mig mest på igår kväll, var SVT:s vinkling av bakgrunden:

1. Blondinbella har INTE 200.000 läsare per vecka. Hon har ca 70-75.000. Mediers felaktiga rapportering av bloggsiffror är en lögn som fått pågå i flera år, utan någon som helst självsanering. Att Schibstedts Bloggportalen blivit det officiella mätinstrumentet, är en skam för alla inom bloggosfären. Titta på KIA och Tailsweep för att få korrekta jämförelsesiffror!

2. Blondinbella tjänar inte miljoner på sitt bloggande. Bloggar överhuvudtaget tjänar inga miljoner. Än! Gå in på Kenza som är likvärdig i läsarantal och kolla på antalet annonser. För tillfället är det en enda, förutom några små samarbeten. Hos Blondinbella är det främst webtraffic som säljer annonser en masse till mycket låga priser. Det blir ingen miljonär på.


Någon frågade också varför killars konsumtionintressen inte ifrågasätts? Vad jag vet så är bil- och pokerbloggar bra mer farliga för samhället. För det är inte många tjejer som rånar folk på pengar för kläder (snatteri har alltid förekommit), så som sker när unga killar blir besatta av poker, och även om klädtillverkning skadar en del människor är det nog mycket värre med alla liv som bilarnas avgaser tar.

20 Comments:

Anonymous Anonym said...

Läser inte Blondinbellas blogg regelbundet, men det jag reagerar på är att hon framställs som en tjej som är driftig, ambitiös och duktig. Min uppfattning är snarare tvärt om: en tjej som lever ett perfekt liv med mycket pengar och som egentligen kan göra lite som hon vill (därmed även intressant för många att läsa om). Förutsättningarna för att få extrajobb på juristfirma "redan vid sjutton års ålder" är väl kanske inget direkt anmärkningsvärt svåra i hennes ställning.

2008-03-14 17:00  
Anonymous Anonym said...

Om Dagens Media har rätt är det ju inte bara annonserna som syns bredvid hennes inlägg hon tjänar pengar på. Även inläggen i sig är annonser.

2008-03-14 23:37  
Blogger DenDumme said...

Whoa. Jag brukar sällan tycka som dig Damon, men idag har du rätt. Ack så rätt.

Att blondinbella tjänar pengar är skitgrymt, det kommer att komma oss alla inom internetbranschen till godo för eller senare. Sen om det är 10 tusen i månaden, 100 tusen eller en miljon är helt oväsentligt. Det viktiga är att marknadsföring sker via internet.

Det faktum att det finns gammelkommunister och vänsterdårar som inte tycker att man skall få tjäna pengar på något man tycker är kul är inte bara skrämmande. Det är tokfel. Pengar är inte målet, det är kvittot på att man gör nånting rätt i dagens samhälle. Det fattar alla utom dem som vill taxera oss till 99%.

2008-03-14 23:48  
Anonymous Anonym said...

Usch vad förbannad jag blev på den där Tobias Persson under programmet. Hur hade han tänkt sig att hans eget förlöjligande och "bimbofierande" av tjejerna skulle hjälpa? Hur kunde han ta upp som värsta exempel att "tjejer går och putar med munnen"? Det fanns så djävla mycket annat han hade kunnat säga. Nu framstod han som en djävla pajas istället. Fyfan.

2008-03-15 00:03  
Blogger Damon Rasti said...

Rasmus: Det finns många som har mer pengar och har det mer förspänt, men Blondinbella har trots allt skapat Sveriges största blogg. På slutet med hjälp av ett företag, men hon var stor redan innan. Det är vär beundran.
Henrik: Visst, hon får betalt för att skriva om en produkt, och det kan man tycka illa om, när hon är inte är öppen med det. Hon är ändå inte miljonär för det. Först ska annonsbolaget ta sin andel, sen ska pengarna in i bolaget där det finns andra ägare. På sikt kommer hon få in miljoner, men inte än.
Hjalmar: Skatteregler, företagarfientlighet och Jante är det som hindrar Sverige från att växa. Det behövs fler entreprenörer!
Mikaela: Ja, han kunde ha framför sin kritik på ett konstruktivt sätt, men gjorde bara bort sig. Inte var han särskilt rolig heller..

2008-03-15 13:12  
Blogger Hossein Nayebagha said...

Damon,

På vilket sätt växer Sverige av att det finns fler entreprenörer i landet? Sånt brukar man höra från aktörer som vill skapa behov hos folk som i dagsläget inte existerar?

Annars vet jag inte om det är jante att störa sig på folks shoppingrundor. Jag orkar inte bry mig om hur mycket folk spenderar på shopping. Men jag tycker att det är ytligt, och jag tycker det är rentav tragiskt när 12-åringar går omkring på stan med shoppingpåsar, men det är en annan historia.

Jantelagen handlar om att "du ska inte tro att du är nåt", och jag upplever inte att folk i det här landet tror att någon har drabbats av storhetsvansinne för att denne shoppar för mycket. Hyckleri eller inte, man tycker att personen ifråga är ytlig, och det är varken svenskt eller ytligt.

2008-03-15 17:41  
Anonymous Anonym said...

Om valet står mellan Jante och Blondinbellan så väljer jag Jante, any day.

2008-03-15 18:28  
Blogger Damon Rasti said...

Hossein: Väldigt enkelt. Jag är entreprenör. Hade det inte varit så krångligt och förbannat dyrt hade jag haft två anställda idag. Men det lönar sig inte för mig att anställa än. Räkna det på alla sndra småföretagare som behöver personal och inte har råd att anställa så har du nog en hel del nya jobb som inte skapas. Växer sen mitt företag kommer jag behöva anlita företag som i sin tur får mer jobb, därmed nya arbeten.
Jag vågar knappt nämna hur mycket jag tjänar, för jag har gjort det förut och det har lett till att folk t.ex. skrivit att de inte ska besöka mina sajter mer. Ju mer du tjänar, desto mer kan du shoppa för, desto mer sticker det i folks ögon!

Simon: Då kan vi ju leva kvar i 1800-talet också...Skaffa egna pengar, istället för att vara avundsjuk på andras. Blondinbellorna påverkar bara dig och dina barn om du tillåter det!

2008-03-15 19:39  
Blogger Erik said...

Bra inlägg. Skönt att veta att jag inte är den enda som lite, lite vill försvara Blondinbella. ÄVEN om jag inte håller med när hon påstår att hon är en bra förebild för unga tjejer och att Tobias Persson har en viktig poäng och att överdriven shopping är ett reellt problem. Sättet han "debatterar" med henne på var osmakligt.

2008-03-16 10:28  
Anonymous Anonym said...

Jag ska inte knuffa ner Bella från sin höga häst, men det som chockar mig med sidan är att det är ju inget där. Det står 80% skit, om inte 99%. Det är ju knappast livserfarenheter hon delar med sig utan mer vilket godis hon köpt idag eller hur mycket alkohol hon drack i helgen.

Var inne och läste lite på sidan och kommentarerna, det är ju nästan 50-50 som vill antingen se hennes fällas i domstol för skattebrott eller liknande eller folk som vill slicka vispgrädde från hennes svank.

Vad är knepet för hennes framgång då?

Jag läste för övrigt något som fick mig att skratta, detta till en bild där dom har Playboy kanin öron till...

"Dagens bild får bli denna. Jag var 14 år och hade en porrfest. Det var tider det! Fy..
Lea är i mitten. Ser ni hur min bh syns så fint? Till det hade vi hotpants. Stiligt!"

2008-03-16 11:51  
Anonymous Anonym said...

I Blondinbellans fall väldigt lite om pengar och väldigt mycket om att jag tycker hon verkar vara en väldigt osympatisk person. Hon uppfyller ungefär ganska exakt alla fördomar jag har om en ledamot i MUF Norrmalm, och jag hatar henne för det. Om det gör mig till en svensk avundsjuk kommunist så är det något jag kan leva med.

2008-03-16 15:05  
Anonymous Anonym said...

Damon, jag brukar ofta hålla med dig om det du skriver. Men den här gången så har du faktiskt fel.

Det värsta som finns är inte män som förtrycker män, utan kvinnor som förtrycker kvinnor. När dessa flickor (utan särskilt mycket vett i skallen då allting kretsar kring pengar och shopping) tipsar om kläder och skor för flera tusen som "vanliga" flickor inte har råd med, så sätter dem en stor press på dem.
Det är inte lätt att vara tjej i dagens samhälle redan som det är, men när det blir på modet att konsumera mera, så har vi plötsligt förtryckt kvinnan på ett helt annat sätt än förr, dock lika jävla illa.

Förr höll man koll på henne genom att hålla henne instängd i huset utan någon utbildning eller talan. I dagens samhälle gör vi likadant fast på ett annorlunda sätt. Vi låter kvinnan lära sig att kläder, smink och skor är det viktigaste och att lycka åstadkomms genom att kunna köpa det man vill ha. Vi lär helt enkelt upp små iq-befriade bimbon. Dessa flickor är inte smarta entreprenörer som vet vad de håller på med eller hur de ska hantera media. Utan det är flickor som blir utnyttjade av företagen då företagen vet att allt tjejerna vill åt är pengar.

Och de flickor som går i spetsen för skapandet av ett sådant samhälle idag är bl.a. Ebba von Sydow, Kenza och Blondinbella som tjänar pengar på att lura små stackars flickor. Men det värsta är, att de nog inte själva inser vad de håller på med.

"Men shopping är ju kul! Det är en livsstil." / Blondinbella

Med sådana argument kommer man inte långt här i livet.

2008-03-16 17:40  
Blogger Damon Rasti said...

Erik: Precis! Jag ser henne inte som en bra förebild, men hennes rätt att vilja vara en förebild och ta för sig tror jag starkt på.
Peter: Ja, hennes stora styrka är att många verkar hata henne. Vilket är en grym förutsättning för att få många bloggläsare. Ja, de där festgrejerna är skit i mina ögon, som mycket annat på hennes blogg!
Diana: Vilka vi? Jag kommer lära min dotter och lillasyster bra grundvärderingar, och förhoppningsvis kommer hon att göra "rätt" val. Vad du och alla andra gör med sina barn får ni stå för. Att påstå att modebloggare skulle vara någon sorts slavar går jag inte med på. Blondinbella är en i mängden. Det finns de som besitter flera hundra högskolepoäng, starka feministiska åsikter och andra respektingivande meriter. Att det finns som du kallar dem "bimbon", är inget nytt. De har funnits där under många år. Blondinbella är trots allt politisk aktiv och pratar ofta om att plugga vidare. Så visst finns det även substans där.
Sen är komma långt i livet en subjektiv definition: Att vara 17, vara omtalad i TV, tjäna massa pengar och ha Sveriges största blogg, skulle jag vilja kalla för att komma långt...

2008-03-16 21:14  
Anonymous Anonym said...

Såg debatten och håller med om att Persson kanske inte uttryckte sig på smidigaste sätt (vilket han även skriver i sin egen blogg http://tobiaspersson.blogspot.com/2008/03/debatt-i-gbg.html), men jag kan ändå inte annat än att hålla med honom.
Sen bör man kanske också tänka på att om jag som kvinna hade suttit där och sagt samma saker hade det inte varit ett problem, för tjejer "får" kalla varandra dumma om man upplever att de någon skadar kampen för jämställdhet. Det blir ju lite känsligare när män gör samma sak, och om en man som kallar sig feminist sedan spyr galla över dessa kvinnor kan säkert verka lite tvetydigt. Magnus Betnér gjorde länge just detta med Ebba von Sydow, han skällde ut henne för att hon skadade jämställdheten med sina ideal.

Jag kan visserligen hålla med om att ur en företagsmässig synvinkel kanske hon gör ett gott jobb, men den dolda marknadsföringen i hennes blogg leder till att läsarna i princip sitter och läser ett reklamblad, (såna som man kastar när de kommer i brevlådan), ofta utan att vara medvetna om det. Men jag anser inte att bella ska förbjudas blogga, problemet är ju inte att hon skriver, utan att folk läser skiten.

Sen får man tänka på att du och Persson har olika syn på bellas "arbete". Du ser företagandet och initiativet, han ser konsekvenserna för de unga människor som läser hennes blogg. Frågan är vad hennes läsare ser? Och om dom över huvud taget reflekterar över hennes företagsamhet, eller om de bara ser prylarna?

2008-03-18 00:38  
Anonymous Anonym said...

För övrigt undrar jag om det bara är jag som upplevde att Stina lät ganska nedlåtande mot Blondinbella, åtminstone i början av programmet. Som om hon pratade med ett litet barn. Och visst som 17-åring är man ju inte direkt erfarenheten själv, men man förtjänar i varje fall att bli bemött som en vuxen människa. Men som sagt, det var kanske bara jag som la märke till det...

2008-03-18 00:42  
Blogger Hossein Nayebagha said...

Damon,

Vet inte om det är så enkelt. Om du är en entreprenör som anser att du har svårt att expandera har problemet isf mer att göra med dina förutsättningar för att driva din verksamhet, än att det saknas fler personer i din nuvarande roll.

2008-03-18 20:29  
Anonymous Anonym said...

Undrar var denna hets kring forebilder har kommit ifran? Helt plotsligt ar alla som syns i media en forebild, och om man ar ung tjej och syns i media sa ar man automatiskt en forebild. Tycker det i sig ar att forminska unga tjejers formaga att tanka och tycka, att klaga pa kvaliten pa dessa "forebilder" blir da att totalt offer forklara unga tjejer. Jag har svart att tro att alla tjejer som laser Blondinbella, eller tycker Paris Hilton ar cool vill leva deras liv. Att tycka nagons blogg ar trevligt tidsfordriv eller att ha nagon som idol betyder ju inte automatiskt att man stravar for att vara som dom. Blondinbellas blogg (eller hennes videoblogg pa YouTube) korrumperar inte tusentals tjejer, som Damon mycket riktigt sager sa har foraldrar och familj mycket mer makt over hur vi blir som manniskor an vad media nagonsin kommer ha. Det enda problemet med Ebba, Blondinbella, Paris och alla dom andra ar att vi felaktigt kallar dom for forebilder nar dom egentligen bara ar underhallning.

2008-03-19 13:40  
Anonymous Anonym said...

Till Diana: Intressant att när pojkar skapar datorspel och tjänar miljoner på att sälja det till andra pojkar så hyllas dom som hjältar (tänker på Dice, starbreeze mm). Men så fort en kvinna skapar något som blir populärt bland sina gelikar så är hon "offer som utnyttjas av företagsintressen" eller "inser nog inte själv vad hon håller på med".
Det som gör Isabella Löwengrip så skrämmande för vänstern är att hon är en ung kvinna som skapar sin framgång själv. Hon tjänar pengar och tar sig in i ett styrelserum utan att bli inkvoterad. Om fler kvinnor upptäcker att man kan göra det som henne kommer vi snart ha ekonomisk jämställdhet och då kommer ingen att rösta på vänstern längre. Därför måste Löwengrip förminskas, hånas och offerförklaras.
Vi borde istället försvara hennes rätt till företagande och glädjas åt hennes framgångar.

2008-03-19 19:52  
Blogger Ola Mattisson said...

Mycket bra skrivet. Bra inlägg i debatten!

2008-03-19 22:18  
Anonymous Anonym said...

Utan att närmare beröra intervjuobjekten kan man undra hur de resonerade på vår fria kommunist-tv SVT. Jag antar att tanken är att den ohemult avgiftsfinansierade statliga televisionen som konstant förhäver sig med att hävda sin objektivitet försökte sig på att göra "bra tv". Hur man än vänder och vrider på problemet kan aldrig en bloggande brackfjortis bli något problem. Men det behövdes väl något att rikta fokus mot efter alkoläsk och folköl.
Programmet var ett stort nederlag för både socialdemokratin, SVT och den sk "fria televisionen".

2008-03-21 20:34  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se